Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man medbringe mat i kofferten til utlandet? Feks. stekt, oppkuttet kyllingfilet i små porsjonsposer pakket i tupperwarebokser?

Skrevet

Tja, men hvorfor skal du det? Du får sannsynligvis både bedre og billigere kjøtt der...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg også lurer (veldig) på hvorfor du spør om dette? Stekt og porsjonspakket kylling? Hvorfor?

Går sikkert greit, forresten. Mange land har regler om at kjøttvarer skal være vakumpakket, men vet ikke om dette gjelder ferdig tilberedt mat. Tror ikke at det er så vanlig å ta med seg ferdigstekt kylling, for å si det sånn.

Endret av Dolce
Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Jeg tror ikke det skal være noe problem i utgangspunktet, med mindre de som står og lyser kofferten din etter innsjekkingen finner det for godt å annse det som smugling.

Skrevet

Tja, men hvorfor skal du det? Du får sannsynligvis både bedre og billigere kjøtt der...

Jeg også lurer (veldig) på hvorfor du spør om dette? Stekt og porsjonspakket kylling? Hvorfor?

Går sikkert greit, forresten. Mange land har regler om at kjøttvarer skal være vakumpakket, men vet ikke om dette gjelder ferdig tilberedt mat. Tror ikke at det er så vanlig å ta med seg ferdigstekt kylling, for å si det sånn.

Jeg tror ikke det skal være noe problem i utgangspunktet, med mindre de som står og lyser kofferten din etter innsjekkingen finner det for godt å annse det som smugling.

Skal ta med fordi alle her hjemme maser om at jeg aldri i verden må finne på å spise kylling i utlandet, og jeg er avhengig av kyllingen min :laugh: Har ikke komfyr på hotellrommet heller, så får ikke tilberedt der dessverre

Skrevet

Jeg har spist kylling i mange land jeg og det har da gått bra hittil. Se an restauranten, sjekk at kyllingen er skikkelig stekt og ta med Idoform, så går det nok bra ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da vet ikke "de der hjemme" hva de snakker om.

Som oftest er det god kvalitet på kjøttprodukter rundt om i EU. Jeg bor i Sør-Europa, og ville ikke rørt et Prior-produkt med en ildtang engang etter å ha spist kyllingen vi får her jeg bor.

Anonymous poster hash: 3dd4b...1f1
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes...

Hva får noen til å tro at Norge har superkvalitet på mat? Dersom du vanligvis bruker vanlig supermarked-kylling (og ikke fra spesialbutikker/direkte fra produsent), se filmen "Smaken av hund". Finnes på You Tube. Vis den gjerne til "de der hjemme" som er så redd for utenlandsk - og "farlig"- mat.

• Liker 3
Skrevet

Skal ta med fordi alle her hjemme maser om at jeg aldri i verden må finne på å spise kylling i utlandet, og jeg er avhengig av kyllingen min :laugh: Har ikke komfyr på hotellrommet heller, så får ikke tilberedt der dessverre

Kanskje de ikke har reist mye? Hellas er ikke inne i dypeste urskog/jungel/langtvekkistan. Det er et EU-land, med ganske strenge krav til matsikkerhet. EU generelt har strengere regler enn Norge når det gjelder matsikkerhet på flere punkter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har spist kylling i mange land jeg og det har da gått bra hittil. Se an restauranten, sjekk at kyllingen er skikkelig stekt og ta med Idoform, så går det nok bra ;)

Da vet ikke "de der hjemme" hva de snakker om.

Som oftest er det god kvalitet på kjøttprodukter rundt om i EU. Jeg bor i Sør-Europa, og ville ikke rørt et Prior-produkt med en ildtang engang etter å ha spist kyllingen vi får her jeg bor.

Hjelpes...

Hva får noen til å tro at Norge har superkvalitet på mat? Dersom du vanligvis bruker vanlig supermarked-kylling (og ikke fra spesialbutikker/direkte fra produsent), se filmen "Smaken av hund". Finnes på You Tube. Vis den gjerne til "de der hjemme" som er så redd for utenlandsk - og "farlig"- mat.

Kanskje de ikke har reist mye? Hellas er ikke inne i dypeste urskog/jungel/langtvekkistan. Det er et EU-land, med ganske strenge krav til matsikkerhet. EU generelt har strengere regler enn Norge når det gjelder matsikkerhet på flere punkter.

De er nok ikke så bereiste nei, så de er veldig sånn "bedre å være føre var, enn etter snar". Er første gang jeg skal på tur alene med venninner også, så da passer de litt ekstra på. Men kommer nok til å prøve kyllingen der nede. Men da prøver jeg hvertfall å ta med meg da :) Men hva skjer hvis man blir stoppet i tollen? Kaster de det bare eller får jeg bot eller noe?

Skrevet

Jeg liker kylling og har vel spist det i mer en 20 land i verden inkludert Hellas og jeg har aldri blitt syk av det. Viktig å passe på at maten er gjennomstekt og det gjelder all mat da samt være nøye med håndhygiene slik at du vet at du er ren på hendene før du tart på mat som du putter i munnen.

Jeg hadde nok vært mer bekymret for den kyllingen som du eventuelt vil ha med deg da denne vil være i varme omgivelser i flere timer i løpet av reisen og det kan være farlig å spise kylling som har vært oppbevart på den måten.

Bare tenk. Du pakker kyllingen i kofferten og derfra til den er ombord i flyet vil ta noe tid. Da ligger den varmt.

Så når du kommer til Hellas og tiden fra flyplassen til hotellet da er det enda varmere og bakterieprosessen i kyllingen din fortsetter å utvikle seg. Innen da hadde i alle fall ikke jeg turt å spise den kyllingen.

Så jeg vil råde deg til å droppe å ta med kylling og som sagt om du bare sjekker at kjøttet er gjennomstekt i Hellas så kan du trygt spise den. Vil også anbefale deg å prøve moussaka, souvlaki og kalamari mens du er der.

Det som også er lurt uansett hvor man drar til syden er å ta en Hepatitt A vaksine da dette er en sykdom man kan bli smittet av vare via dårlig skyllevann på grønnsaker og liknende .

• Liker 6
Skrevet

Her hjemme tilsetter de kyllingen så mye saltvann at fibrene i kyllingen blir ødelagt. Min erfaring er først og fremst basert på Tyrkia, men der er kyllingen veldig mye bedre enn her hjemme. Tanken på å ta med kylling hjemmefra ville sånn sett aldri streifet meg engang.

Selv spiser jeg og drikker alt mulig i utlandet, til og med blåskjell fra gateselgere, noe som ofte er ansett som fy-fy.

Bare pass på at du kjøper mat fra en butikk/restaurant som har god omsetning på maten så går det meste bra :)

Skrevet

Jeg liker kylling og har vel spist det i mer en 20 land i verden inkludert Hellas og jeg har aldri blitt syk av det. Viktig å passe på at maten er gjennomstekt og det gjelder all mat da samt være nøye med håndhygiene slik at du vet at du er ren på hendene før du tart på mat som du putter i munnen.

Jeg hadde nok vært mer bekymret for den kyllingen som du eventuelt vil ha med deg da denne vil være i varme omgivelser i flere timer i løpet av reisen og det kan være farlig å spise kylling som har vært oppbevart på den måten.

Bare tenk. Du pakker kyllingen i kofferten og derfra til den er ombord i flyet vil ta noe tid. Da ligger den varmt.

Så når du kommer til Hellas og tiden fra flyplassen til hotellet da er det enda varmere og bakterieprosessen i kyllingen din fortsetter å utvikle seg. Innen da hadde i alle fall ikke jeg turt å spise den kyllingen.

Så jeg vil råde deg til å droppe å ta med kylling og som sagt om du bare sjekker at kjøttet er gjennomstekt i Hellas så kan du trygt spise den. Vil også anbefale deg å prøve moussaka, souvlaki og kalamari mens du er der.

Det som også er lurt uansett hvor man drar til syden er å ta en Hepatitt A vaksine da dette er en sykdom man kan bli smittet av vare via dårlig skyllevann på grønnsaker og liknende .

Takk for svar :) Pleier å ha med meg stekt kylling på jobb, og da pleier den gjerne å ligge i veska hele dagen. Spiser jeg den ikke på jobb tar jeg den med hjem og kaster den i kjøleskapet og spiser den dagen etter. Har ikke blitt dårlig så langt hvertfall. Kommer til å steke den ikveld og legge den i kjøleskapet til imorgen, tror jeg kanskje har en sånn liten kjølebag jeg kunne hatt den i også? Tusen takk for mattips forresten :) Og skal sjekke ut den vaksina!

Skrevet

Du, de er kjempeflinke til å lage mat i Hellas. De er jo faktisk ganske kjent for sitt kjøkken! Jeg synes ikke du bør ta med noe kylling i det hele tatt, kyllingen du får der er garantert helt fin! De gjennomsteker den jo, er ikke sånn at du får medium rare kylling ;)

• Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet

Den kyllingen du tar med, og som skal først reise i bokser i en koffert, og så i varmen i Hellas.... den kyllingen ville jeg være 1000 ganger mer bekymret for enn den lokale kyllingen i Hellas altså !

• Liker 6
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i all verden kommer disse ville ideene fra om at alt er så trygt og bra i Norge og så farlig ellers i verden? Jeg har bodd i flere land i Europa, inkludert Sør-Europa og synes ærlig talt at norsk mat er i beste fall middelmådig - med unntak av helt fersk fisk og vilt.

Spis der hvor lokalbefolkningen spiser, på restauranter som er fulle av folk og spis det som anbefales. Da får du fersk og god mat.

Å ta med seg kylling er galskap og skulle ærlig talt vært forbudt.

Anonymous poster hash: b8786...a65
  • Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du spiser kylling som har lagt og æsjet seg i vesken hele dagen så vil enhver form for kylling i utlandet fortone seg som helsekost i forhold.

Skrevet

Jeg har spist kylling i sikkert alle land jeg har vært i, og aldri blitt syk. Bare pass på at det er godt gjennomstekt. Kjøtt som har vært med på flytur derimot ville jeg vært mer skeptisk til..

Det greske kjøkkenet er forresten kjempe bra, så ikke noe problem å finne god mat der.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Pleier å ha med meg stekt kylling på jobb, og da pleier den gjerne å ligge i veska hele dagen. Spiser jeg den ikke på jobb tar jeg den med hjem og kaster den i kjøleskapet og spiser den dagen etter. Har ikke blitt dårlig så langt hvertfall. Kommer til å steke den ikveld og legge den i kjøleskapet til imorgen, tror jeg kanskje har en sånn liten kjølebag jeg kunne hatt den i også? Tusen takk for mattips forresten :) Og skal sjekke ut den vaksina!

Det bør du slutte med (å ta med kylling på jobb og spise den etter den er varm og stappfull av bakterier). Og om du ikke spiser den til lunsj: kast den. Matforgiftning betyr ikke at du henger over doen og kaster opp: du kan fint være matforgiftet og bare være litt uggen eller ha litt løs mage. Og om du lar det gå over tid vil det minke næringsinntekt ditt.

Og ta ikke med deg kylling til Hellas. Om du holder deg (noenlunde) frisk etter å ha spist bakteriemettet kylling på jobb så tåler du nok selv rå gresk kylling...

Anonymous poster hash: efd0a...d82

• Liker 5
Skrevet

Jeg spiser kylling overalt, inkludert Hellas. Har aldri blitt dårlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...