AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #1 Skrevet 17. mai 2014 Jeg har en sykdom som gjør at jeg her i det kalde nord blir mer og mer pleietrengende for hvert år som går, og blir sterkt annbefalt av spesialister til å flytte til sydligere strøk før jeg blir såpass syk at jeg blir 100%sengeliggende og må ha hjelp til både spising, dusjing og dogåing. Jeg har familie i California, og mannen har allerede flere jobbtilbud med mer enn dobbelt av lønnen han har her i tillegg til mye kortere arbeidsdag. Problemet er at jeg har et barn med en annen mann. En mann som ikke har interesse for barnet, har sjeldent tid og prioriterer alt annet enn barnet. Barnet mistrives også de sjeldne gangene det besøker sin biologiske far, og vil bare hjem til meg og mannen min som har vært som en far fra barnet var 2år gammelt. Tittelen på innlegget blir kanskje litt feil, for å gi opp barnet og flytte fra det er uaktuelt. Men har jeg virkelig ingenting jeg skulle sagt i en slik situasjon når barnefaren nekter oss å flytte? Kun for å være vanskelig Anonymous poster hash: 17c63...deb 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #2 Skrevet 17. mai 2014 TS: slik det ser ut nå har jo barnet snart ingen som kan stille opp skikkelig Anonymous poster hash: 17c63...deb
Gjest Rogue Skrevet 17. mai 2014 #3 Skrevet 17. mai 2014 Du kan vel bare flytte og drite i hva han sier? 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #4 Skrevet 17. mai 2014 Du kan vel bare flytte og drite i hva han sier? TS Så enkelt er det nok ikke nei Man kan ikke flytte ut av landet uten at far samtykker, forståelig nok. Men i noen tilfeller burde det være mulig, når det absolutt er for barnets beste Anonymous poster hash: 17c63...deb
Lexandra Skrevet 17. mai 2014 #5 Skrevet 17. mai 2014 (endret) Jeg ville flyttet... Hvis han driter så mye i barnet som du forteller vil han sikkert ikke ha det ansvaret han evnt må ha dersom han motsetter seg flytting.. Og vil han ha det så vil han jo uansett få det ansvaret dersom du blir helt pleietrengende ... Endret 17. mai 2014 av Lexandra 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #6 Skrevet 17. mai 2014 TS Ja tror kanskje ikke han har tenkt over at det som sannsynligvis vil skje om helsen min fortsetter i denne farten nedover er at han må ha barnet 100% Tror kanskje han skifter mening fort da, for det er han IKKE interessert i. Han har ikke "plass" til barn i livet sitt. Anonymous poster hash: 17c63...deb
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #8 Skrevet 17. mai 2014 Jeg ville tatt en samtale med advokat. Ts Kommer man egentlig noe vei med det da? Barnefedre I Norge blir jo hyllet med en masse rettingheter og null ansvar.Anonymous poster hash: 17c63...deb 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #9 Skrevet 18. mai 2014 Ta en telefon til familievernkontoret først. Du kan også snakke med dem alene :-) Det kan være greit å lufte tankene sine og få litt råd om hva du kan gjøre. Hvor gammelt er barnet? Barn skal jo høres fra de er 7. Og jo eldre barnet er jo større vekt skal deres mening tillegges. Er stebarnsadopsjon en mulighet? Da slipper jo far noe ansvar. Om han er så lite interessert så kanskje han gjerne går med på det. Eller du kan prøve å få foreldreansvaret alene. Jeg vet om tilfeller lignende ditt der den ene forelderen fik flytte utenlands med barna. Der hadde far minimalt med samvær, og nektet kun for å trenere. Som sagt over her også så kan du jo prøve å snakke med far og fortelle ham realiteten om hva som skjer om du blir pleietrengende eller flytter, 100 % hos ham (selv om jeg skjønner at det aldri kommer til å skje). Og blir du pleietrengende er det kanskje din mann heller som går inn og overtar? Er pleietrengende selv i perioder, og her er det barnas stefar som har ansvaret da. Far har sagt han ikke vil utvide samværsavtalen for å være barnevakt for meg. Ikke hans feil at jeg ble syk :-/ Anonymous poster hash: 4a5c5...5c8 4
Gjest Blondie65 Skrevet 18. mai 2014 #10 Skrevet 18. mai 2014 Hvis far både nekter fullt samvær, og å ta over omsorgen når du ikke kan ha den grunnet sykdom så er det på tide å prøve flytting til utlandet for retten. Eventuelt snakk med en advokat først - det kan jo være lurt å friste far med adopsjon først. Jeg ville fokusert mest på manglende samvær / interesse for barnet når det gjelder flytting. Og som nevnt før: ikke undervurder barnets rett til å bli hørt. Den er sterk når barnet er eldre enn 7 år.
kaprifolen Skrevet 18. mai 2014 #11 Skrevet 18. mai 2014 Slik du vinkler relasjonene mellom far og barb her, har ikke far noe han skal ha sagt. http://m.verdensbestepappa.no/artikkel11-kan_mor_flytte_hvor_hun_vil_uten_fars_samtykke.html
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #12 Skrevet 18. mai 2014 Slik du vinkler relasjonene mellom far og barb her, har ikke far noe han skal ha sagt.http://m.verdensbestepappa.no/artikkel11-kan_mor_flytte_hvor_hun_vil_uten_fars_samtykke.html TS Er snakk om å flytte til et annet land. Da gjelder ikke samme regler som i denne linken Anonymous poster hash: 17c63...deb
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #13 Skrevet 18. mai 2014 Hvordan hadde da dere tenkt på besøksordning? Hvem betaler osv. Holder jo ikke med annenhver helg da. Det er langt å reise osv. Han må være litt intr i barnet siden han nekter dere å flytte? Hvorfor mistrives barnet? Har du tatt opp det med far? Har du forklart far at helsen er så dårlig at det er bese løsning for deg? Om dere skal flytte og ta hensyn, så er det mulig for din mann å få seg jobb nærmere? Tenker da på syden? Syden er så mangt eks Spania? Anonymous poster hash: 359ca...73f
Gjest Jørild Skrevet 18. mai 2014 #14 Skrevet 18. mai 2014 Mange uinteresserte fedre gir seg fort når de møter motstand, så jeg ville kontaktet advokat og lat den ta kontakt med far. Gir han seg ikke ville jeg forsøkt det rettslig. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #15 Skrevet 18. mai 2014 Hvordan hadde da dere tenkt på besøksordning? Hvem betaler osv. Holder jo ikke med annenhver helg da. Det er langt å reise osv. Han må være litt intr i barnet siden han nekter dere å flytte? Hvorfor mistrives barnet? Har du tatt opp det med far? Har du forklart far at helsen er så dårlig at det er bese løsning for deg? Om dere skal flytte og ta hensyn, så er det mulig for din mann å få seg jobb nærmere? Tenker da på syden? Syden er så mangt eks Spania? Anonymous poster hash: 359ca...73f Planen er da å reise til Norge hvor far kan treffe barnet i skolens ferier. De siste årene har far hatt samvær totalt ca 30 dager fordelt på 12 mnd. En dag nå og da når han selv har følt for det. Vi vil selvfølgelig betale reisen selv, og han slipper selvfølgelig å betale barnebidrag. Barnet mistrives fordi faren bare plasserer h*n foran tv'en menst han selv oppholder seg i en annen etasje av huset for å jobbe. Han vet hvordan det står til med helse, men tar det ikke så alvorlig og spøker med at barnet heller får ta seg av meg.Anonymous poster hash: 17c63...deb 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #16 Skrevet 18. mai 2014 TS Vi kan godt flytte til Spania også ja. Tingen meg USA og California var at vi/min mann allerede har nær familie og et nettverk der, mulighet for en veldig god jobb, det er er bra tilbud rettet mot sykdommen min, og et godt tilbud for norske barn og familier igjennom min manns jobb. Anonymous poster hash: 17c63...deb 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #17 Skrevet 18. mai 2014 TS Vi kan godt flytte til Spania også ja. Tingen meg USA og California var at vi/min mann allerede har nær familie og et nettverk der, mulighet for en veldig god jobb, det er er bra tilbud rettet mot sykdommen min, og et godt tilbud for norske barn og familier igjennom min manns jobb.Anonymous poster hash: 17c63...deb Da forstår jeg. Vil tro at far ikke kan nekte deg, men regner med at du må gå på en forpliktende avtale med tanke på ferier. 30 dager på 12 mnd er da noe. Om du fordeler de så ser ungen sin far noen dager med jevne. Skulle du eks kun fordele det mellom sommer og påske,kan det bli lite igjen. Dere finner vel en ordning. Ang far setter ungen foran tv, så er ikke det uvanlig for andre folk heller. Både gifte og skilte,så det er sagt. At du kan få hjelp til sykdommen har mye å si for barnet også. Har du tatt opp med far at eks(bare et eks) om han nekter dere å flytte, så må han ha ungen på fulltid? Hvordan stiller han seg til det? Eller at dere blir boende og du blir så syk at han må ha ungen da? Unger skal ikke pleie foreldre,så det er sagt. Lurer litt på at du selv skrev at om du ble boende og ble så syk at da måtte ungen flytte til din x. Du har da en ny mann, vil han virkelig at sønnen MÅ flytte pga du er syk? Anonymous poster hash: 359ca...73f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #18 Skrevet 18. mai 2014 Jeg har en sykdom som gjør at jeg her i det kalde nord blir mer og mer pleietrengende for hvert år som går, og blir sterkt annbefalt av spesialister til å flytte til sydligere strøk før jeg blir såpass syk at jeg blir 100%sengeliggende og må ha hjelp til både spising, dusjing og dogåing. Jeg har familie i California, og mannen har allerede flere jobbtilbud med mer enn dobbelt av lønnen han har her i tillegg til mye kortere arbeidsdag. Problemet er at jeg har et barn med en annen mann. En mann som ikke har interesse for barnet, har sjeldent tid og prioriterer alt annet enn barnet. Barnet mistrives også de sjeldne gangene det besøker sin biologiske far, og vil bare hjem til meg og mannen min som har vært som en far fra barnet var 2år gammelt. Tittelen på innlegget blir kanskje litt feil, for å gi opp barnet og flytte fra det er uaktuelt. Men har jeg virkelig ingenting jeg skulle sagt i en slik situasjon når barnefaren nekter oss å flytte? Kun for å være vanskeligAnonymous poster hash: 17c63...deb Så lenge dere har delt foreldreansvar, så kan du ikke overkjøre barnefar, nei. Dersom du er så syk, så har du antagelig krav på behandlingsopphold i sydligere strøk på vinteren. De aller fleste som har sykdommer som kan være invalidiserende i kaldt klima klarer seg fint med en måned på Gran Canaria med behandlingsopplegg på vinteren. Når man er på dette, er det heller ingen problem å få ta med seg barn, som da i den perioden går på norske skolen. Anonymous poster hash: 4128e...f53
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #19 Skrevet 18. mai 2014 Er dessverre ikke så enkelt at en mnd i sydligere strøk er løsningen. Det er til god hjelp den ene måneden ja, men de 11 andre månedene er jeg stortsett sengeliggende og må ha hjelp til det meste. Har allerede hjemmehjelp og hjemmesykepleier. Sist jeg var på samtale med lege, sosionom og ergoterapaut ble det ymtet frempå at jeg må forberede meg på jeg innen kort tid vil ha behov for innleggelse på sykehjem pga behovet for hjelp. Anonymous poster hash: 17c63...deb
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #20 Skrevet 18. mai 2014 Jeg ville begynt med et møte mellom deg, barnets far og din advokat hvor du forklarer på nytt hvorfor du ønsker å flytte, og foreslår samværsplan. Hans reaksjon bestemmer neste skritt. Anonymous poster hash: a09c7...9ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå