Gå til innhold

Barnevern eller helsesøster?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner har ei datter som går i klasse med ei som har en småsær familie. Dette gjelder kun foreldrene, ikke barna. Onsdagsmorgen gikk de to sammen til skolen, og venninda hennes fortalte at hun hadde kasta opp i munnen, og svelget oppkastet, for å kaste opp på skolen. Hvorfor? Fordi hun ville ikke at foreldrene skulle krangle om hvem som måtte være hjemme med henne. Så vi diskuterte om det er en barnevernssak eller om hun burde kontakte helsesøster? (Barna ble også nektet å gå i barnetog bare for faren mente at det ikke var greit, de er ganske sære....).Jeg mener barnevern, mens andre mener helsesøster. Hva gjør man i en slik sak? Beklager, men vet forresten ikke om denne tråden bryter med noen rettigheter, men får den slettet hvis den er.

Anonymous poster hash: c3784...461

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke se hvorfor dette er så bekymringsverdig. Det er mange foreldre som småkrangler om hvem som skal være hjemme med syke barn. Det er ikke bra å krangle mens barna hører det, men neppe barnevernsmateriale.

• Liker 4
Skrevet

Hvis det er kun dette som er grunnlag til å vurdere å kontakte bv så synes jeg du ikke skal gjøre det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ei jeg kjenner har ei datter som går i klasse med ei som har en småsær familie. Dette gjelder kun foreldrene, ikke barna. Onsdagsmorgen gikk de to sammen til skolen, og venninda hennes fortalte at hun hadde kasta opp i munnen, og svelget oppkastet, for å kaste opp på skolen. Hvorfor? Fordi hun ville ikke at foreldrene skulle krangle om hvem som måtte være hjemme med henne. Så vi diskuterte om det er en barnevernssak eller om hun burde kontakte helsesøster? (Barna ble også nektet å gå i barnetog bare for faren mente at det ikke var greit, de er ganske sære....).Jeg mener barnevern, mens andre mener helsesøster. Hva gjør man i en slik sak? Beklager, men vet forresten ikke om denne tråden bryter med noen rettigheter, men får den slettet hvis den er.

Jeg tenker at helsesøster i første omgang kan snakke med jenta om hendelsen, og gjerne spør jenta om vanlige ting som hvordan det er hjemme, søvn, mat osv. Barn svarer mange ganger veldig bra og gir et godt bilde av hvordan de har det hjemme, og på bakgrunn av dette kan skolen og helsesøster finne ut om dette vil være noe å ta videre til bv, eller om det holder at skolen tar det opp med foreldrene.

Anonymous poster hash: f690f...1aa

Gjest Blomsterert
Skrevet

Foreldrene er sære? Når ble det til omssorgsvikt?

Hvis denne ene episoden med oppkast er det du bekymrer deg for,er det ikke nok til å gå til hverken helsesøster eller barnevern. Det fins så mange som virkelig trenger hjelp,så dumt at slike saker som dette er med på å skape lang behandlingstid for de!

Hadde dette vært gjentatte episoder,så ja,da hadde det vært grunn til å melde.

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Barnevern blir for drastisk, helsesøster er mye bedre! Så får de heller vurdere om saken er en for bv, noe den mest sannsynlig ikke er. Syns alikevel ikke at man skal krige om hvem som skal være hjemme med sykt barn, med spysyka... virker som om de krangler om det en del, ettersom jenta ikke tør gjøre annet en å svelge oppkastet stakkar :(

Gjest Malanthor
Skrevet

Hvis du rapporterer saken til barnevernet må du gjøre dette gjennom en bekymringsmelding.

Når barneverntjenesten mottar en bekymringsmelding for et barn, plikter den å foreta en snarlig vurdering av om det er grunnlag for å undersøke omsorgssituasjonen nærmere. Om så er, blir det opprettet en undersøkelsessak. Foreldrene skal orienteres om dette.

Undersøkelsen varer som oftest inntil 3 måneder, og innebærer at barnevernet innhenter informasjon fra ulike offentlige instanser. (skole, barnehage, helsestasjon, lege etc.) Det vil også bli avholdt møter med foreldrene, og de får mulighet til å komme med sine synspunkter.

Det vanligste utfallet av slike undersøkelser er at barnevernet henlegger saken eller vedtar en form for hjelpetiltak for å avhjelpe situasjonen.

Med mindre du overdriver noe når du skriver bekymringsmeldingen så er det vel lite sannsynelig at barnevernet starter en undersøkelse basert på det her.

Problemet kan jo også ligge hos jenta. Det kan være at hun har et unormalt sterkt reaksjonsmønster på foreldrenes krangling, og at det faktisk ikke er så ille.

Når det er sagt så missliker jeg sterkt foreldre som ikke gir barna det de trenger og har krav på.

Er det mulig at disse foreldrene er av denne typen? Absolutt, men hvis jeg var deg ville jeg tilegnet meg mere informasjon før jeg kom til denne konklusjonen.

Men fint at du bryr deg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...