Gå til innhold

Kongen og dronningen på besøk, valg av blomsterbarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg er leder i arrangementskomiteen, og så ble det bestemt at man skulle trekke om hvilke barn som skulle gi blomster til kongen og dronningen, en gutt og jente. Og tilfeldigvis ble det da datteren hennes. Og nå går alle rundt i sier at 'hun har valgt sin egen datter, ja, skammelig, de bør velge en annen'.

Skikkelig stygg ryktespredning som ikke har rot i virkeligheten, og hun vurderer nå å faktisk be klassen velge ut en annen for å slippe alt sammen. Men det blir jo urettferdig mot jenta som gleder seg til oppdraget.

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: 34751...255

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir urettferdig for jenta, ja. Håper ikke ryktene fører til at hun blir fratatt rollen som blomsterbarn. Jeg går ut fra at det var flere til stede ved trekningen? Disse som bevitnet at trekningen gikk riktig for seghar kanskje noen forslag til hvordan problemet skal løses? Dersom praten går i friminuttene på skolen, kan kanskje en av dem få noen minutter til å forklare klassene hvordan ting har foregått.

Anonymous poster hash: d39e9...889
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at jeg altfor ofte leser om folk som er sjalu, og det er kvalmende! Skikkelig kvalmende! Så da burde kanskje din datter ikke være med i trekningen for at De kunne bli fornøyde, og det haddde kanskje vært rettferdig for dem??!!!!!!

Alle er altfor opptatte av å være ssjalu av andre, av å sammenligne seg, av hva andre får ellr har fått eller leve rmed uffa meg!!

Føler med deg og dattera di TS.

Så med det første ville jeg si at der emå bare ikke ta hensyn til dem, men det kan dessverre gå utover datteren din. Så ta en liten prat med de andre foreldre om du har mulighet til det, med å si at du har hørt hva som er blitt sagt, at det ikke stemmer, at det er sårende, og at nå er din datter såret og vil pga dem trekke seg.

Ifølge utfallet om du har anelding til å gjøre det eller ikke, mener jeg uansett dessverre at hvis din datter føler seg uvel, er det nok bedre at en annen gjør det.

Anonymous poster hash: 94ea4...4c2
  • Liker 2
Skrevet

Presisere i et skriv om arrangementet at barna ble valgt ved loddtrekning

• Liker 1
Skrevet

Når jeg tror småligheten har nådd sine grenser, kommer noe som dette.. Når man legger navnene til alle barna opp i en kurv for trekning, burde de allerfleste (som har litt vett i skallen) skjønt at da har hennes datter også mulighet for å bli trukket!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at andre var til stede og så hvordan trekningen foregikk? Da kan de fortelle dette til de andre foreldrene. Hvis venninnen din gjennomførte trekningen uten tilskuere, har hun nok seg selv å takke.

Anonymous poster hash: 2a352...442
  • Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Og så var det dette med habilitet da.

Når man utlyser konkurranser som avgjøres med loddtrekning så er det faktisk helt vanlig at man opplyser at de som er i slekt med, jobber hos osv ikke kan delta i konkurransen. Eller at man sørger for at en annen enn en selv trekker loddene, godt bevitnet av flere som var tilstede.

Utover det synes jeg det er noe smålig å lage så mye styr av dette - spesielt hvis alt har gått riktig for seg.

Jeg selv ville nok unntatt mitt barn fra trekningen, eller sørget for at noen andre foretok loddtrekningen med enda et vitne tilstede.

AnonymBruker
Skrevet

Det som faktisk skjedde var at kongen og dronningen skulle komme for mange år siden, men det ble avlyst pga sykdom. Og da var det disse to som etter trekning skulle være blomsterbarn, og så ble det bestemt at de fremdeles skulle få være det nå som kongen og dronningen endelig kommer. Og så mener folk at hun har valgt sin egen, osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregikk trekningen?

Gjest Violetta
Skrevet

Hvor mange år siden da? Og hvor gamle er barna?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange år siden da? Og hvor gamle er barna?

De er 11 år nå. De var 7 den gangen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregikk trekningen?

Vet ikke da jeg ikke var der, men moren det er snakk om var ikke involvert verken i trekningen eller i arrangørkomiteen den gangen.

• Liker 1
Skrevet

De er 11 år nå. De var 7 den gangen.

De burde selvsagt foretatt ny trekning og spesielt siden det var hennes datter som var trukket ut den gang for 4 år siden.

Jeg kan ikke fatte at hun velger å sette seg og sin datter i et så dårlig lys som hun her gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kongeparet skulle komme til min hjem valgte ordføreren ut sine egne to barn til å ønske de velkommen siden de var "blonde og veloppdragne". Man han var også typen som krevde at hans gate ble brøytet først om vinteren og han skulle ha moderne kaffemaskin på kontoret.

Han har alltid vært en selvgod smårasisitisk tulling.

Anonymous poster hash: ffe3b...731
  • Liker 3
Skrevet

Og så var det dette med habilitet da.

Når man utlyser konkurranser som avgjøres med loddtrekning så er det faktisk helt vanlig at man opplyser at de som er i slekt med, jobber hos osv ikke kan delta i konkurransen. Eller at man sørger for at en annen enn en selv trekker loddene, godt bevitnet av flere som var tilstede.

Utover det synes jeg det er noe smålig å lage så mye styr av dette - spesielt hvis alt har gått riktig for seg.

Jeg selv ville nok unntatt mitt barn fra trekningen, eller sørget for at noen andre foretok loddtrekningen med enda et vitne tilstede.

Nå er ikke dette et stort nasjonalt lotteri, men loddtrekning om å være blomsterbarn.

Så hvorfor skal initiativtakerens barn "straffes" for at noen tar på seg ekstra ansvar?

Etter hva jeg forsto var ikke nevnte mor deltager i loddtrekningen (som skjedde for flere år siden), så skjønner virkelig ikke hvorfor hun skal trekke sitt barn fra oppdraget.

• Liker 3
Skrevet

Det som faktisk skjedde var at kongen og dronningen skulle komme for mange år siden, men det ble avlyst pga sykdom. Og da var det disse to som etter trekning skulle være blomsterbarn, og så ble det bestemt at de fremdeles skulle få være det nå som kongen og dronningen endelig kommer. Og så mener folk at hun har valgt sin egen, osv.

"så ble det bestemt" <- av hvem?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Disse nye opplysningene burde du ha tatt med i HI; de endrer jo saken en del. Jeg lurer også på hvem det var som bestemte at den 4 år gamle trekningen fortsatt skulle være gjeldende.

AnonymBruker
Skrevet

Disse nye opplysningene burde du ha tatt med i HI; de endrer jo saken en del. Jeg lurer også på hvem det var som bestemte at den 4 år gamle trekningen fortsatt skulle være gjeldende.

Hva er feil med at barna som ble plukket ut for fire år siden faktisk skal få oppdraget når de nå endelig kommer?

Siden moren til den ene nå er med på å styre arrangementet, så skal datteren få beskjed om at "nei, beklager, siden moren din er med og styrer med kongebesøket, så må det velges et annet blomsterbarn pga. de mange bitre og misunnelige sladredamene i lokalsamfunnet".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"så ble det bestemt" <- av hvem?

Skal vi tro ondsinnede rykter, så tok moren til jenta en "Jagland", og slik Jagland overkjørte Nobelkomiteen og forlangte å få gi fredsprisen til henholdsvis Obama, Liu Xiaobo og EU, så trumfet hun gjennom at selvsagt skulle datteren få beholde blomsterbarn-oppdraget sitt.

Nei, blant de 4 som er i arrangementkomiteen så vet jeg ikke hvordan samtalene har foregått, men det har neppe vært noe krav fra henne, akkurat.

Problemet er nok at folket rett og slett ikke vet at barna allerede ble valgt ut for fire år siden, og når jeg har sagt dette til de jeg har overhørt som sladrer om dette, så blir de litt stille.

• Liker 1
Skrevet

Skal vi tro ondsinnede rykter, så tok moren til jenta en "Jagland", og slik Jagland overkjørte Nobelkomiteen og forlangte å få gi fredsprisen til henholdsvis Obama, Liu Xiaobo og EU, så trumfet hun gjennom at selvsagt skulle datteren få beholde blomsterbarn-oppdraget sitt.

Nei, blant de 4 som er i arrangementkomiteen så vet jeg ikke hvordan samtalene har foregått, men det har neppe vært noe krav fra henne, akkurat.

Problemet er nok at folket rett og slett ikke vet at barna allerede ble valgt ut for fire år siden, og når jeg har sagt dette til de jeg har overhørt som sladrer om dette, så blir de litt stille.

Hadde det blitt avgjørt for fire år siden at "om arrangementet gjennopprettes bør disse blomsterbarna igjen få lov", hadde det vært helt greit.

Nå dermot, ble problemstillingen "Skal vi velge nye blomsterbarn eller velge de samme?" lagt i hendene på den NYE arrangementskomiteen, der hun, passende nok, er leder. Dette er ikke en avgjørelse som var satt før hennes tid, og hun har helt klart hatt en stor rolle i utfallet. Hun burde enten valgt omstemming, eller trukket seg fra vervet FØR denne avslutningen skulle tas.

Hun er naturligvis inhabil, og jeg skjønner godt at folk reagerer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...