Gå til innhold

Hva er egentlig forskjellene her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen mellom f.eks. forsking og forskning? Det finnes jo en hel hau av slike ordpar som er helt like, bare at den ene har fått inn en n. Kan noen forklare meg dette? Jeg vet at det f.eks. heter forsking på nynorsk, men i ordboka står det både forsking og forskning under bokmål. Er det bare sidestilte former, eller ligger det noe annet bak her? :sur:

Forsking vs. forskning
Utfrysing vs. utfrysning
Overvåking vs. overvåkning
Verdiskaping vs. verdiskapning

Samtidig ser jeg jo lett forskjell på bygging, som en aktiv handling, og bygning som noe ferdigstilt, altså at den aktive handlingen har tatt slutt. Jeg googlet litt, og fant at "målsetting" er eneform. Hvorfor? Ligger det noe språkhistorisk bak dette? Og bør man bruke den ene formen fremfor den andre?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat det samme som bygning (en konkret ting) og bygging (en prosess). Det er bare å overføre det prinsippet til alle de andre ordene. Reising og reisning er også et fint eksempel ;)

Anonymous poster hash: e7c34...e58

Skrevet

I dine tilfeller er det ingen forskjell, selv om "skaping" og "skapning" er helt forskjellige ting. På nynorsk kuttes n-en ut (ikke i skapning, selvfølgelig), men det er også tillatt på bokmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...