Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en lillesøster på 18 år som for en stund siden fant ut at hun verken følte seg eller ville være religiøs lengre. Vi er oppdratt kristne, jeg holder fortsatt fast ved troen mens hun for lengst har lagt den bak seg. Jeg synes det er helt greit, mens foreldrene våre blir veldig såret hver gang hun nekter å dra i kirken, og de prater ikke sammen på noen dager. På den ene siden ofrer hun ikke mye ved å være i kirken med mor og far 1 gang i uken, det ville gjort dem ekstremt glad, men på den annen siden forstår jeg at hun ikke vil gjøre noe hun føler er feil.
Så hvem er det som har rett her?

Anonymous poster hash: 40e2b...3cb
Videoannonse
Annonse
Gjest brutal_mann
Skrevet

Hun har rett. Du skal ikke påtvinge mennsker handlinger og opplevelser som bryter med grunnleggende oppfattelser. Du skal ikke tvinge en kristen til å holde seg borte fra kirken, du skal ikke tvinge en ikke-troende inn i et gudshus.

Dine foreldre setter her sin tro fremfor din søster, altså sin egen datter, sine ønsker å behov som mennesker. Dine foreldre burde helelr fokusere på om deres datter er en godhjertet person som øsnker andre mennesker godt og som ordner livet sitt deretter. Da kan dine foreldre søke trøst i at gud nok tilgjir og ikke sender henne til evig pinsel i helvete (om det er det de er redde for).

• Liker 10
Skrevet

Hun har all rett til å ikke dra til kirken, hun er jo til og med myndig! Skjønner at det kan være tøft for foreldrene dine å svelge i begynnelsen, men dette må de la henne bestemme selv. De kan ikke presse dette på henne, og hvis de gjør det kommer de bare til å dytte henne unna seg.

• Liker 1
Skrevet

Søsteren din. Hun må få bestemme hva hun vil tro på og hva hun vil bruke tiden sin på!

• Liker 1
Skrevet

Søsteren din. Ærlig talt, hvor såret går det ann å bli over at hun ikke blir med på noe hun ikke vil? Hun har jo ikke lovet det. Her driver foreldrene dine med maktmisbruk.

• Liker 2
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Man bør stå for det man mener, det får foreldrene dine tåle.

Gjest Minpin
Skrevet

På den ene siden ofrer hun ikke mye ved å være i kirken med mor og far 1 gang i uken, det ville gjort dem ekstremt glad, men på den annen siden forstår jeg at hun ikke vil gjøre noe hun føler er feil.Anonymous poster hash: 40e2b...3cb

Si ikke det. En venninne av meg har et ganske anstrengt forhold til sin far fordi hun som barn ble tvunget med på religiøse sammenkomster uten å ha lyst. Hun forbinder ham med å føle seg innestengt og diktert. Jeg er heller ikke religiøs og synes det er fryktelig ubehagelig å være i kirka selv om nesten hele familien min er kristen. Jeg blir aldri med hvis det ikke er snakk om ting som bryllup, begravelser og lignende, og også da føler jeg meg utilpass.

Jeg synes søstra di har rett her. Ingen bør tvinges med på noe som ikke stemmer overens med deres livssyn og prinsipper.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Ts.

Her har søsteren din helt rett,og vet du,-det bør dine være tålmodige med samt respektere!

Snakker ikke med sin egen datter som de burde hatt all respekt for. Du vet,det er en ærligere sak å være "kald" enn "lunken". Minn dine foreldre på alt dette du :-)

Gjest Nikee
Skrevet

Jeg har en lillesøster på 18 år som for en stund siden fant ut at hun verken følte seg eller ville være religiøs lengre. Vi er oppdratt kristne, jeg holder fortsatt fast ved troen mens hun for lengst har lagt den bak seg. Jeg synes det er helt greit, mens foreldrene våre blir veldig såret hver gang hun nekter å dra i kirken, og de prater ikke sammen på noen dager. På den ene siden ofrer hun ikke mye ved å være i kirken med mor og far 1 gang i uken, det ville gjort dem ekstremt glad, men på den annen siden forstår jeg at hun ikke vil gjøre noe hun føler er feil.

Så hvem er det som har rett her?

Anonymous poster hash: 40e2b...3cb

Religiøs overbevisning er en personlig sak, om din søster faktisk ikke tror på Gud og ikke er kristen så skal hun ikke tvinges eller føle at hun må gå til kirken bare for å glede foreldrene deres. Å gå i kirken fordi man føler tvang eller for å glede noen andre enn seg selv er jo litt selvmotsigende er det ikke?

Synes søsteren din skal få ha sin personlige overbevisning i fred, mens dere kan gå i kirken uten henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...