AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #1 Skrevet 17. mai 2014 Jeg har vært og sett på en sokkelleilighet jeg liker godt. Lys og trivelig i et fint og ryddig strøk. Utgang til usjenert platting/hage som står til disposisjon (utleierne bruker mest terrasse/hage på oversiden. Det er balansert ventilasjon der og inneklima virket bra. Utleierne er et voksent par uten små barn, og de er veldig trivelige! Men det er et men: Jeg hører veldig godt når de går over gulvet. Jeg fikk de til å gå noen ganger frem og tilbake, og selv om de sa de gikk normalt og på sokkelestene, så hørtes det faktisk ut som om de trampet. Jeg vet man må regne med å høre noe, men jeg lurer på hvor mye som faktisk er vanlig å høre av trinnlyd i en sokkel. Tv og andre lyder kunne jeg så vidt høre, men ikke plagsomt. Så det er denne trinnlyden.. I tillegg spiller mannen piano, og det hørtes veldig godt. Han sa han spiller et par ganger om dagen når han er hjemme. Dette paret er en del ute og reiser deler av året sa de, så da har jeg jo huset for meg selv. Barn/barnebarn bor langt unna, men de er jo der noen ganger, og da regner jeg med full rulle.. Alt annet er veldig bra, men er veldig usikker på hvor mye denne trinnlyden og pianospillingen kommer til å plage meg. Det er satt opp lydhimling i sokkelen, så de kommer til å høre lite fra meg (jeg er også veldig stille av meg), men det hjelper lite mot trinnlyden som kommer ovenfra. Så: Har du bodd i sokkel? Hvor godt hørte du når de gikk over gulvet over? Og var det noe du vennet deg til, eller irriterte deg over? Blir kjempetakknemlig for innspill! Anonymous poster hash: d1f5a...45f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #3 Skrevet 17. mai 2014 Hørte det veldig godt. Irritasjonsmoment i starten, ble vant til det etter hvert. Noen tider på døgnet var det mer brøk enn ellers, det blir man også vant til. Anonymous poster hash: d3ec3...e74
Pinkee Skrevet 17. mai 2014 #4 Skrevet 17. mai 2014 Man venner seg til deg. Aldri vært i en sokkelleilighet uten at det er trinnlyd fra oven.
Edie Skrevet 17. mai 2014 #5 Skrevet 17. mai 2014 Hørte faktisk veldig lite lyder fra huset over, men var plaget med mye edderkopp! (Leiligheten var halvveis under bakkenivå) 1
Gjest Evel Skrevet 17. mai 2014 #6 Skrevet 17. mai 2014 Jeg har bodd i en slik leilighet og det verste har egentlig vært barn som tramper og hopper. Det slipper du jo der forstår jeg? Men det er klart at dersom du er hjemme og han spiller mye piano og du er lydsensitiv, da burde du vel vurdere en annen leilighet. Men uansett hvor du velger å bo vil det alltid være noe lyd, og det er en vanesak.
Cata Skrevet 17. mai 2014 #7 Skrevet 17. mai 2014 Har bodd i flere og trinnlyden er noe man venner seg til etterhvert. Piano har jeg ikke vært utsatt for, men kunne nok vent meg til det også. Det viktige for meg er at det er stille om natten. Det mest irriterende jeg har vært utsatt for i sokkel er edderkopper, samt avløpsrør fra oppvaskmaskin oppe hos vertskapet. De gikk nemlig i veggen rett ved hodegjerdet til senga mi, så hvis det ble vasket opp på nattes tid så våknet jeg av lyden av rennende vann....
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #8 Skrevet 17. mai 2014 Takk for svar alle! Jeg tenker også at trinnlyd er noe man kan venne seg til. Men det er nok forskjell på lydnivået der og. For det var ikke bare at jeg hørte det liksom, men at det faktisk lød som om de trampet. De har tregulv oppe, og det spørs om det ikke er svikt i det noen steder, så det er det som gjør det. Nå driver de vel ikke å går fram og tilbake hele dagen/kvelden, så det er kanskje ikke så ille som jeg tenker. Pianolyden var såpass høy at jeg tror nok jeg måtte hatt tv på veldig høyt for å høre den f.eks. Jeg er nok lydsensitiv ja.. Men noen slags lyd må man jo regne med enten man bor oppe eller nede. Det spørs bare hva som er mest slitsomt i lengden. Jeg har som sagt ikke erfaring med å ha folk over meg, så jeg setter stor pris på at dere deler deres erfaringer! Anonymous poster hash: d1f5a...45f
Cata Skrevet 18. mai 2014 #9 Skrevet 18. mai 2014 For å si det slik, jeg ville heller hatt "trampende ektepar" i stedet for "løpende barn". Voksne folk setter seg ned innimellom, mens unger løper absolutt hele tiden (i allfall føles det sånn). 1
Snop Skrevet 18. mai 2014 #10 Skrevet 18. mai 2014 Jeg tror dette er forskjellig fra person til person, jeg for min del blir aldri vant til det. Det blir mye ørepropper og mye høy puls av irritasjon, og det verste er når man kommer hjem sliten fra jobb eller når man blir vekket for tidlig om morningen. (Har bodd i flere slike leiligheter og alltid trodd det kom til å gå bra, men det gjorde aldri det). Jeg for min del, som er så lydsensitiv, hadde aldri bosatt meg i en leilighet hvor de spilte piano i overetasjen
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #11 Skrevet 18. mai 2014 For å si det slik, jeg ville heller hatt "trampende ektepar" i stedet for "løpende barn". Voksne folk setter seg ned innimellom, mens unger løper absolutt hele tiden (i allfall føles det sånn). ..ikke her! Leier selv sokkelleilighet, og her tramper de rundt hele dagen på tresko, drar ting over gulvet, slipper ting i gulvet. Veldig lytt her, så hører de prater (roper) til hverandre. Smeller i dører og vannrør hele tiden. Huset er jo egentlig ikke isolert for at det faktisk skal bo flere i dette huset, selv om alt på overflaten ser flott ut. Håper det blir en slutt på å bygge slike hus hvor isolering av lyd ikke er ivaretatt. Løsning er hodetelefoner og ørepropper for det meste, eller rett og slett være mindre hjemme. Anonymous poster hash: 36326...04d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå