AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #1 Skrevet 17. mai 2014 Mange flinke barn som synger i kor, og skal det hele ødelegges av ett barn som er fullstendig umusikalsk men som likevel synger så det høres, og det som kunne vært en fin opplevelse blir i stedet pinlig. Er dette greit? Bør man hinte om at det kanskje er på tide å de deg om etter en ny aktivitet?Anonymous poster hash: ae6ee...d6b
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #3 Skrevet 17. mai 2014 Mange flinke barn som synger i kor, og skal det hele ødelegges av ett barn som er fullstendig umusikalsk men som likevel synger så det høres, og det som kunne vært en fin opplevelse blir i stedet pinlig. Er dette greit? Bør man hinte om at det kanskje er på tide å de deg om etter en ny aktivitet?Anonymous poster hash: ae6ee...d6b Hvem blir det pinlig for, de voksne som hører på eller barna som synger? Isåfall, hvordan utrykker barna dette? Hvilken aldersgruppe snakker vi om? Er det opptaksprøve for koret? Hvem er det som skal hinte om dette og til hvem? Forelder til annen forelder, dirigent til barn? Anonymous poster hash: e6f44...826 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #4 Skrevet 17. mai 2014 Så lenge det ikke er sølvguttene el lignende så ser jeg ikke problemet.Anonymous poster hash: 75018...661 4
Gjest Tekola Skrevet 17. mai 2014 #5 Skrevet 17. mai 2014 Jeg synes det for barn (under 7. klasse) bør være lov til alle å synge med sitt nebb. Og eldre enn det også, så lenge det er kor for å ha det gøy bare. Men om det er et kor som gjerne vil få til litt, ha konserter osv, så synes jeg det bør være lov til å ikke ta inn alle. Kan evt. løses med opptaksprøver. Men ma bør også ta prøve å tilby litt opplæring til disse som evt. er "brummere", for å se om de kan læres til å synge, eller er av de få som ikke klarer det.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #6 Skrevet 17. mai 2014 Ja. Blir som med barneidrett en - det er plass til alle. I ungdomskor blir det noe annet. Og det er mye å lære av dette for de flinkeste, så lenge man som forelder ikke dikker med de når de kommer hjem og sutrer. Syns fir øvrig det er fantastisk når skolekoret her stemmer opp med Norge i rødt, hvitt og blått på morgenen 17.mai, selv om slett ikke alle i koret er noien naturbegavelser. Sjarmerende, rett og slett.Anonymous poster hash: e31ed...f35 1
Gjest Blomsterert Skrevet 17. mai 2014 #7 Skrevet 17. mai 2014 Når begynte vi egentlig å tro at det er farlig å være ærlige med barn(over ti),og fortelle dem at ingen kan/behersker alt! Er det noe særlig for dette eventuelle barnet(ungdommen)at det blir gjort fks opptak av opptredener for fam og venner,og dette blir sett og registrert når de blir eldre. D e t kan bli pinlig ja. Går det virkelig ikke an å si til et barn fks:-Stemmen din passer ikke til koret,men du er jo kjempeflink til å -fyll ut-,eller kome med forslag til annet som er gøy. Greit at barn får selvtillit,men de skal tross vokse opp og erfare at de kan ikke a l t.
Mafalda Skrevet 17. mai 2014 #8 Skrevet 17. mai 2014 Mange flinke barn som synger i kor, og skal det hele ødelegges av ett barn som er fullstendig umusikalsk men som likevel synger så det høres, og det som kunne vært en fin opplevelse blir i stedet pinlig. Er dette greit? Bør man hinte om at det kanskje er på tide å de deg om etter en ny aktivitet?Anonymous poster hash: ae6ee...d6b Hvem er "man"? Barnets foreldre? Andre foreldre? Dirigenten? Jeg er enig med flere her, det kommer an på koret. Er det et amatørbarnekor, et "alle som vil være med kan være med"-kor, så får man tåle at noen brummer litt eller ikke treffer alle toner. Jeg er enig med dem som sier at det kan være sjarmerende, det også. Det er ikke all aktivitet som skal foregå på de flinkestes premisser. Men hvor lista legges bør fremgå ganske tydelig ut fra korets presentasjon av seg selv. Har de store ambisjoner, er opptaksprøve en god ide. Det går i alle fall ikke an å be noen slutte fordi de synger for dårlig, hvis det ikke er gjort temmelig klart på forhånd at lista er lagt høyt. Jeg som forelder ville også sett an koret hvis jeg hadde en liten, sang-glad men umusikalsk brumlebasse. Et syng og ha det moro-kor får bare tåle at alle synger med sitt nebb, men hvis han eller hun prøvde seg på et nivå som tydelig var uoppnåelig, ville jeg nok forsøkt å finne noe annet. 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #9 Skrevet 18. mai 2014 Ja. Blir som med barneidrett en - det er plass til alle. I ungdomskor blir det noe annet. Og det er mye å lære av dette for de flinkeste, så lenge man som forelder ikke dikker med de når de kommer hjem og sutrer. Syns fir øvrig det er fantastisk når skolekoret her stemmer opp med Norge i rødt, hvitt og blått på morgenen 17.mai, selv om slett ikke alle i koret er noien naturbegavelser. Sjarmerende, rett og slett.Anonymous poster hash: e31ed...f35 Jeg som skrev dette: Jeg sto selv mellom to fullstendig tonedøve i et par år i barnekor. De ble plassert mellom oss med best gehør. Nei, det var ikke superstas. Men jeg kan ikke påstå at det var noe stort problem, heller. De sluttet jo av seg selv etterhvert. Musikk var (og er) min sterke side, og på håndball- og fotballbanen var jeg nærmest "tonedøv", eller best uten ball, kan man si. Men det var heldigvis plass til meg der,akkurat som det var plass til de tonedøve i koret. Jeg etveldug glad for at ingen sa til meg at jeg ikke var god nok i idretten, før det ble naturlig å toppe lag. For både kor, korps og lagidrettene var viktige sosiale arenaer i oppveksten.Anonymous poster hash: e31ed...f35 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #10 Skrevet 18. mai 2014 Skjerp deg. Orker du ikke høre på? En plass må ungene begynne. De kan også bli gode,bare de får trent nok. Alle skal få delta. Jeg ville begynne i korps,men fikk nei. De testet meg ti min. Ikke på instrument engang. Grunnen var at han som testet meg ikke likte min familie. Anonymous poster hash: e6116...383 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #11 Skrevet 18. mai 2014 Nå vet vi jo om flere musikere, sangere som har vært utrolig dårlig da de var små. Ikke int,umusikals. Mange er stjerner i dag. Håper du treffer en av disse barna senere. Du forteller kanskje at ditt barn er musikalsk og flink, så har du noen andre som ødelegger dette. Hvorfor tar du det ikke opp med korleder? Redd for å dumme deg ut? For det har du gjort her iallefall Anonymous poster hash: e6116...383 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #12 Skrevet 18. mai 2014 Det bør være som i dag, at man har både kor med og uten krav til talent. Anonymous poster hash: 4a7ff...fff 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #13 Skrevet 18. mai 2014 Jeg ville begynne i korps,men fikk nei. De testet meg ti min. Ikke på instrument engang. Grunnen var at han som testet meg ikke likte min familie.Anonymous poster hash: e6116...383 Hva har dette med saken å gjøre. Her snakker vi om personer som er for dårlige, ikke om folk diskriminerer barn på bakgrunn av konflikt mellom familier.Anonymous poster hash: ae6ee...d6b 1
kaprifolen Skrevet 19. mai 2014 #14 Skrevet 19. mai 2014 Synes det bør være som for alle i hobbykor, selvsagt! Konserter løses ved å bruke mikrofoner, men å slå av lyden på den som tar opp den umusikalskes stemme.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #15 Skrevet 19. mai 2014 Synes det bør være som for alle i hobbykor, selvsagt! Konserter løses ved å bruke mikrofoner, men å slå av lyden på den som tar opp den umusikalskes stemme. Blir ikke dette litt som at 'alle skal få være med å spille fotball, men når det er kamp må de dårlige sitte på benken'?Anonymous poster hash: ae6ee...d6b 3
kaprifolen Skrevet 19. mai 2014 #16 Skrevet 19. mai 2014 Blir ikke dette litt som at 'alle skal få være med å spille fotball, men når det er kamp må de dårlige sitte på benken'?Anonymous poster hash: ae6ee...d6b Utrolig teit eksempel, siden ingen andre enn teknikeren vil vite om en avslått mikrofon, mens alle, inkludert "de dårlige", vil se og føle på det å sitte på benken eller ikke bli satt opp på lagoppstillingen.
Millimani Skrevet 19. mai 2014 #17 Skrevet 19. mai 2014 Synes det bør være som for alle i hobbykor, selvsagt! Konserter løses ved å bruke mikrofoner, men å slå av lyden på den som tar opp den umusikalskes stemme. Utrolig teit eksempel, siden ingen andre enn teknikeren vil vite om en avslått mikrofon, mens alle, inkludert "de dårlige", vil se og føle på det å sitte på benken eller ikke bli satt opp på lagoppstillingen. Den som da står der med en avslått mikrofon vil muligens legge merke til at mikrofonen er avslått, eller så kan noen andre bare si at "mikrofonen virker ikke"... Tja.. Ikke alle konserter løses med å bruke mikrofoner, men det er veldig vanlig å løse det på den måten. Jeg sang selv i kor med ei veldig umusikalsk og tonedøv jente en gang. Dette var et ungdomskor, ikke et barnekor, og den jenta ødela for oss andre som sto i nærheten av henne.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #18 Skrevet 19. mai 2014 Er leder i et barnekor, og her er alle som vil være med velkomne, og alle som vil synge solo får lov til det også. Så lenge det er snakk om et amatørkor syns jeg alle skal få være med, gjør det noe om det ikke høres perfekt ut? Det viktigste er jo at barna får gjøre noe de syns er kjekt. Profesjonelle kor, som f.eks. Oslo soul children (eller sølvguttene som noen nevnte lengre opp) løser det med å ha opptaksprøver, syns det er helt greit. Anonymous poster hash: e776b...b9c 3
Apocalypse Skrevet 19. mai 2014 #19 Skrevet 19. mai 2014 Jeg vet hvor irriterende det er å synge i kor med noen som er veldig umusikalske, men når barna er små synes jeg alle skal få prøve seg. Hvis noen er spesielt flinke, kan de jo heller dra på opptaksprøve til et mer seriøst kor.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #20 Skrevet 19. mai 2014 Når barna er små syns jeg alle skal få være med, men fra 10-11 årsalderen mener jeg det er greit å sortere ut de som ikke eier gehør. Anonymous poster hash: c1f00...1d2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå