AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #1 Skrevet 17. mai 2014 Jeg er nå i Spania med ei venninne. Under hvert måltid tar hun noen biter, spiser kjeeeempesakte, før hun legger fra seg bestikket med sikkert 80% av maten igjen og sier "Jeg er såååå mett" og lener seg tilbake. Er det ikke det, så sitter hun å skal skjære av alt mulig fett av kjøtt, eller så plukker hun opp en pommes frites og bemerker hvor fettete den er. Greit nok. Så sitter jeg der, og har spist kanskje halvparten av min mat. Resten av måltidet består av at hun ser på min tallerken og så misbilligende opp på meg. Kommentarer som "Åh, herregud så store porsjoner", "Skjønner ikke at noen klarer å spise alt det her", "Nå kommer jeg til å legge på meg, kjenner magen strekker seg", kommer som perler på en snor mens jeg forsøker å nyte resten av maten. Selv er jeg veldig glad i mat, og har kanskje to-tre kilo å "gå på", men er på ingen måte overvektig. Hun er veldig slank og petite. Jeg merker at det stikker... Jeg føler meg skikkelig ukomfortabel med å spise mens hun studerer meg inngående. At hun prøver å hinte om at jeg er feit og at jeg er grådig. I går slappet vi av på hotellrommet, og hadde da et rør med pringles som vi "delte". Hun tok bare et par flak, og da hun snakket med moren på tlf nevnte hun at vi hadde spist MASSE potetgull og at hun holdt på å trille. Og da jeg holdt på å ta på meg shortsen før vi dro ut, så sa hun "I know, jeg har også lagt på meg sikkert" med det samme blikket. Jeg forsøker å kose meg på ferie, men alt fokuset blir vendt over på mat og kalorier. I går tok jeg meg selv i å ville gjemme deler av frokosten for å spise den alene senere. I skam??? Anonymous poster hash: deb08...6fc 8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #2 Skrevet 17. mai 2014 Skjønner godt at du har problemer med å kose deg på ferie, når venninda di oppfører seg slik. Kan du ikke si at du synes hun kan tone ned kalorisnakket sitt, iallefall ikke komme med spydige kommentarer til deg. Hun sliter tydeligvis med å unne seg noe som helst, men hun har ingen rett til å oppføre seg slik uansett. Kanskje du bare skal la være å gi noen respons på kalorikommentarene hennes, og dreie samtalen raskt og bestemt inn på noe annet. Om ikke det nytter, hadde jeg glatt sagt i fra. Først på en rolig måte. Tror ellers jeg hadde sørget for å spise alene, uten henne. Kos deg på ferie, jente! Anonymous poster hash: 9a13b...868 34
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #3 Skrevet 17. mai 2014 Skjønner godt at du har problemer med å kose deg på ferie, når venninda di oppfører seg slik. Kan du ikke si at du synes hun kan tone ned kalorisnakket sitt, iallefall ikke komme med spydige kommentarer til deg. Hun sliter tydeligvis med å unne seg noe som helst, men hun har ingen rett til å oppføre seg slik uansett. Kanskje du bare skal la være å gi noen respons på kalorikommentarene hennes, og dreie samtalen raskt og bestemt inn på noe annet. Om ikke det nytter, hadde jeg glatt sagt i fra. Først på en rolig måte. Tror ellers jeg hadde sørget for å spise alene, uten henne. Kos deg på ferie, jente! Anonymous poster hash: 9a13b...868 Takk, snille du Jeg har prøvd å si et par ganger at det hadde vært hyggelig om vi kunne fokusert på noe annet. Men jeg merker også ofte at fokuset hennes under samtaler forsvinner, hun holder på å si noe, men så "fader" det ut fordi hun følger maten min og bestikket mitt med blikket mens jeg spiser. Og følger opp med "Gud så fettete" eller lignende. Vet ikke om jeg skal bli irritert over at matgleden forsvinner eller om jeg skal synes synd på henne som har et slikt forhold til mat. Anonymous poster hash: deb08...6fc
Chloe- Skrevet 17. mai 2014 #4 Skrevet 17. mai 2014 Si: Nå orker jeg ikke mer av matsnakket ditt. Jeg er på ferie, og vil nyte måltidene mine. 33
PaperFlower Skrevet 17. mai 2014 #5 Skrevet 17. mai 2014 Jeg tror at om jeg hadde vært i din situasjon, ville jeg prøvd å svare henne med en liten snartenkt replikk hver gang hun kommer med slike ting. Kanskje blir det litt vanskelig da de smarte svarene vanligvis ikke kommer før i ettertid, men for eksempel om hun sier: "Æsj, så fettete", så kan du svare "Ja, men fyfader så godt! Spesielt sausen! Dette skal jeg spise mer av, nå som jeg er på ferie!" Så får hun bare sitte der å se på at du koser deg. Jeg hadde iallefall prøvd å bare "kjempe imot" å prøve å få henne til å forstå at kalorier og vekt osv ikke er noe du vil tenke på når du er på ferie. Det kommer jo veldig ann på personen, men av og til kan det være lettere å bare svare med noen lure replikker nå og da til hun tar poenget. Jeg er selv litt overvektig, og har egentlig veldig dårlig selvtillitt når det kommer til kroppen/vekten min. Men det som gjør det så mye lettere for meg når jeg er i en vanskelig situasjon og jeg begynner å føle meg ekkel eller lignende, er at jeg er den første(/eneste) til å gjøre narr av meg selv. "Haha, nå har jeg lagt på meg! Må bestille 2 seter på flyet for å komme meg hjem, jeg." ... "Om jeg ikke får på meg buksa imorgen, så har jeg iallefall et svært laken jeg kan knyte rundt meg." ... "Om du ikke spiser mer av sjokoladen nå så spiser jeg resten, for jeg kommer ikke til å stoppe før det er tomt. Du er advart!" ... "Bare begynn å gå hjem i forveien du, jeg triller etter deg nedover i bakken straks jeg." Bare si slike ting med et glimt i øyet så kanskje hun kan begynne å ta ting litt mindre seriøst også. 9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #6 Skrevet 17. mai 2014 Jeg tror at om jeg hadde vært i din situasjon, ville jeg prøvd å svare henne med en liten snartenkt replikk hver gang hun kommer med slike ting. Kanskje blir det litt vanskelig da de smarte svarene vanligvis ikke kommer før i ettertid, men for eksempel om hun sier: "Æsj, så fettete", så kan du svare "Ja, men fyfader så godt! Spesielt sausen! Dette skal jeg spise mer av, nå som jeg er på ferie!" Så får hun bare sitte der å se på at du koser deg. Jeg hadde iallefall prøvd å bare "kjempe imot" å prøve å få henne til å forstå at kalorier og vekt osv ikke er noe du vil tenke på når du er på ferie. Det kommer jo veldig ann på personen, men av og til kan det være lettere å bare svare med noen lure replikker nå og da til hun tar poenget. Jeg er selv litt overvektig, og har egentlig veldig dårlig selvtillitt når det kommer til kroppen/vekten min. Men det som gjør det så mye lettere for meg når jeg er i en vanskelig situasjon og jeg begynner å føle meg ekkel eller lignende, er at jeg er den første(/eneste) til å gjøre narr av meg selv. "Haha, nå har jeg lagt på meg! Må bestille 2 seter på flyet for å komme meg hjem, jeg." ... "Om jeg ikke får på meg buksa imorgen, så har jeg iallefall et svært laken jeg kan knyte rundt meg." ... "Om du ikke spiser mer av sjokoladen nå så spiser jeg resten, for jeg kommer ikke til å stoppe før det er tomt. Du er advart!" ... "Bare begynn å gå hjem i forveien du, jeg triller etter deg nedover i bakken straks jeg." Bare si slike ting med et glimt i øyet så kanskje hun kan begynne å ta ting litt mindre seriøst også. Hehehe! Elsker svaret ditt! Det skal jeg prøve. Takk Anonymous poster hash: deb08...6fc
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #7 Skrevet 17. mai 2014 Si "Det ser nesten ut som du sitter og analyserer og gransker det jeg spiser, det er veldig ubehagelig når vi er på ferie for å kose oss, jeg vet jeg har ett par kilo ekstra men det plager ikke meg akkurat nå/nevneverdig og da burde det i hvertfall ikke plage andre. Osv" Anonymous poster hash: e74df...159 5
Lennhy Skrevet 17. mai 2014 #8 Skrevet 17. mai 2014 Det virker som hun har en form for spise problemer. Som du beskriver henne oppførte min søster seg når hun hadde spise problemer. 8
Avalon Skrevet 17. mai 2014 #9 Skrevet 17. mai 2014 Sånt noe er veldig ubehagelig. Har opplevd det med en venninne jeg også på ferie, men hun hadde anoreksi så hun spiste ingenting på hele turen. Hun satt bare å så på at jeg spiste. Min bestemor er også sånn, hun er fra en annen generasjon hvor de slanke og tynne er pene, og hvis du har noen kg for mye, ja da har du ikke så mye å se frem til i livet. Jeg tror jeg hadde sagt rett ut at du mister matlysten av at hun skal følge med på at du spiser. Dere er på ferie, dere skal kose dere. Bedre å være god å mett med noen kg for mye enn å være sulten, sur og klagete! 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #10 Skrevet 17. mai 2014 Jeg er nå i Spania med ei venninne. Under hvert måltid tar hun noen biter, spiser kjeeeempesakte, før hun legger fra seg bestikket med sikkert 80% av maten igjen og sier "Jeg er såååå mett" og lener seg tilbake. Er det ikke det, så sitter hun å skal skjære av alt mulig fett av kjøtt, eller så plukker hun opp en pommes frites og bemerker hvor fettete den er. Greit nok. Så sitter jeg der, og har spist kanskje halvparten av min mat. Resten av måltidet består av at hun ser på min tallerken og så misbilligende opp på meg. Kommentarer som "Åh, herregud så store porsjoner", "Skjønner ikke at noen klarer å spise alt det her", "Nå kommer jeg til å legge på meg, kjenner magen strekker seg", kommer som perler på en snor mens jeg forsøker å nyte resten av maten. Selv er jeg veldig glad i mat, og har kanskje to-tre kilo å "gå på", men er på ingen måte overvektig. Hun er veldig slank og petite. Jeg merker at det stikker... Jeg føler meg skikkelig ukomfortabel med å spise mens hun studerer meg inngående. At hun prøver å hinte om at jeg er feit og at jeg er grådig. I går slappet vi av på hotellrommet, og hadde da et rør med pringles som vi "delte". Hun tok bare et par flak, og da hun snakket med moren på tlf nevnte hun at vi hadde spist MASSE potetgull og at hun holdt på å trille. Og da jeg holdt på å ta på meg shortsen før vi dro ut, så sa hun "I know, jeg har også lagt på meg sikkert" med det samme blikket. Jeg forsøker å kose meg på ferie, men alt fokuset blir vendt over på mat og kalorier. I går tok jeg meg selv i å ville gjemme deler av frokosten for å spise den alene senere. I skam??? Anonymous poster hash: deb08...6fc Vet du hva jeg har noen venninner som er helt like! Det er helt forferdelig irriterende. Var på hyttetur og bestilte pizza (vanlig porsjonspizza på italiensk resturant), i mellomtiden avtalte de at de skulle ta barnepizza og satt og klaget over hvordan noen kunne klare å spise opp en pizza eller i det hele tatt halve hele måltidet, endte jo opp med at jeg spiste under halve og skammet meg mens jeg hadde lyst på per... de spiste ikke opp barnepizzaen heller som var mindre enn en kake tallerken Anonymous poster hash: 30cb7...420
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #11 Skrevet 17. mai 2014 Kanskje du skal foreslå at hun tar opp spiseforstyrrelsen sin med fastlegen? Anonymous poster hash: a4e23...736 19
LittDiva Skrevet 17. mai 2014 #12 Skrevet 17. mai 2014 Det er hun som skulle føle ubehag under måltidene , om noen . Hun har skrullete forhold til mat og haddejeg vært deg så hadde jeg gitt blanke i henne. Eventuelt sagt at nå er det nok , det at DU ikke har normalt forhold til mat , betyr vel ikke at resten skal følge etter. Og foreslått en prat med fastlegen om mat og sosiale ferdigheter. 4
LukaFrost Skrevet 17. mai 2014 #13 Skrevet 17. mai 2014 (endret) Hun har åpenbart problemer med mat. Jeg hadde sagt fra klart og tydelig at jeg ikke hadde orka noe av matpraten hennes. Jeg foretrekker å nyte maten min uten masse negative kommentarer. Endret 17. mai 2014 av LukaFrost 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #14 Skrevet 17. mai 2014 Herregud så slitsomt! Jeg er syltynn, men liker veldig godt å kose meg med mat, jeg tror jeg ville blitt sprø om jeg skulle hørt på henne til hvert måltid. Eneste jeg reagerer på er om dere bare spiser på "fast food"-steder siden du snakker så mye om chips? Spania bugner av fantastisk mat - gå på ordentlige restauranter og bestill skikkelig mat, så slipper dere iallefall frityrfettet Og da ville jeg også stappet i meg til det ble tomt på fatet - er man på ferie og har betalt for restaurantmat, så lar man ikke mesteparten ligge igjen. Anonymous poster hash: d64a0...1ab 3
Gjest Blomsterert Skrevet 17. mai 2014 #15 Skrevet 17. mai 2014 Si du mister matlysten når hun er så fokusert på mat. Eller si at hun godt kan gå å titte/gå på rommet eller liknende mens du spiser ferdig. Hun har heavy spiseforstyrrelser.
Cata Skrevet 17. mai 2014 #16 Skrevet 17. mai 2014 Høres veldig irriterende ut. Så langt synes jeg det beste svaret i denne tråden er ABs svar, som jeg siterer under: Si "Det ser nesten ut som du sitter og analyserer og gransker det jeg spiser, det er veldig ubehagelig når vi er på ferie for å kose oss, jeg vet jeg har ett par kilo ekstra men det plager ikke meg akkurat nå/nevneverdig og da burde det i hvertfall ikke plage andre. Osv"Anonymous poster hash: e74df...159 Det oppsummerer saken rimelig greit. Hun må gjerne få lov å bli sprekkmett etter to Pringles, hvis det overhodet er mulig å bli det (jeg tviler...), men hun er ikke tvunget til å kommentere det hele tiden. Du kan for øvrig slå tilbake med: "Hvorfor i allverden bestiller du mat som serveres med pommes frites, når du synes det er så vemmelig? Du MÅ jo ikke for en hver pris bestille det samme som jeg, det er helt i orden for meg om du bestiller en salat i stedet." Hvis hun ikke gir seg med kommentarene etter du har gjort henne oppmerksom på hvor kjipt det er å få slike kommentarer som du får hele tiden, så får du begynne å kommentere hennes noe merkelige valg av mat som hun tydligvis ikke trives med. 3
Gjest crazycatlady Skrevet 17. mai 2014 #17 Skrevet 17. mai 2014 Huff, høres fryktelig slitsomt ut. Hvorfor i svarte bestiller hun pommes frites om hun syns det er så guffent? Hvis med å bestille salat eller italiensk pizza eller er det for fettete for henne det også? Og når dere kommer hjem, tving henne til lege og psykolog. Hun har et forvrengt syn på mat. 5
Gjest Lille-pus Skrevet 17. mai 2014 #18 Skrevet 17. mai 2014 Det du beskriver har jeg sett en gang for mange år siden. En daværende venninne som hadde utviklet en alvorlig spiseforstyrrelse (som hun desverre døde av til slutt). Jeg våger en rask påstand om at din venninne er eieren av problemet, ikke du. Du har fått mange gode råd om hvordan du kan håndtere situasjonen. Kos deg på ferie i Spania, og prøv noen andre spisesteder enn de som har enkelt fastfood 2
Gjest Chloe87 Skrevet 17. mai 2014 #19 Skrevet 17. mai 2014 Hun må jo ha spiseforstyrrelser? Det der er jo ikke normalt! Ikke tro det er DU som har problemer, det er det HUN som har! Spis og kos deg, gi beng i hva hun mener!
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #20 Skrevet 17. mai 2014 Jeg hadde gaflet i meg og sagt, det driter jeg i. Er på ferie, koser meg, og gir beng i hvor fettete det er. Anonymous poster hash: 4cb74...720 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå