Gå til innhold

Klarer ikke å si "L" :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har et stort problem. Jeg klarer ikke si L riktig. Dere vet den L-en som barn og ungdom i Oslo (vet ikke om det har spredd seg til andre deler av landet også) har begynt å si hele tiden, spesielt tydelig i ord som "ball" og "alltid." Eksempel i denne artikkelen: http://www.osloby.no/nyheter/Ostfold-Len-sprer-seg-i-Oslo-7088788.html#.U3ZvZi-cyww

Jeg har også begynt å si det, og jeg er 17 :haar: Dette er noe jeg har utviklet etter hvert, og jeg sier det ikke hele tiden, men merker at jeg gjør det en del ganger. Jeg synes det er utrolig pinlig å ikke kunne snakke rent når jeg nesten er voksen. Mange jeg kjenner gjør samme feil veldig tydelig, så det er godt mulig at jeg blir påvirket av det, men jeg vil allikevel bli kvitt det. Jeg vet liksom ikke helt hva jeg gjør galt med tunga. Burde jeg gå til logoped (og hva må jeg regne med å betale) eller kan jeg lære meg det selv, i så fall hvordan?

Anonymous poster hash: 7b323...d7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den L-lyden der er noe av det ekleste jeg hører! :(

• Liker 5
Skrevet

Om det er galt eller ikke kommer jo helt an på hvor du kommer fra:) Jeg er fra nord og bruker kun tykk L, eller "østfold-L" :)

Skrevet

Om det er galt eller ikke kommer jo helt an på hvor du kommer fra:) Jeg er fra nord og bruker kun tykk L, eller "østfold-L" :)

Østfold-L er ikke tykk L.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den L-lyden der er noe av det ekleste jeg hører! :(

Enig :(

Var ikke meningen å tråkke noen østfoldinger på tærne her, altså. Men jeg snakker "oslodialekt" og da høres det ut som barnespråk.

Anonymous poster hash: 51294...dc5

Skrevet

Østfold-L er ikke tykk L.

Nei jeg ser det blir feil, sorry. Du skjønner hva jeg mener. Du vet hvordan L høres ut på nordnorsk:p

Gjest Rossin
Skrevet

Nei jeg ser det blir feil, sorry. Du skjønner hva jeg mener. Du vet hvordan L høres ut på nordnorsk:p

Tja, i Nord-Norge finner du i grunn alle L'ene som uttales på norsk.

Skrevet

Gå til en logoped, så du ikke blir like irriterende som resten av schøttkakebarna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekka nettopp logopedtakster og jeg har overhodet ikke råd... :vetikke: Men jeg legger veldig merke til det selv, og vil ikke høres ut som en tolvåring når jeg snakker... så jeg må kanskje bare øve selv. Noen som har noen tips?

Anonymous poster hash: 51294...dc5
Skrevet

Jeg syns den L-en er sjarmerende, jeg.
Sier det automatisk når jeg skal si tallet 12 .. skjer helt ubevisst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...