AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #1 Skrevet 16. mai 2014 Jeg var litt usikker på om denne hørte til under bil og trafikk eller her, men... Samboeren og jeg har felles økonomi, felles gjeld, ca lik inntekt og dette har gått helt fint. Vi har alltid hatt to biler og må ha dette pga beliggenhet og jobb. Ingen barn ennå. Vi har hatt en "godbil" og en "arbeidsbil". Jeg liker ikke helt å kjøre den "arbeidsbilen" fordi den er stor, bred og ekkel å parkere. Det er en 2-seters pickup. Den drikker endel bensin i forhold til "godbilen" som er komfort, nyere dato og bilen vi alltid brukes felles på langturer. Hittil har jeg kjørt godbilen og han arbeidsbilen fordi han er komfortabel med "doningen" og han har 14 km kortere vei til jobb enn jeg har, altså 3 mil mindre kjøring hver dag. Arbeidsbilen eier vi, "Godbilen" leaser vi. Nå var leasingavtalen ute og vi har leaset en nyere bil. Denne er enda snålere på bensinforbruket enn den forrige "godbilen", 2014-modell, meget komfortabel og herlig å kjøre. Nå mener samboeren at han bør kjøre denne bilen fordi han er mann (??!) og det er mindre sjanse for at noe skal skje med bilen på hans kortere kjøretur enn på min lengre, samt tryggere i hans hende. Jeg har latt ham ha den nye leken i snart to måneder nå, har kun kjørt den nye "godbilen" på småturer og ærend alene i helgene, kjører vi begge er han alltid bak rattet. Men nå begynner jeg å bli sur. Arbeidsbilen er uten fungerende AC... Jeg kjører nesten 6 mil hver dag (3 hver retning) i tett trafikk, med en bil som drikker over en liter på mila omtrent... Og han kjører i mindre trafikk med en bil som er hybrid og drikker 0.3-0,4 på mila på det mest effektive. Og jeg synes det er blodig urettferdig. Både at jeg skal ha det minst komfortabelt hele tiden... og urettferdig for familieøkonomien vår som nå bruker mer på drivstoff... Men han synes at siden han lot meg kjøre forrige "godbil" hele tiden, så er denne "hans".... Argh! Hva gjør jeg? Vi har ikke åpent kranglet om dette, vi er begge argument-mennesker som liker å ha gode diskusjoner med litt hold i. Hvilke argumenter skal jeg bruke, hva slags kompromiss bør jeg forlange? Har han rett i at siden jeg fikk kjøre bestebilen i tre år, så er det nå hans tur de neste tre årene....? (Dette var aldri avtalt på forhånd, forresten, bare så det er sagt). Eller bør vi bytte litt på for komfortens del? Eller bør vi, som tidligere, gå for den mest økonomiske løsningen som er å la meg kjøre den nyeste bilen? ....i dag hater jeg felles økonomi, kjenner jeg. Anonymous poster hash: 35e1f...b26
Britt Banditt Skrevet 16. mai 2014 #2 Skrevet 16. mai 2014 Selg bilen ingen liker og kjøp eller lease en bil til? 6
Gjest Herr Heftig Skrevet 16. mai 2014 #3 Skrevet 16. mai 2014 Ingen av dere tar feil. Men jeg tror dere har et problem i at begge er litt egoistiske og ønsker å kjøre den beste bilen bare fordi den er best.
Gjest M1A Skrevet 16. mai 2014 #4 Skrevet 16. mai 2014 Har du hatt godbilen i tre år syns jeg du skal være litt medgjørlig. Foreslå f.eks at han har den nye godbilen i et halvt år/år, så bytter dere på å ha den en måned hver? Her har vi også en godbil, og en gammel uten AC osv. Regelen her er at den som har barnet i bilen kjører godbilen.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #5 Skrevet 16. mai 2014 Bytte ut den dårlige bilen? Hvis ikke: bytt på å kjøre den nye bilen. Annenhver dag f.eks., eller du kjører den 2 av 3 dager siden du har lengst kjørevei. Meningsløst om han skal ha enerett på den, men også meningsløst om du skal ha enerett på den. Anonymous poster hash: 08b09...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #6 Skrevet 16. mai 2014 Ingen av dere har mer rett enn den andre. Men her må man nok tenke økonomi og sikkerhet. Du har lengst vei og kommer dermed dårligst ut på begge de tingene. Han har to argumenter - rettferdig og at leasingbiø må man være veldig forsiktig med, hvis ikke kan det bli dyrt. Jeg tror jeg hadde gått for et kompromiss her - f eks annenhver uke. Men når den nye bilen mister nyhetens interesse, er jeg sikker på at han lar deg kjøre den igjen. Typisk mannfolk. Skal bare vise den litt frem selv først. Anonymous poster hash: 2f402...813
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #7 Skrevet 16. mai 2014 Den gamle må da for øvrig kunne repareres? Har dere råd til å lease 2014-bil så har dere vel råd til å fikse AC på den gamle òg? Anonymous poster hash: 08b09...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #8 Skrevet 16. mai 2014 Arbeidsbilen er gratis. Det er en bil som han selv kan skru på, den går utrolig nok gjennom EU-kontrollene år etter år, og den har oppført seg exemplarisk i de 6 årene vi har eid den. Vi er også litt "avhengige" av å ha en bil med hengerfeste og god lasteplass, spesielt pga av vi begge er veldig opptatt av hage, planter og den type ting. Den er ikke noe lån på, ingen servicekostnader og hittil har vi betalt lav forsikring pga vår alder, låsbar garasje, og lav kilometerstand. Men nå må vi heve kilometerstanden på den... Bilen koster oss stort sett dekk, driftstoff og litt olje og nye viskerblad i ny og ne. Reservedeler, olje, filtre og viskere blir handlet på Biltema, så det er billigste bil nr 2 i gata. Å si at bilen er uten fungerende AC ble litt feil av meg. Bilen har ikke AC, den er ikke ødelagt. Bilen er bare gammel. (Dog, velholdt og velpleid). Holder den i to år til, så får den veteranstatus og da blir den ennå billigere å ha som bil nr2.... Uff. Jeg får la det ligge en stund til, men gruer meg til de verste sommerdagene nå... Anonymous poster hash: 21817...98b
Gjest øst94 Skrevet 16. mai 2014 #9 Skrevet 16. mai 2014 (endret) Når du har kjørt "godbilen" en lengre periode, og han "den dårlige", er det i mine øyne ikke annet enn rett og rimelig at dere bytter på, selv om det koster noe mer i drivstoffutgifter. Utenom det, så er gutter og menn glad i å vise fram nybilen, så jeg ville tippa at du "får den tilbake" frivillig etter ett par måneders bruk. En annen ting er at leasingbiler har ett gitt antall km du kan kjøre i tia du leaser den, uten å betale ekstra. 30 km pr dag blir 150 i uka, 600 i mnd, og 7200 km i året. Det er forsåvidt en ikke ubetydelig lengde. Mener å huske at autolease har 75 000 km på 3 år. Hvis dere da leaser i 3 år, blir de 3 milene ekstra plutselig 21 600 km, og da har dere "bare" 53 400 km igjen. Er det mulig at han tenker på dette? Edit: Leste hovedinnlegget nøyere nå. Hvis du har kjørt den beste bilen i 3 år, er det vel ikke spesielt urettferdig at han får gjøre det de 3 neste? I mine øyne er det helt rettferdig.. Endret 16. mai 2014 av øst94
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #10 Skrevet 16. mai 2014 Bortsett fra at han mener det er "rettferdig" at han har godbilen, så er jeg ikke sikker på at han har så mange andre gode argumenter. Menn er overrepresentert på ulykkesstatistikker, så det argumentet holder ikke! I tillegg kommer generell sikkerhet og driftskostnader, som er dårligere på en gamle bilen. Eneste løsning er vel at du kræsjer gamlebilen så dere må ha en ny bil til.. Det er jo faktisk mulig å få en nybil med bagasjeplass og hengerfeste. Anonymous poster hash: 356dc...71e
Gjest celine Skrevet 16. mai 2014 #11 Skrevet 16. mai 2014 Nå mener samboeren at han bør kjøre denne bilen fordi han er mann (??!) og det er mindre sjanse for at noe skal skje med bilen på hans kortere kjøretur enn på min lengre, samt tryggere i hans hende. Anonymous poster hash: 35e1f...b26 Wtf?? Maken til steinalderholdninger! Hos oss gjør vi det enkelt - den som kjører lengst, har den mest komfortable bilen Men nå eier vi begge bilene, uten lån. Aner ikke hva det koster med leasingbil, eller om det er betingelser vedr kjørelengde etc.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #12 Skrevet 16. mai 2014 Siden vi begge kjører en del og begge kjører ungene, synes vi det er viktig at vi begge har ca like god bil. Å ha en "godbil" og "arbeidsbil" er kun et poeng om noen har behov for en arbeidsbil, og saver det selvfølgelig den med behovet som kjører denne. Hadde mannen ikke ment at bilen var "trygg nok" med meg, kunne jeg jo i alle fall ikke kjørt rundt med barna våre. Spør ham hva dere skal gjøre med evt barn, om han ikke tror du kan ta hånd om en bil en gang?Anonymous poster hash: 63e02...ef5
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2014 #13 Skrevet 16. mai 2014 Selg bilen ingen liker og kjøp eller lease en bil til? Det skulle til å bli mitt forslag også.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2014 #15 Skrevet 16. mai 2014 Ingen av dere tar feil. Men jeg tror dere har et problem i at begge er litt egoistiske og ønsker å kjøre den beste bilen bare fordi den er best. Godt svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå