vl800 Skrevet 20. juni 2002 #1 Skrevet 20. juni 2002 Jeg har noe øyedroper og nesespray for pollenallergi, men de er fra ifjor og året før. Har de forsatt noen virkning eller er det bare å kaste de. Har også tabletter som er et par sesonger gamle.
Rufus Skrevet 20. juni 2002 #2 Skrevet 20. juni 2002 Det pleier å stå dato på de fleste medisiner...om datoen er passert skal de leveres på apoteket for destruksjon og du må kjøpe nye... Mine tabletter er holdbare til 2005 de jeg kjøpte nå, så de har ganske lang holdbarhet...men øyedråper skal ikke brukes mer enn en (eller var det tre - husker ikke, men det står på ...)måned etter at de er åpnet.... Nesespray vet jeg desverre ingenting om....
vl800 Skrevet 20. juni 2002 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2002 Jeg vet at det står et stempel på de, men slutter de da å virke etter denne datoen, eller er det bare for å ha en dato å forholde seg til. Hvis man bruker gamle medisiner, er det da noen bivirkninger med det, eller er det bare at de ikk gjør nytta si. Det er jo dato stempling på alt, men det viser seg jo at man fint kan spise eller bruke produktet lang tid etter at datoen er passert.
Gjest Anonymous Skrevet 20. juni 2002 #4 Skrevet 20. juni 2002 Når det gjelder medisiner, skal man ikke bruke disse etter at datoen har gått ut. En ting er kanskje at effekten på medisinene er redusert, men i enkelte medisiner kan det danne seg skumle stoffer som kroppen ikke tåler. Ha det derfor som en regel at du aldri bruker gamle medisiner. Men vet aldri om man plutselig skulle bli ekstra sjuk fordi man har tatt gamle medisiner. En slik dato er ikke veiledende akkurat, men faktisk en best før dato som man absolutt bør ta seriøst!
Gjest sandix Skrevet 20. juni 2002 #5 Skrevet 20. juni 2002 De aller fleste tabletter beholder effekten langt utover det som er oppgitt på datostemplinga. Når det gjelder øyedråper, spray o.l., er jeg mer usikker.
Leni Skrevet 20. juni 2002 #6 Skrevet 20. juni 2002 Medisiner som er utgått på dato skal du ikke bruke, enkelt og greit
ivanka Skrevet 20. juni 2002 #7 Skrevet 20. juni 2002 gamle øyedråper/nesespray som er åpnet er det bare å hive. usj og æsj, de er fulle av bakterier. har tablettene gått ut på dato, er de eldgamle. vær fornuftig og kvitt deg med dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå