Gå til innhold

Katter som vil inn på do.

Anbefalte innlegg

Skrevet

To av kattene mine (hannkatter på ca ett år), begynte å være ute for ca en måned siden. Dette har gått veldig fint, de holder seg foreløpig rett rundt husveggene her. Problemet nå er at jeg ikke får dem til å forstå at de kan gå på do ute. Når de er ute, har jeg verandadøren på kjøkkenet stående åpen, slik at de kan gå ut og inn. Det første de gjør når de kommer inn er å løpe opp i loftstua og bæsje i kassa. Lurer nesten på om de holder seg når de er ute, siden de fyker rett i kassa når de kommer inn :fnise: . Jeg har tatt noe av sanda fra kassa og strødd litt rundt ute her, uten at det ser ut til å hjelpe stort. De andre kattene jeg har/ har hatt tidligere, har veldig raskt skjønt at det er ok å bruke naturen som toalett.

Har noen av dere noen tips å komme med? Bør jeg for eksempel sette kassa ut på verandaen? Det siste er jo litt kronglete, altså å flytte kassa ut og inn etter hvor kattene er. :pasha:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vil gå seg til etterhvert. De har enda ikke opparbeidet seg noe særlig revir, så de har ingenting å "markere". Bare la de få gå på kattedoen, så vil du sakte, men sikkert, merke at de benytter seg av den mindre og mindre :)

• Liker 4
Skrevet

Du kan jo forsøke å ha en kattedo på terassen i tillegg til den inne? Så får de bruke do, som de er vant med, og du slipper at de flyr på dørene kun for å gå på do :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du stor hage/langt til nærmeste nabo? Isåfall ville jeg satt ut en ekstra kasse, og etterhvert strødd litt kattesand rundt omkring ute på egnede steder.

Hvis ikke ville jeg lagt mest mulig til rette for at de går på do inne, da katter som pisser og driter på naboenes eiendom er særdeles irriterende, og respektløst.

Anonymous poster hash: 49f8f...9ab

• Liker 3
Skrevet

Har du stor hage/langt til nærmeste nabo? Isåfall ville jeg satt ut en ekstra kasse, og etterhvert strødd litt kattesand rundt omkring ute på egnede steder.

Hvis ikke ville jeg lagt mest mulig til rette for at de går på do inne, da katter som pisser og driter på naboenes eiendom er særdeles irriterende, og respektløst.

Verken veldig stor hage eller langt til nærmeste nabo. Men de nærmeste naboene her har katter de også, så det med piss og dritt hos naboene er jeg ikke særlig bekymret over. Men takk for tipset, jeg skal strø litt mer av guttas "godsaker" fra kassa rundt på tomten her :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, ok, da er det vel ikke så nøye. Da vil jeg også tro kattene dine er forsiktig med å få på do ute av respekt for nabokattene. Men sett ut en kasse til dem (med litt brukt sand i) og når de har vent seg til å bruke den ute kan du begynne å strø litt sand derfra og videre ned på bakken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår pus går også inne på do, men vi synes det er hel supert! Da kan ikke naboene klage på kattedritt i blomsterbedene sine :)

Anonymous poster hash: 405c2...f29

• Liker 4
Skrevet

Min katt er lik dine katter, og hun er snart 9 år :fnise:

Dersom jeg fjerner kassen inne skjer det "uhell" ca 1 gang i uka, så jeg lar henne ha innedoen sin.

• Liker 1
Gjest Rogue
Skrevet

Mine var sånn. Helt til jeg tok vekk doen all together. Da begynte de ute :laugh:

Skrevet

Mine var sånn. Helt til jeg tok vekk doen all together. Da begynte de ute :laugh:

Det er nesten det jeg lurer på om jeg må gjøre. Er bare litt redd for at de da finner seg et annet sted inne å gjøre fra seg. Jeg får prøve å smøre meg med litt tålmodighet nå fram mot sommeren, og håpe at det går seg til. Sånn som det er nå synes jeg er litt slitsomt, de produserer 2-3 store ruker hver seg pr dag, samt at de sparker kattesand vegg i mellom :sjokkert:

Gjest Rogue
Skrevet

Det er nesten det jeg lurer på om jeg må gjøre. Er bare litt redd for at de da finner seg et annet sted inne å gjøre fra seg. Jeg får prøve å smøre meg med litt tålmodighet nå fram mot sommeren, og håpe at det går seg til. Sånn som det er nå synes jeg er litt slitsomt, de produserer 2-3 store ruker hver seg pr dag, samt at de sparker kattesand vegg i mellom :sjokkert:

Kan jo bare prøve å fjerne doen da og eventuelt sette den tilbake hvis de gjør fra seg på gulvet

Skrevet

Kattedo med tak og vegger er genialt har jeg funnet ut. Den voksne katten min går ute, men den nyankomne får enda ikke lov ut. I begynnelsen fløy det kattesand overalt, til jeg kjøpte en med vegger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tok katten min ca et halvt år før hun begynte å kun gå på do ute.

Greit at jeg slipper å rengjøre kassa hennes (som står inne enda) men det er litt irriterende når hun maser om å gå ut midt på natta fordi hun må på do og ikke vil bruke kassa si. Jeg har ikke sovet en natt sammenhengende siden hun begynte å gå på do ute og er litt trøtt nå kan du si :sove:

Anonymous poster hash: 76abc...c37
Skrevet

Det tok katten min ca et halvt år før hun begynte å kun gå på do ute.

Greit at jeg slipper å rengjøre kassa hennes (som står inne enda) men det er litt irriterende når hun maser om å gå ut midt på natta fordi hun må på do og ikke vil bruke kassa si. Jeg har ikke sovet en natt sammenhengende siden hun begynte å gå på do ute og er litt trøtt nå kan du si :sove:

Anonymous poster hash: 76abc...c37

Anbefaler katteluke om du har mulighet til å få satt inn det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...