Gå til innhold

Kvinner koster samfunnet mest (ny undersøkelse)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Arkana - du legger nok noe i innlegget mitt som ikke er der. Trygge oppveksvilkår krever at det er noen omsorgspersoner tilstede, ikke sant? Det kan være både mor og far, det - eller barnehagepersonell eller andre - men uansett hvordan vi ser på det, TJENER omsorgspersoner lite sett i forhold til teknikkere, og dermed betaler de mindre til fellesskapet. Omsorgsyrker er yrker med forholdsvis lav "pensjonsalder" - for det er ofte fysisk utslitende jobber - og dermed "høster" de kanskje forholdsvis mye fra fellesskapets kasse - og koster derfor samfunnet mer - når man kun regner kr og øre.

Jeg mener at dette regnestykket er feil, for uten et godt oppvekstmiljø, vil vi få andre kostnader - på lengre sikt.

Klarte jeg å uttrykke meg klarere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anneline

Jeg tror de eldre og barn koster aller mest egentlig.

Barn er jo kanskje mest kostbare ettersom de aldri har jobbet eller ytt noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Arbeidsmarkedet i dag er det vi kaller et kjønnsdelt arbeidsmarked, noe som innebærer at det er

forskjell mellom menn og kvinner. Kvinner velger gjerne de tradisjonelle yrkene, altså pleie- og omsorgsyrkene osv, og har ca. 40-50 yrker å velge mellom. Menn derimot velger mellom rundt 400 yrker. Menn og kvinner velger forskjellig fordi kvinnene legger til grunn andre verdigrunnlag enn menn, som er vist i tideligere undersøkelser. Når man ser på hvor menn og kvinner er ansatt, altså innen hvilken sektor, kan man i stor grad si at det er stor forskjell her også. Kvinner er som oftest ansatt i den kommunalesektoren, mens menn ofte tilhører den privatesektoren. Her er ytelsene forskjellige når det gjelder pensjon osv. I den private sektoren

gjelder som oftest høy lønn og dårligere pensjonsavtaler.

I den kommunale sektoren ofres heller mye lønna til en bedre pensjonsavtale. Dessuten er kvinner gjerne deltidsarbeidende, eller de kommer senere ut i arbeidslivet pga barnefødsler og permisjoner osv. Menn er ofte heltidsarbeidende, og det er fastslått at selvom flere menn velger å gå hjemme med barna, er det som oftest de som jobber heltid i familiene.

Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Vekkerklokka

Hva er skjedd siste åra?

Aldri før er det blitt utført så mange offentlige "undersøkelser" og tester som skal påvise forskjeller på kvinner og menn. Betydelige ressurser er lagt ned i å finne ting som det ene kjønnet innehar mer eller mindre enn det andre kjønnet. Spesielt er det vel kvinnepropaganda fordi å utheve mannens egenskaper som best i noe som helst er ikke politisk korrekt.

Jeg er nå blitt mett på slike undersøkelser i media til stadighet. Minner mer og mer på en kjønnskrig som media bare utnytter til siste dråpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner blir oftere og tidligere uføre enn menn, og i tillegg lever vi lenger.

Derfor koster vi mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...