Gå til innhold

Kvinner koster samfunnet mest (ny undersøkelse)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

P4

Publisert: 14. juni 2004 17:07

LILLEHAMMER (P4) Kvinner koster samfunnet langt mer enn de flest menn. Og ikke bare er kvinnene dyrere i drift, de overlater også regningen for offentlige velferdsgoder, nettopp til mennene.

Reporter Merete Vikre.

Det er en omfattende dansk undersøkelse som er gjort for Jyllandsposten som viser dette, men resultatene kan i stor grad også overføres til norske forhold.

Ifølge undersøkelsen mottar kvinner samlet sett flere offentlige ytelser i løpet av livet enn det de betaler i skatter og avgifter.

I Danmark har man nå regnet ut at en gjennomsnittlig jentebaby som fødes i dag vil ende med å koste samfunnet mer enn 1,8 millioner danske kroner, mens en gutt tvert imot kommer til å gå i minus - og må regne med å betale nesten 500.000 kroner til det offentlige." :roll:

http://www.p4.no/txo/124807.asp

der fikk vi bekreftet de de fleste hadde misstanke om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pssst - du glemte å ta med denne:

Men det er en logisk forklaring. Blant annet er de fleste kvinner ute av arbeidslivet en periode på grunn av barnefødsler der hun mottar statlig støtte, samtidig som hun betaler mindre skatt.

Kvinner betaler også generelt mindre skatt, fordi de får generelt lavere lønn enn menn.

Og så lever jo kvinner lengre enn menn. Det betyr blant annet at de mottar pensjon i flere år enn mennene.

Så når menn er like mye hjemme ved barnefødsler, når kvinner er likelønnet med menn, og dersom menns levealder blir like høy som kvinners - da er vi i null :wink: :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ingen stor overraskelse. Menn jobber mer enn kvinner og tjener mer penger og betaler dermed mer skatt. Kvinner er oftere hjemmeværende og betaler da ikke skatt. I tillegg kommer kostnader i forbindelse med svangerskap og fødsel, kvinner er mer syk enn menn og bruker flere medisiner osv osv.

Men hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pssst - du glemte å ta med denne:

Så når menn er like mye hjemme ved barnefødsler, når kvinner er likelønnet med menn, og dersom menns levealder blir like høy som kvinners - da er vi i null :wink: :-)

Nei, det tror jeg ikke. Kvinner er ikke bare hjemme i forbindelse med fødselspermisjon, de blir ofte hjemme i flere år mens barnet vokser opp, mottar kontantstøtte og betaler ikke skatt. Kvinner jobber rett og slett for lite, og dette vil ikke jevne seg ut med likelønn og større pappapermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Nei, det tror jeg ikke. Kvinner er ikke bare hjemme i forbindelse med fødselspermisjon, de blir ofte hjemme i flere år mens barnet vokser opp, mottar kontantstøtte og betaler ikke skatt. Kvinner jobber rett og slett for lite, og dette vil ikke jevne seg ut med likelønn og større pappapermisjon.

Når kvinner er likelønnet med menn vil færre kvinner gå hjemme og flere menn......

Hvorfor i all verden tror du foreldre velger ut den med lavest lønn (kvinnen) hvis de skal ha en hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg fremdeles ikke. For menn flest vil ikke velge å gå hjemme med barna i flere år, uansett hvor mye de eller kona tjener. Kvinner er hjemme ikke fordi de tjener minst, men pga barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Nei, det tror jeg fremdeles ikke. For menn flest vil ikke velge å gå hjemme med barna i flere år, uansett hvor mye de eller kona tjener. Kvinner er hjemme ikke fordi de tjener minst, men pga barna.

Har du en link som kan underbygge at dette overhode ikke har med lønnsforskjeller å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Spiller forøvrig liten rolle. For det kommer uansett menn til gode som en helhet at kvinner er hjemme med deres barn, da jeg går ut fra at dette er en beslutning fattet i fellesskap i hjemmet. Ergo rykker kvinner nedover staitisikken mhr hva de koster samfunnet, mens mannen tjener på deres handlinger da han kan jobbe desto mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er da ikke så vanskelig å tenke seg det. Bare se på hvordan fødselspermisjonen fordeles, kvinnene tar mest av den, selv om menn har mulighet til å ta mer. Jeg tror rett og slett ikke menn er interessert i å gå hjemme med barna i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

må også ta med de berømte alenemødrene som legger byrder til samfunnet.

egentlig mener jeg at kvinner i langt større grad bør være hjemme, og at de må slutte å klage over manglende likestilling.

likestillingpolitikken er en katastrofe

skam over norske kvinner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må også ta med de berømte alenemødrene som legger byrder til samfunnet.

egentlig mener jeg at kvinner i langt større grad bør være hjemme, og at de må slutte å klage over manglende likestilling.

likestillingpolitikken er en katastrofe

skam over norske kvinner

Det ene øyeblikket klager du over at kvinner er en byrde for samfunnet, og det andre sier du at de burde være mer hjemme? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det ene øyeblikket klager du over at kvinner er en byrde for samfunnet, og det andre sier du at de burde være mer hjemme? :roll:

hva mener du. Dette var mitt første innlegg på flere uker

jeg er ikke den som startet denne debatten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du nevnte da vitterlig alenemødre i begynnelsen av innlegget. Alenemødre flest jobber og betaler skatt og har da ingenting å skamme seg over om de da får litt igjen for det i form av ekstra barnetrygd o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Lurer på en ting:

Er kriminelle menn og det de koster samfunnet mht politi, rettssak og fengsel tatt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dette regnskapet er skjevt.

Det tar bare for seg verdiskapning i et bedriftsøkonomisk perspektiv, og ikke i et samfunnsmessig perspektiv.

Hvis kvinnene ikke fødte barn, og dermed ikke gikk hjemme, og dermed ikke fikk "hull" i lønns- og pensjonsopptjeningen, ville det være samfunnsmessig bærekraftig?

Hvis kvinner nektet å være hjemme når barna blr født, og overlot ansvaret til - eh hvem? Mennens som ikke ønsker å være hjemme? Hvordan ville regnestykket se ut da?

Hvis utgiftene til mamma ble fordelt på mamma OG pappa, og inntektene likeså - hvordan ville regnestykket se ut da?

Hvordan beregnes lønnsomheten av et trygt oppvekstmiljø for barn, eller for omsor for gamle foreldre? Hvordan beregnes lønnsomheten og verdiskapningen i hjemmene - som ikke tas med i bruttonasjonalproduktet?

Denne undersøkelsen gir jeg ganske enkelt strykkarakter til, for når utgangspunktet er som galest - hvordan kan da resultatet forsvares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan beregnes lønnsomheten av et trygt oppvekstmiljø for barn, eller for omsor for gamle foreldre? Hvordan beregnes lønnsomheten og verdiskapningen i hjemmene - som ikke tas med i bruttonasjonalproduktet?

Så man skaper ikke et trygt oppvekstmiljø for barn om man går ut i arbeid etter endt fødselspermisjon? Er det å gå hjemme med barna utover permisjonstiden så mye verdt og så betydningsfullt for barna at det samfunnet taper på det ikke betyr noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
Kvinner koster samfunnet mest

Og det er vi jaggu verdt! :sjarmor::tunge1:

(Gud, jeg har lite å gjøre i kveld, som svarer på alle de dumme trådene som dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er verd hver eneste krone' date=' jenter! :blomst:[/quote']

:kyss::klem:

Så utrolig godt med et sånt innlegg blandt alle disse mannsjåvinistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...