AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #1 Skrevet 15. mai 2014 Er litt forvirret med tanke på det her med antall repetisjoner jeg. Har skjønt det slik at det er forskjell på økning i styke og musklestørrelse? Vil det ene utelukke det andre? Går det an og få i pose og i sekk? :D Jeg har fått hjelp til å komme i gang med styrketreningen min, og har jobbet mye med teknikken. Nå prøver jeg legge på så mye jeg klarer, og holder meg til 3- 8 repetisjoner (avh. av øvelse) i hvert sett. Når jeg tar få repetisjoner, betyr dette at jeg ikke blir noe særlig utholden? Målet mitt er egentlig ikke å stå inne på et treningssenter og løfte mest mulig, men å få en generelt sterk kropp slik at jeg i større grad mestrer fysisk krevende fritidsaktiviter. Vil ikke at det skal vere fysikken min som setter begrensningene. Men da trenger jeg å vere sterk over tid! Har noen noe fornuftig å komme med rundt dette med repetisjoner? Hvor mange repetisjoner legger du deg på, og hvorfor gjør du det sånn? Hilsen jente, utrent, har nylig begynt med styrketrening, juhuu Anonymous poster hash: 1bb8c...a4d
Kreps1 Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Jeg har ikke stålkontroll på dette, så hvis noen finner feil er det bare å rette på meg. Det sies at generelt sett er 1-5 reps egnet for utvikling av styrke og 6-12 for muskelvekst. Baseøvelser som markløft, knebøy og benkpress mener jeg bør kjøres med få repetisjoner, da teknikken ofte blir dårligere i løpet av settet med mange reps. I stedet tar jeg som oftest 6-10 reps på mindre krevende isolasjonsøvelser. Det er lurt å trene i begge "områder", da det påvirker forskjellige typer muskelfibre, og du vil da bli både sterk og mer utholden. Når det er sagt er det mange treningsprogram som kun fokuserer på "styrke" eller "muskelvekst", men ofte får man begge deler. Det er altså snakk om et spekter, og ikke områder som er adskilte og uavhengige hverandre. Personlig syns jeg det er greit med variasjon, som også er et argument for å variere antall reps. Angående utholdenheten; har du høy maksimal styrke vil lettere øvelser naturlig vis føles lettere, så ikke vær redd for å trene tungt.
Supraspinatus Skrevet 16. mai 2014 #3 Skrevet 16. mai 2014 Denne artikkelen postet jeg i en annen tråd. http://www.muscleandstrength.com/articles/truth-rep-ranges-muscle-growth Jeg synes den forklarer det ganske bra. Siden jeg selv er innom crossfitverdenen så trener jeg i alle rep-områdene. Akkurat nå mest i de lave uten tidskomponent (konvensjonell styrke/eksplosivitet), med en kondisjoneringsbit med mange repetisjoner og tidskomponent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå