Gå til innhold

Tilreisende - bør de komme på middag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en del gjester som må reise til bryllupet vårt, fra Vestlandet til østlandet. Det som er er at vi ikke egentlig vil ha så mange til middag, men heller ha en kjekk fest med alle vennene våre etterpå. Men så er det en del som mener at vi burde invitere de tilreisende på middag også. Og vi har allerede 50 til middag, hvilket jeg og mannen mener holder.

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: cf10d...393

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dere inviterer gjester som må reise tvers over landet, så bør dere spandere på dem middag, eller regne med at de nok ikke kommer. Jeg hadde neppe kjørt i timevis for en kopp kaffe, litt kake og 4 timer fest.

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Å invitere folk bare på kaffe når de skal reise på tvers av landet er rett og slett frekt. Dere forventer at de skal legge penger i reise, opphold og gave, men ikke spandere en middag tilbake...

Anonymous poster hash: 31435...6ac

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Når dere inviterer gjester som må reise tvers over landet, så bør dere spandere på dem middag, eller regne med at de nok ikke kommer. Jeg hadde neppe kjørt i timevis for en kopp kaffe, litt kake og 4 timer fest.

De fleste vil nok ta fly. Så bør vi komme opp i ca 110 på middagen da?

AnonymBruker
Skrevet

Å invitere folk bare på kaffe når de skal reise på tvers av landet er rett og slett frekt. Dere forventer at de skal legge penger i reise, opphold og gave, men ikke spandere en middag tilbake...

Anonymous poster hash: 31435...6ac

Vi vil såklart ikke ha gave fra dem når de så kommer! Opphold ordner vi gratis for dem. Så blir i hovedsak reiseutgifter..

Gjest Blyanten
Skrevet

De fleste vil nok ta fly. Så bør vi komme opp i ca 110 på middagen da?

Ja. Er som de andre sier her rett og slett frekt å be folk komme langveisfra for bare en fest, kopp kaffe og et kakestykke. Tror de som kommer med fly, forventer å ta del i hele bryllupet deres.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt rimelig overrasket og skuffet hvis jeg hadde reist 50 mil for et bryllup og ikke fikk middag, så gjør det i hvert fall helt klart for de det gjelder at det ikke blir middagsservering. Tror nok jeg hadde droppet å reise så langt i et bryllup bare for en fest for noen timer, så hvis dette er gjester dere gjerne vil skal være der, hadde jeg spandert middag på dem. Heller valgt fest-gjester blant de som bor nærmere.

Anonymous poster hash: c4fe8...cdf
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Er som de andre sier her rett og slett frekt å be folk komme langveisfra for bare en fest, kopp kaffe og et kakestykke. Tror de som kommer med fly, forventer å ta del i hele bryllupet deres.

Okei, da vet vi det..

Det har vi dessverre ikke økonomi til. Så da får vi holde oss til de vi har bestemt oss for.

Takk for svar :)

Gjest Ciegus
Skrevet

Ja!

Hvis man ikke har råd, syns jeg heller man kan finne en annen løsning. Kanskje gifte seg dagen før og spise ute med nærmeste familie, og så ha stor fest på lørdagen hvor alle 100 inviteres, og det serveres enkel mat utover kvelden (ikke type "nå sitter vi til bords i tre timer"). Da blir det mer fest-fest. Om man holder fest etter at 50 stykker har spist middag vil festen bære preg av det, og komme sent i gang. Litt kjedelig å reise langt for en kortvarig fest uten mat. Spesielt å reise langt for å overvære en vielse, og så vente 4-7 timer på å få delta på resten av festen...

Eventuelt kan dere ha rimeligere mat til alle 100.

• Liker 7
Skrevet

Dere bør absolutt det ja, noe annet er bare frekt.

Som jeg skrev i en annen tråd her inne, ei venninne ble invitert i et bryllup. Ved en tilfeldighet fant hun ut at hun var bare invitert på kaffe. Hun må reise i 4,5 time minst for dette. Brudeparet følte seg så spandable at venninnen og andre tilreisende gjester kunne få overnatte i telt.

• Liker 1
Skrevet

Gud, jeg hadde rett og slett følt meg krenket, hvis jeg hadde blitt bedt til andre siden av landet og måttet romle rundt i byen for å ordne meg middagsmat selv, samtidig som vertskapet sitter å koser seg med hovedgjester.

Jeg syns nesten det bør være motsatt: At det finnes et ekstra middagsarrangement kvelden før bryllupet også, for de som har måttet komme tidligere pga reisevei. Grillmat el. lignende.

• Liker 8
Skrevet

Ja, det er helt klart forventet at man får middag dersom man reiser halve landet for å delta!

• Liker 3
Skrevet

Da vi giftet oss betalte vi også hotell for alle våre tilreisende gjester, og pyntet rommene med blomster og vinflaske. Det handler om å sette pris på folk som kommer for å være sammen med dere. Jeg hadde ikke reist femti mil for en kopp kaffe (jeg drikker ikke kaffe engang) - det er rett og slett uhørt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Frekt ja!

Bor i utlandet, "spanderte" mye på gjestene våre, var utrolig glade for at ALLE valgte å komme. Middag skulle bare mangle....frekt ja.Det er jo ikke som om man tenker "ja, bryllup, koste hva det koste vil, dette bryllupet er så spesiellt at jeg tar til takke med kaffe og en fest" men må reise 10 timer...

Hallo!

Anonymous poster hash: 6aa96...c32
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei. Vi skal allerede ha buffet. Så skal finne ut hvor dyrt det blir med tapas til alle 100 😊

Ja!

Hvis man ikke har råd, syns jeg heller man kan finne en annen løsning. Kanskje gifte seg dagen før og spise ute med nærmeste familie, og så ha stor fest på lørdagen hvor alle 100 inviteres, og det serveres enkel mat utover kvelden (ikke type "nå sitter vi til bords i tre timer"). Da blir det mer fest-fest. Om man holder fest etter at 50 stykker har spist middag vil festen bære preg av det, og komme sent i gang. Litt kjedelig å reise langt for en kortvarig fest uten mat. Spesielt å reise langt for å overvære en vielse, og så vente 4-7 timer på å få delta på resten av festen...

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Vi har en del gjester som må reise til bryllupet vårt, fra Vestlandet til østlandet. Det som er er at vi ikke egentlig vil ha så mange til middag, men heller ha en kjekk fest med alle vennene våre etterpå. Men så er det en del som mener at vi burde invitere de tilreisende på middag også. Og vi har allerede 50 til middag, hvilket jeg og mannen mener holder.

Hva synes dere?

Er enig med dem, det er frekt å be folk om å reise til bryllup og så skal de bare komme til kaffe.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde mått reise så langt og ikke engang hadde fått middag i bryllupet, så hadde jeg nok ikke kommet.

Anonymous poster hash: 867ed...c48

AnonymBruker
Skrevet

En "god" venninne inviterte meg til bryllupet sitt på andre siden av landet. 14 timer i bil, eller fly + 2 timer i bil ettersom det var langt ut på landet (hans hjemsted). Ble litt sjokkert da jeg fikk invitasjonen, der det sto jeg var invitert på kaffe kl. 21 (!) om kvelden. Da var det forventet at jeg skulle betale alt selv, de ordnet heller ikke med overnatting til gjestene.

For å si det slik, jeg vurderte ikke engang å dra..! Hva forventer man da? At jeg skal bruke tusenvis av kroner på gave, antrekk, reise og overnatting for å troppe opp kl. 21 om kvelden og sikkert bare veksle noen ord med brudeparet. Ble faktisk litt fornærmet.

Anonymous poster hash: f3d56...920
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi tar middagen en fredag, med nærmeste familie og venner. Så har vi en fest dagen etterpå, hvordan synes dere vi burde gjøre det da? Hva kan vi servere på festen og hvordan kan vi underholde folk hele dagen? :) vil ikke at folk skal måtte vente så voldsomt heller!

Ja!

Gjest Gjest
Skrevet

Egentlig er jeg litt overrasket over uvitenheten blandt brudene, pga man vet jo at fra gammelt av så ble tilreisende buden til middag og kaffegjestene var de som bodde i rundt en og som ble buden bare fordi.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...