Gå til innhold

Hårfjerning med laser på store områder, hvilken metode er anbefalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke klok på dette ved å lese rundt på nett, så jeg håper at noen her inne vet.

Jeg ønsker permanent hårfjerning på rygg, og lurer da på hvilken metode som bør benyttes, og hvor effektiv den faktisk er.

Er der noen som har noen erfaringer rundt dette?

Anonymous poster hash: a431f...a5e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken type laser man bruker for permanent hårfjerning varierer veldig. Dersom du skal fjerne hår fra rygg så må du ha en av de kraftigere maskinene, og det koster jo deretter. Det er heller ikke alle laserne som gjør at hårene forsvinner permanent, men det er vel rapportert at noen av de faktisk fjerner hår permanent.

Igjen så varierer effekt og behandling etter hvilken farge du har på hud, hvilken farge det er på hårene og hvor mye hårvekst du har. Anbefaler å gå til en klinikk for konsultasjon, og vær varsom med hvem du velger til å utføre dette på deg (finn en hudlege eller sykepleier som er kurset i kosmetisk dermatologi). Det er ikke nødvendigvis vanskelig å få tilgang til å bruke laser som helsepersonell, men det er store forskjeller i hvem som er tilstrekkelig kurset og erfaren i det.

AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke klok på dette ved å lese rundt på nett, så jeg håper at noen her inne vet.

Jeg ønsker permanent hårfjerning på rygg, og lurer da på hvilken metode som bør benyttes, og hvor effektiv den faktisk er.

Er der noen som har noen erfaringer rundt dette?

Jeg har fjernet hår på store områder med laser så jeg kan litt.

1) Ikke kjøp en hjemmelaser. De legger kun hårene i dvale, og fjerner de ikke helt.

2) Du må altså gå til en profesjonell salong. Det er egentlig ikke så mye velge i, når det gjelder laser, det du skal passe på er at de bruker en diodelaser. Står det at de bruker IPL så må du styre unna. Det er bare det samme som hjemmelaserene, bare litt kraftigere. Og det fjerner ikke hårene permanent. IPL står på Intense Pulsed Light og er ikke ekte laser.

3) Laser reagerer på hårfargen i røttene. Det vil si at jo mørkere hår jo bedre. Og jo lysere hud mot mørke hår jo bedre. Så dersom du for eksempel er pakistansk med mørk hud og mørke hår vil du ha mindre effekt og må gå flere ganger enn noen fra for eksempel Norge som har mørke hår og er lys i huden. Laseren fungerer ikke på blonde, grå og røde hår da de ikke har de riktige pigmentene. Men en del lyse hår har noe mørkt i seg så du kan merke en liten endring, og om du går mange nok ganger så vil du nok få et godt resultat etterhvert.

4) Google "hårfjerning laser" og så ditt område og les litt på nettsidene. Se på prisen og om de virker profesjonelle. Sjekk ut hvilken type laser de bruker.

5) Den mest vanlige formen for hårfjerning med (diode)laser er at de holder et lite stykke (se for deg en liten pistol) mot huden og så holder de inne en knapp og beveger sakte laseren opp og ned, og frem og tilbake for å dekke hele området. Det vil først bli lagt på en kjølende gele. En litt nyere form for behandling med (diode)laser er at i stedet for at du får ett hardt skudd, går de over samme området flere ganger mens laseren stadig skyter med sterkere stråle. Du kjenner at det blir varmere og varmere og på slutten gjør det ganske vondt (laser kan gjøre ganske vondt altså, så vet du det. Jo grovere hår, jo vondere).

Du kan sammeligne det med å steke et egg: På den første metoden så er pannen glovarm når du kakker egget oppi, og egget bobler og steker på et par sekunder. Ved den andre metoden bruker du en medim varm panne og egget stekes saktere men får "mildere" behandling i pannen. Til slutt vil det egget også være godt stekt, men det tar lengre tid. På den metoden der de går over flere ganger beveger de laseren fort over et bestemt område. Områdene de skal behandle tegner de opp på forhånd med for eksempel en gul highlighter tusj eller en hvit kajal, slik at de kan se hvor de skal jobbe.

5) Vær obs på at du må ha flere behandlinger. Etter første gang vil du ikke merke så stor forskjell, men etter tredje gang vil du merke bedring. De fleste trenger mellom 4-8 behandlinger for å kunne bli fornøyd med resultatet.

6) Du må ikke bruke voks eller håfjerningskrem minst fire uker før behandling. Dersom du ikke skal til en konsultasjonstime først, men gå rett på, så skal du barbere deg dagen i forveien. De er nok sikkert vant til at barbering på ryggen kan være vanskelig å gjøre alene så bare forhør deg med de før du drar om de kan ta litt for deg om du ikke når alt. De har som regel alltid engangsbarbehøvler tilgjengelig for det er fort gjort å overse et hår her og der. Da bare tar de det bort med høvelen når de ser det.

6) Ikke bekymre deg for hva de som jobber der måtte tenke om deg, de har alltid sett mye verre. Jeg har til og med tatt laser i rumpa (mellom skinkene).

Dersom du bor i Bergen eller Oslo kan jeg anbefale to klinikkker jeg er veldig fornøyd med.

Anonymous poster hash: 9aeb0...a09

AnonymBruker
Skrevet

Ellipseklinikken (heter vel Akademiaklinikken) kan jeg anbefale.

Anonymous poster hash: 31d54...3ae
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket sted som anbefales i Bergen?

Har sett på ulike nettsider, og prisene varierer jo fra ca 2000,- til opp mot 6000,- sist jeg sjekket.

Har også hørt at e-light er en ny metode som skal være bedre enn diode, noen som har hørt noe om dette?

Her er for øvrig ett sted som ble anbefalt i en lignende tråd, men vet jo ikke noe mer enn hva den ene personen sa.

http://www.totalbodylaser.no/behandlinger/harfjerning/

Du som hadde gjort dette tidligere. Hvor stro forskjell ble det etter 4-5 behandlinger, og har det holdt seg borte?

AnonymBruker
Skrevet

Total bodylaser er den klinikken jeg kan anbefale Bergen. Jeg googlet e-light nå, og det ser ut til å være en IPL laser. Mulig den er bedre, men jeg har ikke erfaring med den. Som du ser av nettsiden til Total bodylaser er altså IPL ikke anbefalt, men det kan være at den e-light laseren er den typen jeg skrev om i forrige innlegg der man gikk over området flere ganger(den "milde" stekingen av egget). Total Bodylaser har begge de to typer lasere som jeg skrev om i forrige innlegg (med de to forskjellige måtene å steke egg på).

Jeg er veldig fornøyd og har fått betraktelig mindre hårvekst overalt der jeg har tatt laser (og det er strengt tatt på hele kroppen bortsett fra på ryggen). Jeg har tatt fire eller fem ganger i løpet av ti år så jeg vet det har hatt varig effekt på meg. Jeg kan gå et år uten å barbere meg og det kommer ikke flere hår enn de jeg har igjen. Jeg såg ut som en gorilla tidligere. Men jeg har nok noen behandlinger igjen før jeg kan anse meg fornøyd. Men nå har jeg en kronisk tilstand i kropoen som gjør at hårene bare vokser på. En venninne av meg var så og si hårløs etter 4 behanlinger på leggene og på overleppen, men hun hadde da altså mye mindre hårvekst enn meg.

Hvilket sted som anbefales i Bergen?

Har sett på ulike nettsider, og prisene varierer jo fra ca 2000,- til opp mot 6000,- sist jeg sjekket.

Har også hørt at e-light er en ny metode som skal være bedre enn diode, noen som har hørt noe om dette?

Her er for øvrig ett sted som ble anbefalt i en lignende tråd, men vet jo ikke noe mer enn hva den ene personen sa.

http://www.totalbodylaser.no/behandlinger/harfjerning/

Du som hadde gjort dette tidligere. Hvor stro forskjell ble det etter 4-5 behandlinger, og har det holdt seg borte?

Anonymous poster hash: 9aeb0...a09
AnonymBruker
Skrevet

Takker så mye for svar. Prisene deres var jo heller ikke så altfor gale. Har tidligere vurdert en tur til fana medisinske, men der koster jo behandling av rygg over 3000 kroner mer per behandling.

Får ta en telefon til de i morgen å høre hva de sier.

e-light er forresten ipl+rf, en blanding av laser og radiobølger slik jeg leser det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...