Naken Skrevet 15. juni 2004 #21 Del Skrevet 15. juni 2004 Kjempebra at det blir satt fokus på dette! At selv ikke Kathrine Sørland passer inn i klærne sier mye, for hun er TYNN! Jeg har sett Elisabeth Watne, (den andre missen), i virkeligheten, og snakket med henne,- hun sier at Kathrine er mye tynnere enn henne,- og Elisabeth er ikke så tjukk selv, akkurat... Helt enig i at minstemålet må være at tommer faktisk betyr tommer! 29 tommer ER 29 tommer,- ikke 32!! Er jo helt sykt at man ikke kan regne med at målene er riktige, engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 15. juni 2004 #22 Del Skrevet 15. juni 2004 Det som irriterer meg mest, er at JEG ikke får kjøpt de klærne jeg har lyst på, fordi min størrelse er utsolgt for lenge siden og det bare er små størrelser igjen på stativet!! Når dette skjer gang på gang på gang på gang på gang så skjønner jeg ikke at ikke butikkene SØRGER for å få inn flere vanlige og større størrelser? de små er jo det som henger igjen på salget, om de hadde fått inn mer i større størrelser så hadde de jo solgt mer, og det BURDE jo være ett ønske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 15. juni 2004 #23 Del Skrevet 15. juni 2004 Det plager meg at jeg ikke alltid en gang kommer inn i største størrelsen (når den ved et under finnes inne).. Til og med min lillesøster (som kun er 165 høy og tynn) har opplevd å ikke få på største størrelse.. Da er noe svært galt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 15. juni 2004 #24 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg har aldri reagert om jeg har måttet gå opp en størrelse i et plagg, helt ærlig! Så jeg skjønner kanskje ikke helt problemet? Jammen det er jo flott for deg! Men for ungjentene som Sørland snakket om er det en kjempesmell å måtte gå opp en eller to størrelser. Å kunne bruke de minste størrelsene er status. Å gå opp i størrelse er det samme som å ha blitt tjukkere. For dem. Og det er det sikkert for en del voksnere damer også. Det er noe av et tyranni motebransjen bedriver, synes jeg. Om et blad ønsker å vise sesongens klær på kvinner av ulik størrelse, så blir det vanskelig fordi prøvekolleksjonene kun finnes i størrelse 36. Klesgrossister påstår at klærne de fører finnes i alle størrelser, men at noen butikker ikke bestiller de største fordi de ønsker ikke ønsker å tiltrekke seg jenter i størrelse Large/X-large! Det eksisterer ingen standard for klesstørrelser, så om en bruker 38 i ett plagg, så må en ha 40 i et annet. Eller kanskje 42. Nei, jeg synes det er flott av Sørland å ta opp dette til debatt. Hun kan ha påvirkningskraft fordi hun er et ansikt utad for motebransjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. juni 2004 #25 Del Skrevet 15. juni 2004 Men det har det jo også gjort da! jeg snakker om varselklokkene til de som selger disse ørsmå moteplaggene! Har dere lagt merke til hvor elegant kvinner fraskriver seg selv for ansvar....? Hver eneste gang jeg har vært i en klesforretning har jeg sett jenter kjøpe klær sammen med venninner.... og det er venninnene som bestemmer klesplagget og ikke eierne... Jeg hadde jo trodd at dere hadde et minimum av sunn fornuft og forsto de aller enkleste tegningene her i verden.... Ikke dra alle under en kam nå da.. Alle som får dårlig selvtillit av at butikkene merker buksene feil har store alvorlige vansker ja.... Er ikke dette litt motsatt da? at noen jenter føler seg bedre når ikke en supermodell passer inn i de små størrelsene engang? Jepp....dere sammenligner dere med hverandre.... går det dundas for en gir det bedre selvtililt, er det hell og lykke for andre føler man seg værre.... Dette er nesten selvfølgelige ting, men slik primativ atferd trodde jeg jenter i år 2004 hadde hevet seg over... Fra nikkedokke på tv til dette til jeg si er en forbedring. En forbedring? Dama var i med i MISS UNIVERSE... hallo, tror du eller tror du ikke hun katerogiserer mennesker etter utseendet....? Dersom du mener at hun er et godt forbilde for sunne ungdom vil jeg gjerne at du utdyper littegranne...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 15. juni 2004 #26 Del Skrevet 15. juni 2004 Vet du hva waco? jeg orker rett og slett ikke svare fordi du vrir og vender på alt jeg skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 15. juni 2004 #27 Del Skrevet 15. juni 2004 Når dette skjer gang på gang på gang på gang på gang så skjønner jeg ikke at ikke butikkene SØRGER for å få inn flere vanlige og større størrelser? Butikkene får ikke kjøpt inn et og et plagg. Produsentene bestemmer ofte inndelingen på kartongene. Derfor ender butikkene opp med masse plagg som ikke passe normale kvinner (og menn). Det er muligens også fakta at en del designere ikke vil at "store" kvinner skal være i målgruppen og bruke klærne dems. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. juni 2004 #28 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg ønsker ikke at jeg var mye tynnere enn det jeg er. Jeg er ganske slank uansett. Jeg ønsker å finne klær som passer meg. Jeg ønsker også at tommestørrelsen faktisk måler tommer. Selv er jeg ca 29 tommer rett over hoftene (der hoftebukser skal sitte), og jeg gav opp når jeg kom til 31 tommer og det var alt for lite. 2 tommer er skal faktisk utgjøre 5 cm! Og det er en del det. I det store og hele tror jeg ikke problemene deres egentlig er så store. Mest problematisk er det nok når andre svake grupper i samfunnet registrerer hva kvinner kan finne på å klage over... Ingen i Norge kan påstå at de ikke finner passende klær. En slik påstand krever en utroooooolig særhet som man ikke finner maken til i andre land.... Greit nok at et par tre plagg er merket feil i størrelse, men en slik slurv tillater egentlig ikke dårlig selvtillit.... Man burde heller kreve prisavslag over feilmerkede klær i stedet for å hengi seg til dårlig selvtililt og andre elendighetshistorier man skaper om seg sjæl..... Waco Jeg tror dere ser for mange speil i løpet av en dag....man blir selvgod da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. juni 2004 #29 Del Skrevet 15. juni 2004 Vet du hva waco? jeg orker rett og slett ikke svare fordi du vrir og vender på alt jeg skriver. Jeg prøver bare å greie opp for deg at det kanskje ikke er nødvendig å få dårlig selvtillit av at klesbutikene har feilmerka klærne.... Hallo de blir jo importert fra Hong- Kong og det rette hadde vært om vi brukte størrelsene DERES! Så skal vi se i hvor små plagg dere hadde passet... Jeg skjønner ikke hvorfor man blir beskyldt for å vri og vrenge på saker når man bare prøver å oppklare ting og tang å bekymre seg over... Er vi ikke her for hverandre da?? Gi hverandre litt moralsk support og anstrenge oss litt for å holde en vennlig tone.. men hva skjer da???? - Orker ikke å svare...jaja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 15. juni 2004 #30 Del Skrevet 15. juni 2004 Jaha ja. takk for oppklaringen da Jeg tror ikke små buksestørrelser ene og alene fører til dårlig selvtillit. men for usikre tenåringer så kan det å ikke finne moteklær i sin størrelse være dråpen som får begret til å flyte over, og det kan bidra til dårlig selvtillit. Derfor synes jeg at det er en fin ting at noen tar tak i dette. om det er kathrine sørland eller bondevik som tar tak i det bryr meg ikke, så lenge noen gjør det. Og nei - jeg mener ikke at kathrine sørland er et sunt forbilde for ungdom, men at hun har forbedret seg, det syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. juni 2004 #31 Del Skrevet 15. juni 2004 Hadde jeg vært usikker ungjente hadde jeg blitt enda mer usikker hvis noen hadde forklart meg at den usikkerheten er pga av noen hadde feilmerka klærne... Jeg tror rett og slett at dere har for mange ting, altfor mye å velge mellom og dere har det så overdådelig godt at dere materialiske overklasseproblemene skaper slike "tilfeller" som at man skal bli lei seg og sinna fordi at noen slemme bakmenn i et land laaaaangt unna hadde vært så frekke å feilmerke klær... Alle som synes KS er et idol...synes også overfladisk skjønnhet er pent.... Damer som hadde tent meg skikkelig er damer som hever seg over slikt menneskeskapte forviklinger som størrelse.... At noen bekymrer seg over buksestørrelse er bare konsekvensen av at dere har det altfor godt... Hvorfor blir jenter usikre? - Jeg hadde ihvertfall blitt veldig usikker dersom dårlig selvtillit skulle blitt forklart med feilmerking av bukser for markedsføringer og pengenes skyld.... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. juni 2004 #32 Del Skrevet 15. juni 2004 Det er muligens også fakta at en del designere ikke vil at "store" kvinner skal være i målgruppen og bruke klærne dems. Men hvis dette hadde vært fakta så kunne vel "store" jenter designa sitt eget klær da vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 15. juni 2004 #33 Del Skrevet 15. juni 2004 Det er neppe bare klesstørrelser som gir lav selvtillit. Og egentlig er det enkelt for voksne damer å bryte det bildet som moteforståsegpåere tegner av kvinner. Modeller for voksne klær er jo bare barn - sminka og stæsja, men fortsatt bare barn. og da er det ikke så rart at klær ikke passer. De er designet for barn som skal ligne voksne. Store damer har ikke så store problemer med å finne klær - for det finnes flere butikker som selger "stor mote". Men det som irriterer meg, er at jeg kan ikke gå inn i en butikk, plukke et plagg i en størrelse jeg vet burde passe, og så er den for liten! Det er ikke alltid jeg har tid til å prøve i butikken, nemlig. Og når jeg måler klær som er i riktig størrelse, men som ikke passer, oppå klær i riktig størrelse som passer - så ER klærne mindre selv om størrelsesmerkingen er den samme. Jeg får ikke dårlig selvtillit av det, men jeg er voksen og har en plattform å stå på, men jeg ville avgjort blitt med på en aksjon mot det waco kaller feilmerking. Tror rett og slett jeg skal starte helt privat med å ta med tilbake til butikken klær som er feilmerket og kreve erstatning eller lage litt rabalder. Det er jo jeg som er kunden, så jeg skal pr. definisjon ha rett. Samtidig lurer jeg på hvordan gutter/menn hadde hatt det, hvis penisholder hadde vært et "must". Tipper fokus på størrelse hadde vært litt større enn det allerede er, da. Og tipper også at det ville gått på selvtilliten løs hvis penisholdren i størrelse large plutselig var en del mer enn stor nok, slik at man måtte gå ned til M eller S. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 16. juni 2004 #34 Del Skrevet 16. juni 2004 La meg se om jeg har forstått deg rett her... Jeg vil f eks kjøpe nye sko... såvidt jeg husker bruker jeg et sted mellom 41 og 42 i skostørrelse, men en dag så bestemmer jeg meg for å prøve nye sko på skomakeren på grønland..også viste det seg at 41 var altfor smått for meg, er det da jeg skal forsøke størrelse 42 og kanskje 43, eller skal jeg bidra til den generelle "negativitet" man har hos de man bruker opp alle pengene hos...? At ikke flere av dere ser sammenhengen mellom det å forbruke masse klær og samtidig være klagete pga størrelser og mangler og ikke min farge og ikke ditt og ikke datt... ..... Jeg sier, alle disse problemene kommer av at dere har det for godt, - dere kjeder dere mye, man må være kreativ til å finne på problemer, og jeg må si kvinner scorer høyt av og til.... Hadde jeg vært så opphengt i klær at jeg ikke forsto at kjedene kødder med huet mitt når de minker klesstørrelser, hadde jeg kjøpt et større plagg for å være på den sikre siden... Men som sagt tror jeg mange kvinner bruker mye penger i klesbutikker, og den rusen det er å beundre seg i butikkspeilet i nye klær skaper ikke alltid helt rasjonelle valg, og da er det jo lett å skylde på butikken.... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 16. juni 2004 #35 Del Skrevet 16. juni 2004 Det er muligens også fakta at en del designere ikke vil at "store" kvinner skal være i målgruppen og bruke klærne dems. Det leste jeg i avisa for et års tid siden, at designeren Calvin Kline var av denne oppfatningen. Han mente at store damer heller burde kle seg i andre designeres tøy, og heller sjemme ut dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 16. juni 2004 #36 Del Skrevet 16. juni 2004 Hei hei! Enda en bekreftelse på hva egentlig det fleste vet, men som blir ignorert av de som kjøper inn klærne. Og en miss sixty innkjøper skal visst nok ha sagt at;"Vi kjøper inn de miste str, siden vi alltid blir sittende igjen med de største str." Men det er jo ikke noe rart, de har jo et rykte på seg for å ha små str. Det er klart jeg ikke gidder å gå innom der, når jeg vet at de ikke har bukser som ikke passer meg!(Bruker ca.44 i klær eller 34/36)...H&M vet jeg jo har et bredt utvalg av klær, dessuten spiller prisen også en viktig rolle her. Miss sixty er jo kjempe dyrt, og ikke etter min smak lenger. Og str deres hjelper jo ikke akkurat... Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. juni 2004 #37 Del Skrevet 16. juni 2004 Butikkene får ikke kjøpt inn et og et plagg. Produsentene bestemmer ofte inndelingen på kartongene. Derfor ender butikkene opp med masse plagg som ikke passe normale kvinner (og menn). Det er muligens også fakta at en del designere ikke vil at "store" kvinner skal være i målgruppen og bruke klærne dems. Har de da også vært i kontakt med produsentene? og sagt ifra om at markedet er større for større størrelser en det de faktisk får? Jeg VIL ikke tro på at det er umulig å få flere større størrelser i butikkene, jeg nekter faktisk å bare finne meg i det. Og butikkene er vel de som bør ta det med produsentene? eller er det noe vi forbrukere kan gjøre for å påvirke dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. juni 2004 Forfatter #38 Del Skrevet 16. juni 2004 Ingen i Norge kan påstå at de ikke finner passende klær. Greit nok at et par tre plagg er merket feil i størrelse, men en slik slurv tillater egentlig ikke dårlig selvtillit.... Det har du helt rett i, men det er ok å like de plaggene en tar på seg også. Dessuten er det ikke snakk om feilmerking, som et uhell fra produsentens side, men feilmerking av klærne fordi produsenten ikke ønsker at folk over en viss str.skal bruke deres klær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
giftermeg Skrevet 21. juni 2004 #39 Del Skrevet 21. juni 2004 Jeg synes det er virkelig lurt at "overflatiske" og billedskjønne jenter påpeker heller ikke de passer i alle klær. Det har selvsagt en mye større påvirkning på oss jenter/damer enn om en middelaldrene tante hadde sagt det samme. Å sammenlikne seg med andre er davel en menneskelig egenskap og den er ikke alltid negativ. Jeg kan ikke forstå denne oppfatningen til bl.a. Waco om at man er dum eller overflatisk hvis man er modell. Det synes jeg er en arkaisk oppfatning. Mye kan bli sagt om hele "modell-verdnen", men å ha en negativ oppfatning av alle personene som er assosiert med den, synes jeg bli vel snevert. Jeg jobber i klesbutikk. Jeg er enig i mye av det som har blitt sagt i denne tråden, så det er ikke argumentasjon mot dette, men mer bare en kommentar. ALLE er misfornøyd med noe. For store hofter. Guttekropp. Født barn og stor mage. Appelsinhud som synes. Ingenting av dette har noe med klærne å gjøre! Jeg er dermed enig med Waco om at problemer med klær og kropp handler om mye, mye mer enn størrelser! De færreste av oss handler vel mest Prada, så om deres designere ikke vil ha meg som kunde (det er riktignok provoserende!) så vil jeg gå gjennom livet og knapt merke det! Jeg tror dette med at de store designerne helst vil se klærne sine i 12-årige kropper (som riktignok er riv ruskende galt!) kan bli en sovepute for oss damer for ikke å bli venner med kroppen vår og normalisere vårt forhold til klær. Til sist i denne litt usammenhengende ramsen vil jeg oppfordre alle til å gjøre dere litt kjent med størrelser og hvordan de fungerer. For eksempel har Morgan franske størrelser (tror jeg) som gjør at man må legge på to nummer på alle klærne deres (fransk 42 er norsk 40) og Benetton italienske størrelser som må legges til fire str. (italiensk 40 er norsk 36). Turen i prøverommet er mye hyggeligere om en har tatt høyde for disse forskjellene. (Og det vil ikke si at størrelsene stopper før: benettonstr. går opp til 4åtte). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 21. juni 2004 #40 Del Skrevet 21. juni 2004 38 eller 42, spiller ingen rolle for meg. Jeg er den jeg er. Men hvorfor er det så forbaska utplukka i BB? Det fins jo bare 56 og oppover igjen, hver eneste gang jeg tar en titt? (Sånn en gang hvert halvår, omtrent....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå