AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #1 Skrevet 15. mai 2014 Jeg liker best syrlig ostekake, men har aldri laget ostekake selv, og de oppskriftene jeg har peila meg ut har alle melis i ostefromasjen(er det det det heter?) Vil det påvirke konsistensen om jeg kutter ut melis, eller ihvertfall drar ned litt på mengden? Er vel snakk om 100-150 gr melis, tror jeg. (Ungene vil ha rosa, så har valgt bringebærgelépulver i fromasjen) Blir så kvalmende med for søt ostekake, syns jeg. (er ellers glad i søtt, altså, men ikke for mye i kaker) Dropper selvsagt gelélokk på toppen.Anonymous poster hash: a55c4...894 2
Superlilje Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Jeg bruker en oppskrift uten melis i, er litt sukker, men ikke så mye. Synes den er frisk og god, ikke for søt. Kan bruke den geleen man vil Her er oppskriften: (jeg pleier å lage den riktig vei, begynner med kjeksbunnen) Her kommer en oppskrift til dere, på den ostekaken som faller best i smak hjemme hos oss. - Kjempedeilig. For å få kaken slik som på bildet, trenger du en lukket form (ikke springform). Hvis du bruker springform, er det enklest å legge kjeksene i bunnen, deretter ostekremen og til slutt geleen. Husk papir over bunnen i formen slik at du får kaken løs. Ingredienser 1 pk. boysenbær- eller kirsebærgele. 5 dl. vann Lag gele etter anvisningen på pakken og hell over i valgte kakeform. Settes i kjøleskap til geleen er stivnet. 1 pk. sitrongele 2,5 dl. vann Lag gele etter anvisning på pakken, men bruk bare halv mengde vann, dvs. 2,5 dl. Avkjøles, skal ikke stivne. 1 pk. philadelphia naturell ost (ikke light) 5 ts vaniljesukker 5 ss sukker 5 dl kremfløte Piskes til krem (denne er kjempegod, og kan også brukes i vanlige bløtkaker). Blandes sammen med den avkjølte sitrongeleen, og hell over det stivnede gelelaget i kakeformen. Settes i kjøleskap til ostemassen er stivnet. 400 g digestive kjeks 200 g myk margarin Kjeksene knuses i foodprocessor. Tilsett smør, og la foodprocessoren blande det sammen til en klebrig masse. Fordel dette hurtig over den stivnede ostemassen, og avkjøl til margarinen stivner. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 Jeg pleier og droppe sukkeret i fløten når jeg lager ostekake så det går nok helt fint. Anonymous poster hash: a57b4...189 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #4 Skrevet 15. mai 2014 Det er forresten kjempegodt å ha ørlite kanel (ca 1/2 ts) i kjeksbunnen også Anonymous poster hash: 9590f...6ff 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 Tusen takk, dere, jeg tror jeg prøver uten melisen, har en annen kake i "backup", uansett, så blir det rævva, så får kidsa kake uansett TSAnonymous poster hash: a55c4...894
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli Dytter på denne Ønsker oppskrift uten melis på den med kjekslag i bunnen Anonymkode: cee4f...7df
Gjest jegerrinne Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli Aldri brukt melis i ostekake Bruker 1 digistiv kjeks og 250 g smør. Smelter smøret, blander i den kjeksen jeg har malt opp. Har i form og lar dette stivne i kjøleskap. 1pk sitron gele, blandes ut i 3 dl vann settes til avkjøling Pisker 3 dl fløte, 1 Philadelphia ost, 2 dl sukker(sukker kan droppes eller ha i mindre) bland så avkjølt gele i dette. Hel over kjeksen inn i kjøleskapet til å stivne 1 pk med valgfri gele 4 dl vann, avkjøl og hel så på. Noen ganger har jeg bær i andre ganger ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå