AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #1 Skrevet 15. mai 2014 Jeg skal bake en kake som egentlig skal stekes i 2 former på 23 cm, men nå har jeg ikke det. Har 24cm, 26cm og 28cm. Kaka skal stekes på 175 grader varmluft i 25-30 minutter (kake er en sjokoladekake med glutenfritt mel og surmelk) Kan jeg: a) steke hele røra i 26 cm og dele den i to når den er stekt? hvor lenge skal den da steke ekstra? b) steke hele røra i en lanpanne str. 20 x 30 og dele den i to (da blir kaka firkantet, men pytt)? Og hvor lenge skal den steke ekstra? c) steke kaka i 24cm form, i to omganger? tungvint, men...... d) andre løsninger? Anonymous poster hash: 1ec44...cd9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Bruk formen på 24 cm og stek i to omganger. Alternativet er å få låne en form tilAnonymous poster hash: 9a779...f1d
-hild Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 (endret) Jeg hadde vel stekt i to omganger i 24cm form. La oss si at du trenger et 2cm tykt lag med røre til kaka di (to ganger). Bruker du 24 cm form vil du trenge totalt ca 1,8 liter røre, bruker du 23cm form vil du trenge totalt ca 1,7dl røre. Så det skiller selvfølgelig noe (du ender i praksis opp med to litt tynnere bunner enn du skulle) - men ikke så mye at jeg hadde bakt i en annen form.. Lykke til! Endret 15. mai 2014 av -hild 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 15. mai 2014 #4 Skrevet 15. mai 2014 Har regnet litt på det, og du blir nok nødt til å steke i to omganger (evt. skaffe deg ei til 24 cm form).
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 Det ble i to omganger, ja! Men takk for alle gode svar! Hvordan regner man seg egentlig frem til slike ting? Anonymous poster hash: 1ec44...cd9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #6 Skrevet 15. mai 2014 Du bruker helt vanlige areal-/volumformler for sirkel og firkant, avhengig av om du har springform eller langpanne. Det er veldig greit, for da vet du hva det betyr for kakehøyde osv. at du bytter fra en størrelse form til en annen. Så kan du vurdere om ting blir som de skal (om det blir for lite røre eller formen flommer over) og etterpå justere steketiden til. For eksempel: hvis oppskriften sier at du skal bruke en springform på 24cm, er arealet av bunnen 3,14*12*12 = 452 kvadratcm. Hvis kaken skal være tre cm høy før steking, behøver du ca 1400 kubikkcm, altså 1,4 liter røre. Hvis du heller ville steke kaken i en langpanne på 40x30 cm, er arealet av bunnen i den formen 1200 kvadratcm, og de 1,4 literne røre gir bare drøyt 1cm høy kake før steking. Da må du altså justere oppskriften opp nesten tre ganger for å få like høy kake som i springformen. Anonymous poster hash: a61bf...80a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå