Gå til innhold

Forskjell på brødre....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må høre om jeg er helt på jordet her....

Sambo har en bror som giftet seg for 3 år siden, de spurte svigers, samt henns foreldre om de ville betale 1/3 av bryllupet hver, og det takke de ja til. Svigermor betalte også bryllupskaken deres utenom. Og de valgte å ha bryllupet på en gjestegård, og fri bar... Dvs ingen billig løsninger.

Nå skal vi gifte oss, og har spart penger i 2 år, og har igrunn spart opp det vi trenger til bryllup, da jeg syntes det er frekt å spørre om de vil betale såpass mye...... Samt at jeg hadde følt veldig på at jeg måtte gjøre alt så billig som mulig om andre skulle betale en prosentandel......

Nå skal vi gifte oss, så kommer svigermor og tilbyr seg å betale kaken vår, for det gjorde hun til bror og svigerinne...... Thats it!

Er det bare meg som syntes det er rart at hun ikke tilbyr oss samme som broren fikk?

Vi lider ingen økonomisk nød uten dems hjelp, men jeg må jo si jeg syntes det er litt rart..... Jeg hadde ihvertfall ikke forskjellsbehandlet barna mine sånn..... Eller går de å venter på at vi skal "krype til korset" å be om hjelp?

Anonymous poster hash: e68a9...830

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellsbehandling er en uting syns jeg. Det skaper fort unødvendig splid i familien.

Min far forskjellsbehandler barna sine, så der har jeg ingen forventninger.

Svigerfar har gitt sine barn beskjed om at han bidrar med samme sum til hver enkelts bryllup.

Jeg skjønner godt at du reagerer, selv om dere har spart opp nok penger selv.

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Dere får antageligvis summen i bryllupsgave. Da blir det nok likt.

Skrevet (endret)

Dette syntes jeg virker ugrei. Hva med å sppørre de?

Endret av super-ida
AnonymBruker
Skrevet

En kitchen aid? Jeg hadde også blitt veldig skuffet... er denne andre broren en klar favoritt hos svigers? Merker dere forskjellsbehandlingen på en annen måte?

Hvis ikke, tror jeg svigerforeldrene dine er veldig takknemlig for at dere klarer dere selv. Kanskje de ikke har råd til å punge ut denne gangen også. Men jeg skjønner du reagerer, og føler deg litt skuffet.

Anonymous poster hash: 81c5b...062
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp en kitchen aid!!!

Nei egentlig er det min kommende mann som er morens "favoritt" om man kan kalle en unge det..... Mens broren er mer med faren. Vi har lite kontakt med faren til mannen, men han kommer i bryllupet.

Mannen spurte før planleggingen av bryllupet om vi skulle spørre om foreldrene ville sponse noe, men jeg syntes at vi som er over 30 år begge to, har to biler, båt, hus og leilighet bør ha råd til å gifte oss på egen regning, men at foreldrene våre får tilby seg å sponse hvis de vil. Av foreldrene mine har vi fått brudekjolen, og vin til middagen ( noe jeg vet er fordi da kan han velge akkurat den vinen han vet er bra uten at vi syntes den blir for dyr hehehe)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor står det kitchen aid??

Anonymous poster hash: 2812d...a13
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

1. Dere har ikke spurt om økonomisk hjelp. Det kan hende de antar at dere ikke trenger det da.

2. Det kan hende de ikke har råd til å legge ut for bryllupets deres nå.

Anonymous poster hash: c0ce2...fd7
  • Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Broren spurte nok etter penger og fikk, siden dere ikke gjorde det så fikk dere det ikke.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke trenger hvorfor skal dere da få pengehjelp? Det kan være andre situasjoner som kommer senere i livet hvor det er dere som må be om hjelp. Det er ikke kult å be om pengehjelp fra foreldrene. Dere klarer dere selv, hvorfor ikke være stolt av det?

For alt du vet kan det hende at de gir dere pengegave, eller kjøper mye fra gavelisten. Det vil nok jevne seg ut. Det er ikke sikkert hans foreldre syntes det var så fint å være med på et slikt spleiselag heller men at de følte seg presset.

Anonymous poster hash: 74b24...0b2
AnonymBruker
Skrevet

I noen familier gir man etter behov og ikke etter en 50-50 ordning.

Anonymous poster hash: b3653...de1
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her: litt rotete innlegg sikkert......

Vi har ikke behov for deres økonomiske støtte til bryllupet....vi har selv spart pengene og kjøpt underveis.

Hans bror og kone valgte at hun ikke trengte å jobbe så mye ( kun ha sommer jobb.....de er voksne og uten barn......) så at de hadde BEHOV er vel litt å ta i, da kunne jo heller hun begynt å jobbe som alle andre....

Kitchen aiden kom fra et innlegg jeg glemte å huke av for anonym på hehe!

Det GJØR ingenting at de ikke sponser vårt bryllup, men jeg skjønner ikke hva som får en mor til å så åpenbart forskjellsbehandle barna sine. Det ville jeg ALDRI gjort.....

Vi har mye bedre råd enn broren og kona, men så har vi jammen arbeidet hardt for hver en krone......

Skrevet

Jammen så spør om penger da? Mannen din kan da bare høre med foreldrene sine om de er villige til å betale tilsvarende sum som broren fikk? Hvis de da sier nei, da kan du være sur pga forskjellsbehandling (litt avhengig av begrunnelsen deres, har de ikke råd, har de ikke råd). Men du skriver jo her at i utgangspunktet syns du det er frekt, at det er riktig at dere som har råd til det ikke spør om penger, at du foretrekker det for da kan dere bestemme alt selv, trenger ikke å ha de billigste løsningene og at du hadde følt veldig på det hvis de skulle betalt en prosentandel. Og så er du fornærmet fordi dere må betale alt selv? Sikkert ikke lett for svigers å tolke det her. Har mannen din i det hele tatt snakket med foreldrene om dette?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart det blir krig i verden......

Anonymous poster hash: adb32...00e
Skrevet

Bror spurte svigers og fikk bidrag, dere spurte ikke og fikk ikke bidrag. Mulig de tenker at de må bli spurt før de kan bidra, at de ikke tenker så langt selv. Jeg personlig, hvis det gjaldt mine barn, ville sagt at siden jeg sponset broren din så vil jeg sponse like stor del av bryllupet deres.

Skrevet

Jeg gir til den som :

1. Gjør en egeninnsats og

2. trenger det.

Barn skal i utgangspunktet klare seg selv. Det regner fort nok penger, har ikke mål om å bli så gammal. :-)

Gjest Jørild
Skrevet

Jeg hadde heller ikke gitt penger til et barn som ikke spurte om det. Vis barnet mitt fortalte at han skulle gifte seg, hadde spart opp penger og alt var i boks så hadde jeg ikke løpt etter han for å gi han penger han tydeligvis ikke trenger. Det synes jeg er respektløst og viser at man ikke stoler på barnas avgjørelser og økonomiske valg. Man skal være stolt av de som klarer å være selvstendige, man skal bygge dem opp, ikke rive dem ned.

Jeg synes problemstillingen er noe søkt all den tid dere ikke trenger pengene og heller ikke har gitt uttrykk for at dere ønsker dem. Du vil rett og slett at svigers skal gi deg penger fordi broren til mannen din fikk, ikke fordi du trenger dem. Noe spesielt og veldig sært.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller ikke gitt penger til et barn som ikke spurte om det. Vis barnet mitt fortalte at han skulle gifte seg, hadde spart opp penger og alt var i boks så hadde jeg ikke løpt etter han for å gi han penger han tydeligvis ikke trenger. Det synes jeg er respektløst og viser at man ikke stoler på barnas avgjørelser og økonomiske valg. Man skal være stolt av de som klarer å være selvstendige, man skal bygge dem opp, ikke rive dem ned.

Jeg synes problemstillingen er noe søkt all den tid dere ikke trenger pengene og heller ikke har gitt uttrykk for at dere ønsker dem. Du vil rett og slett at svigers skal gi deg penger fordi broren til mannen din fikk, ikke fordi du trenger dem. Noe spesielt og veldig sært.

Jeg har ikke fått inntrykk av at TS ønsker at svigers skal gi henne pengene. Men at de skal få tilbudet om det, på lik linje med svigerbror.

Vi har ikke spurt verken mine foreldre, eller hans foreldre om penger til bryllupet. Vi har spart opp penger og har selv valgt å gifte oss. Men foreldrene våre har tilbudt seg å betale en sum hver.

Hans foreldre har gitt til alle hans søsken, og jeg hadde syntes det var litt merkelig om ikke vi hadde fått tilbud om det samme, uten å måtte spørre dem!

Anonymous poster hash: 5e19c...e4d

• Liker 1
Skrevet

Nå har ikke vi søsken som er gift. Men jeg må innrømme at jeg kommer til å bli såret, hvis vi ikke får hjelp. Mens søsken blir sponset.

For å spesifisere: vi har ikke spurt om hjelp og kommer ikke til å spørre heller. Vi er voksne og forventer ingen økonomisk støtte i det hele tatt. Men likevel vil det bli sårt om søsteren min får f.eks 30 000 kr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen...... Vi kommer ikke til å spørre etter penger, har man valgt å gifte seg, må man gifte seg etter lommeboken..... Jeg bare syntes det er rart at de ikke sier noe sånn som "bror fikk blabla kroner til sitt bryllup, så da kan dere få tilsvarende" det hadde ihvertfall jeg gjort mot våre barn. Og spesielt når grunnen til at de "måtte" sponse svogers bryllup var at hun ikke gidder å jobbe mer enn i ferier.......

Jaja, mulig jeg er rar.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...