Tyttebæra Skrevet 15. mai 2014 #1 Skrevet 15. mai 2014 (endret) Hei. Nå skal jeg endelig begynne å trene meg opp til sommerkroppen'14 (bedre sent enn aldri). Jeg er ganske så normalvektig (bittelitt overvektig i følge BMI, har en BMI på 25,16) Begynte med 30 days shred i går men det hjelper jo ikke det hvis jeg ikke endrer kostholdet mitt. Jeg tenker ikke så mye over hva jeg spiser, men jeg spiser flere ganger om dagen (det kan være alt fra hjemmelaget hamburger, rundstykker, salat, billys, biff, kylling, nudler ++) men jeg har kuttet ut masse av potetgull/godteri/sjokolade etc. Jeg trenger ingen til å sette opp noen kostholdsplan til meg for det klarer jeg ikke følge uansett, men jeg lurte på om det er noen der ute som kanskje kunne kommet med et forslag til måltid? (frokost, lunsj, mellommåltid, kveldsmat, snack og middag) som da er sunt, ettersom jeg vil litt ned i vekt men også stramme opp kroppen. Jeg er også helt blank på det området og skulle gjerne hatt litt hjelp og forslag til sunnere alternativer! Endret 15. mai 2014 av Tyttebæra
Miamaia83 Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Det kommer helt an på hva slags "diett" du vil følge som betyr noe om hva som er Sundt og ikke. Noen mener karbohydrater er bra, andre ikke. Noen mener mye fett er bra, noen mener det skal være minst mulig fett. Så du må nesten lese deg til litt rundt. Selv har jeg lagt om til paleo-kosthold og hatt veldig god effekt av det. Gått ned en kilo på en og en halv uke og kroppen, og humøret, kjennes mye bedre ut. 2
Gjest lillelarve Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 Jeg kan skrive opp hva jeg vanligvis spiser kanskje... Jeg vet ikke om jeg spiser store/små nok måltid eller om jeg spiser for mye eller for lite, men jeg spiser nå sunt i alle fall, haha. I følge kalorikalkulatoren spiser jeg for lite, men det føler ikke jeg i det hele tatt. Jeg har et veldig "ensformig" kosthold egentlig, så kan hende dette blir kjedelig. Frokost: 1 eple (skjærer eplet opp i båter), to grove knekkebrød (100 %) med en stripe majones, 1 røkt kalkunpålegg og et par kokte egg-skiver + agurk om jeg føler for det. Lunsj: 1 banan + et grovt knekkebrød med ost og agurk eller sandwich (2 grove brødskiver, litt lett smør og enten ost eller skinke eller begge deler med isbergsssalat og tomat). Mellommåltid: Liker å ta meg en liten bolle med havre cheerios og ekstra lett melk. Eller så spiser jeg en frukt eller en håndfull med nøtter. Middag: Spiser ikke vanlige middagsretter vanligvis fordi vi prioriterer mat det er mye av og som varer lenge. (Vi har dårlig råd). Derfor spiser jeg enten et tallerken med eggerøre (3 egg + littegranne lettmelk og krydder) eller to skiver grovbrød/knekkebrød med noe slags lett pålegg på. Enten ost og agurk, ost og skinke, kalkunpålegg og majones, eggskiver, osv. Mye forskjellig. Mellommåltid: En frukt, vanligvis banan fordi jeg eeelsker bananer. Kveldsmat: Blir vanligvis knekkebrød med noe på fordi jeg er grusomt kjedelig når det kommer til mat. Kan hende jeg lager meg en smoothie med masse frosne jordbær, biola juice med appelsin og mandarin (helt nydelig), litt biola med jordbærsmak (nesten som yoghurt) og en banan. Det er fantastisk, og så fryser jeg resten ned i små kopper slik at det blir is neste dag. + det er sunt. 1
Tyttebæra Skrevet 15. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2014 Tror ikke jeg skal forholde meg til èn spesiell diett akkurat. Jeg bare tenkte om noen hadde noe forslag til hva som er sunnere alternativer enn andre, f.eks komme med et matforslag som jeg kunne prøvd ut. Tusen takk for langt og godt svar lillelarve, der var det mange gode forslag som jeg helt klart skal prøve ut men jeg har lest at man ikke skal spise så mye frukt hvis man vil ned i vekt? Fordi det er så mye fruktsukker i det?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 Kutt ut halv-fabrikat, ferdigprodukter og lag mat fra bunnen av med gode råvarer. Bytt ut ris og pasta med grønnsaker til middagen f.eks, spis flere porsjoner grønt, bær, nøtter, frukt istedetfor brødprodukter. Inkluder meieriprodukter, rent kjøtt osv osv. Tenk naturlig mat fremfor sunnere produkt/erstatninger.Anonymous poster hash: b61d8...c85 5
Supraspinatus Skrevet 16. mai 2014 #6 Skrevet 16. mai 2014 Kutt ut halv-fabrikat, ferdigprodukter og lag mat fra bunnen av med gode råvarer. Bytt ut ris og pasta med grønnsaker til middagen f.eks, spis flere porsjoner grønt, bær, nøtter, frukt istedetfor brødprodukter. Inkluder meieriprodukter, rent kjøtt osv osv. Tenk naturlig mat fremfor sunnere produkt/erstatninger.Anonymous poster hash: b61d8...c85 Likte dette innlegget godt! Et problem jeg opplevde da jeg heller økte mengden grønnsaker og kuttet det store stivelsekilden i måltidene (brød, ris, pasta, poteter, etc) var at det ble så lite mat at jeg ikke ble mett. Løsningen for meg ble litt mer grønnsaker og fete sauser eller olje. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #7 Skrevet 16. mai 2014 Det blir ofte ett tårn av grønnsaker her om de er kokte, man skulle tro det var en tilbehørstallerken for 5 personer, men mye er jo vann så det går ned selv om synet sier det ikke skal gå Har kryssallergi så å bytte ut unødvendig tilbehør med naturlige varer som gir næring og vitaminer fikk meg til å føle meg tryggere kostholdsmessig. Folk flest spiser alt for lite grønt og går glipp av de enorme fordelene slik som bedre fordøyelse, mer behagelig metthet, stabilt blodsukker osv. Og ja, det er absolutt slankemat avhengig av hva man spiser resten av dagen. Anonymous poster hash: b61d8...c85
Supraspinatus Skrevet 16. mai 2014 #8 Skrevet 16. mai 2014 Et annet tips til å få i seg mer grønnsaker er det totalt motsatte av det bama sier i reklamene sine om frukt. Ikke kutt opp grønnsakene. Spis dem hele eller i store biter. Jeg merker at jeg blir lei lenge før jeg blir mett om jeg spiser salat fordi alt faller av gaffelen. Da er det bedre å ta hele salatblader, legge noen store striper agurk, paprika eller hva det måtte være i dem, litt dressing og spise dem som en wrap. Eller man kan spise paprika som man spiser et eple. Jeg gjør dette ofte. Jeg kan også love at dette er en perfekt måte å få oppmerksomhet fra dem rundt deg. Dette rådet gjelder ikke løk. Med mindre du er en masochist. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå