Gå til innhold

Barn arver mer fra mor enn far, spesielt gutter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke helt 50-50 hvor mye DNA man arver fra hver forelder. Barn arver alltid litt mer fra mor enn far, og enda litt mer viss det blir gutt enn jente.

http://wiki.answers.com/Q/Who_gives_you_more_DNA_your_mother_or_father#slide=1

Spennende :)

Anonymous poster hash: f64cb...775

Hah, trodde dette var snakk om fedre var gjerrige i arveoppgjør. Interessant ja :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var godt nytt :danse: Har bekymret meg masse for at guttene skulle arve for mye etter far, men hvis dem har mest fra meg, kan jeg slappe av :blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Jeg er visstnok veldig lik moren min i utseendet og stemmen.

Når det kommer til personlighet så er vi ekstremt ulike. Der er jeg veldig lik faren min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

fort, noen må linke denne tråden til mammaen til datteren med koreansk kjæreste. Hun som ikke er rasist, men har helt hetta for å få en skokk unger med koreansk utseende for DET er verdens undergang.

Anonymous poster hash: 90779...658
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gammelt nytt for en som har lest litt genetikk, men det er vel forsåvidt interessant.

Det det her er snakk om er de få genene som sitter på kjønnskromosomene (kalt X og Y), gutter har XY mens jenter har XX. Siden X kromosomet har ganske mange flere gener enn Y kromosomet så stemmer det jo at gutter får litt mer DNA fra sin mor enn sin far akkurat her (En X er alltid fra mor, far bidar med Y til sine sønner og X til sine døtre). Bortsett fra enkelte kjønnsbundende sykdommer så har ikke dette så mye å si for hvordan en person blir. Det er ikke på kjønnskromosomene de virkelig utslagsgivende genene sitter, bortsett fra at de da bestemmer kjønnet på avkommet.

Mitokondrielt DNA blir kun brukt for å holde mitokondriene i gang og replisere disse. Det stemmer at alle mitokondrier er nedstammet fra de som fantes i eggcellen når den ble befruktet (sædceller har ikke plass til organeller som et mitokondrium). Det er i mitokondriene mesteparten av cellenes energiproduksjon foregår. Selv om dette kanskje kan ha noe å si for forbrenningen til personen, så har ikke dette arvestoffet noe med hvordan vi ser ut å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvis det kun føres èn enkelt Y fra far til sønn per generasjon, vil ikke det si at den samme Y en mer eller mindre bevares gjennom generasjonene?

Anonymous poster hash: bf614...e8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det kun føres èn enkelt Y fra far til sønn per generasjon, vil ikke det si at den samme Y en mer eller mindre bevares gjennom generasjonene?

Anonymous poster hash: bf614...e8d

Jo det er det :)

Derfor bruker man også Y-kromosomet i genealogistudier, hvor man da naturlig nok ser på farslinjer. Vi kvinner får ikke noe informasjon fra vår farsside i genealogistudier. Litt urettferdig synes jeg! ;)

Genealogi er det samme som slektsgranskning. Men når det kan også gjøres ved genetiske markører. Y-kromosomet og mitokondrielt DNA er det som brukes. Da ser man selvsagt ikke enkeltindivider fra sitt opphav, men hvilket område ditt DNA er typisk for f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Toad

Derfor bruker man også Y-kromosomet i genealogistudier, hvor man da naturlig nok ser på farslinjer. Vi kvinner får ikke noe informasjon fra vår farsside i genealogistudier. Litt urettferdig synes jeg! ;)

Genealogi er det samme som slektsgranskning. Men når det kan også gjøres ved genetiske markører. Y-kromosomet og mitokondrielt DNA er det som brukes. Da ser man selvsagt ikke enkeltindivider fra sitt opphav, men hvilket område ditt DNA er typisk for f.eks.

Har du erfaring med dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du erfaring med dette selv?

Hvis du lurer på om jeg har fått mitt DNA analysert?

Nei jeg har ikke det, men vurderer det da jeg synes det er artig fordi om jeg vet det fortsatt er ganske mye rom for tolkning.

Men jeg har sett resultatene fra andres tester, og de faller nok ikke veldig langt unna sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble wikipedia en reliabel kilde?

Tipper det i den artikkelen bare er sprøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare så synd at det er fars dårlige gener som dominerer.

Anonymous poster hash: 99d51...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når ble wikipedia en reliabel kilde?

Tipper det i den artikkelen bare er sprøyt.

Jeg skummet bare igjennom første del, men den var jo ikke akkurat feil. Selv om de skrev som om det var en sensasjon og en nyoppdagelse.

Og det er ikke Wikipedia

Wikipedia er faktisk ikke så dårlig som utgangspunkt. Det er alltid referanser, og der noe mangler er det ofte påpekt. Norske Wikipedia kan riktignok ikke måle seg med den engelske versjonen. På den norske finner jeg ganske mye småfeil, på den engelske svært lite. Dette gjelder da selvsagt områder der jeg faktisk har en forutsetning for å bedømme kvaliteten til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, den artikkelen er ikke reliabel i det hele tatt.

Så får folk tro akkurat det de vil, les gjerne dagbladet og vg også, der det en uke står "For mye søvn er farlig!", og neste uke: "For lite søvn er farlig".... :glare:

Glad jeg har mer kunnskap enn å tro på slikt svada skrevet av reportere som skal trekke til seg klikk og lesere, samt hente forskningsfunn og vri det om slik at det blir til noe helt annet............. :opplyser:

Endret av Hypnotica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idollet

Men betyr ikke det at mor ikke er i slekt med sin sønns sønn? Eller blir ikke Yen forandret slik at mors gener kommer inn i Y kromosomet? Og det som lager hankjønn blir det samme?

Endret av Idollet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, hun er i aller høyeste grad i slekt med sin sønns sønn. Hun har bare ikke bidratt til akkurat kjønnskromosomene hans.

Alle de andre 22 parene vil hun ha bidratt med på lik linje med sin sønns far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nettopp vært hos en genetiker. Hun forklarte meg alt om gener. Og hun sier 50-50

Jeg har av visse grunner fulgt med på tv når genetiker har vært der, og de sier det samme.

Dette dere sier nå, tror jeg ikke på. Tror heller på genetikeren

Anonymous poster hash: 50011...4d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Idollet

Joda, hun er i aller høyeste grad i slekt med sin sønns sønn. Hun har bare ikke bidratt til akkurat kjønnskromosomene hans.

Alle de andre 22 parene vil hun ha bidratt med på lik linje med sin sønns far.

Åja, slik det fungerer. xx + xx + ... + xy så blir det gutt. Og y inneholder bare det som gjør at gutter blir gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...