miramis Skrevet 15. mai 2014 #1 Skrevet 15. mai 2014 Hører mange som sier dette. Vet ikke om de skriver det ilag eller i lag, men er dette korrekt norsk? Er det mennesker med enkelte dialekter som sier slikt? "Skal vi finne på noe ilag?"
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Det er vanlig dialekt i nokså store områder. Dialekter er ikke "korrekte" eller "gale". Jeg ville ikke skrevet "ilag" som synonym for "sammen" (tviler på at det er lovlig bokmål), men det har jo en logisk bakgrunn, som i uttrykket "et glass vin i godt lag". Anonymous poster hash: f8b93...2a7
Gjest Eurodice Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 Hører mange som sier dette. Vet ikke om de skriver det ilag eller i lag, men er dette korrekt norsk? Er det mennesker med enkelte dialekter som sier slikt? "Skal vi finne på noe ilag?" "I lag med" er det samme som "sammen med", men ikke i betydningen å være kjærester. Eksempel: I kveld skal jeg gå i lag med venninna mi på kino.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #4 Skrevet 15. mai 2014 På min dialekt sier vi "i lag" om å være kjærester. Anonymous poster hash: 99436...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 På min dialekt betyr det "sammen med" - og det avhenger av situasjonen hva det betyr. "Ska på kino ilag med ei venninne" - Skal på kino sammen med en venninne "Er blitt ilag med ny kjæreste" evt "Vi er ilag" - Har fått meg ny kjæreste/Vi er sammen. Anonymous poster hash: ea493...3f9 1
Gjest Dalma Skrevet 15. mai 2014 #6 Skrevet 15. mai 2014 Slenger meg på resten. Det er dialekt for 'sammen'. Det er vel ikke direkte inkorrekt å bruke skriftlig, men det er vel mest naturlig å bruke 'sammen'.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #7 Skrevet 15. mai 2014 På dialekten min sier vi "i lag" om en er kjærester, "me e ilag". Eller "ska me finna på noke ilag?" = "skal vi finne på noe sammen?" Anonymous poster hash: e6512...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #9 Skrevet 15. mai 2014 Og noen sier "lamme"... Ja, det er bare forkortet versjon av "i lag med" Igjen helt kurant dialektuttrykk, men uaktuelt i skriftspråk. Anonymous poster hash: f8b93...2a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå