Gå til innhold

Kjøpt leilighet - ødelagt kjøleskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sambo og jeg overtok ny leilighet for en ukes tid siden. På visning fikk vi på forespørsel opplyst at kjøleskapet og alle andre hvitevarer i kjøkkenet følger med ved kjøpet, dvs. de har forholdt seg til den vanlige listen over hva som følger med.

Ved overtakelsen plugget selger i kjøleskapet, som hadde stått uten strøm i noen dager ifm. utvask. Starter opp og det er lys i display, osv. Vi går gjennom huset, godkjenner, og får nøklene. Utpå kvelden er kjøleskapet ikke blitt kaldt, og ei heller dagen etter. Nå etter ca. en uke er det 23 grader i kjøleskapet. Reparatør sier det ikke kan repareres.

Jeg vet at leiligheten er kjøpt "as is", men dette er jo en mangel i forhold til det som ble framlagt for oss på visning og på avtaletidspunktet. Vi har betalt for en leilighet MED hvitevarer, men leiligheten vi får mangler jo i praksis kjøleskap. Jeg orker ikke dra saken så langt, i og med at selgerne er hyggelige og det ikke er snakk om titusener av kroner, men det er så mye annet man må kjøpe når man flytter, og kjøleskap var virkelig ikke en del av planen. Det er dessverre også akkurat for gammelt til å ta det med leverandøren...

Noen som vet om vi har krav på kompensasjon fra selger?

Anonymous poster hash: dbc87...42e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har vel i utgangspunktet ikke krav på noe, da mangler må overstige en viss sum for at det av retten skal bli akseptert. Men dere kan jo kontakte selgerne og prøve å få til en ordning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er det jeg også har tenkt - at vi må krysse fingrene og håpe selgerne har samvittighet. Hvilket jeg tror de har, men akkurat dette tviler jeg på at de vil gi oss noe for uten at det foreligger et formelt krav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I det minste har dere vel krav på at selgerne skal fjerne kjøleskapet vil jeg tro; det er jo som avfall å regne når det ikke virker.

Anonymous poster hash: 5c1d6...c47
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Hva gjør man når man selger hus/leilighet da, med litt eldre hvitevarer? Kjøper nytt før man selger for å sikre mot at det kommer krav fra kjøper? Kaster dem og selger uten for å sikre at man ikke får krav? Syns det er litt rart å forvente at alle hvitevarer skal fungere når de er brukt og bare skal "følge med" boligen. Men jeg har absolutt _ingen_ oversikt over hva loven sier, det har bare aldri falt meg inn at selger har ansvar for at hvitevarene fungerer etter salg...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mangler må overstige en nokså høy sum ved kjøp av bolig, ja. Har ikke helt oversikt nå, men det er vel noe sånt som 10-15%. Dere kan jo spørre, men ellers er det nok bare å kjøpe nytt kjøleskap. Tipper det ikke er av det mest fancy slaget siden selger ikke ville ha det med seg?

Anonymous poster hash: f6b06...730

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Syns dere har ventet lenge med å se om det blir kaldt. Send mail til megler og forklar at kjøleskapet ikke virker. Så får du vente på svar.

Om du får svar på at det er noe du bør regne med, så be de hente det. Du kjøpte leilighet med hvitevarer, så da skal det være med, og forutsetningen er at det virker

Anonymous poster hash: ba07d...dd4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gjør man når man selger hus/leilighet da, med litt eldre hvitevarer? Kjøper nytt før man selger for å sikre mot at det kommer krav fra kjøper? Kaster dem og selger uten for å sikre at man ikke får krav? Syns det er litt rart å forvente at alle hvitevarer skal fungere når de er brukt og bare skal "følge med" boligen. Men jeg har absolutt _ingen_ oversikt over hva loven sier, det har bare aldri falt meg inn at selger har ansvar for at hvitevarene fungerer etter salg...

Det er forskjell på om hvitevarene ryker ETTER overtakelsen, og om de ryker mellom kjøpet og overtakelsen. Her har vi kjøpt et kjøleskap som virker, men mottar et som ikke virker. Hadde det gått u stykker i dag, ville det åpenbart vært vårt eget ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mangler må overstige en nokså høy sum ved kjøp av bolig, ja. Har ikke helt oversikt nå, men det er vel noe sånt som 10-15%. Dere kan jo spørre, men ellers er det nok bare å kjøpe nytt kjøleskap. Tipper det ikke er av det mest fancy slaget siden selger ikke ville ha det med seg?

Anonymous poster hash: f6b06...730

De har bygget nytt hus med alt integrert. Det som står her er et ganske dyrt og flott kjøleskap også etter 2014-standard, og vi får aldri i verden råd til å kjøpe oss et som er like fint selv om det selvfølgelig blir nyere. Det gjør det hele ekstra surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville snakket med megler om det

Har snakket med vår megler. Hun sier vi har krav på kompensasjon da dette er en mangel ift hva vi ble forespeilet på visning. Men at ingen tar i så små saker, så vi må i så fall gå direkte på selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns dere har ventet lenge med å se om det blir kaldt. Send mail til megler og forklar at kjøleskapet ikke virker. Så får du vente på svar.

Om du får svar på at det er noe du bør regne med, så be de hente det. Du kjøpte leilighet med hvitevarer, så da skal det være med, og forutsetningen er at det virker

Anonymous poster hash: ba07d...dd4

Jeg skrev ingenting om hvor lenge vi ventet... Vi tok kontakt med selger ila helgen vi tok over, og fortalte om problemet. Reparatør kunne ikke komme før i dag... Har hatt løpende kontakt med egen megler men har ikke fått noen konklusjon derfra før nå i kveld.

Vi kommer nok til å ta kontakt med selgers megler, men regner med å ikke komme noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er nytt og fancy så bør det vel få på garanti?

Anonymous poster hash: 3e185...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis det er nytt og fancy så bør det vel få på garanti?

Det er dessverre akkurat over 5 år. Så det er ikke nytt, men vi har ikke råd til å kjøpe et skap som er like fint selv om det er nyere.

Uansett er det ikke det som er saken. Saken er at vi ikke har fått det vi har betalt for. Som skrevet over - ryker det etter at vi har signert, er det ikke selgers problem, men her var det ødelagt mellom kjøp og overtagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kan jo sende en mail til selger, men anbefaler å være høflig og saklig.

Om de setter seg på bakbena (det er tross alt ord mot ord når feilen skjedde), så er det bare å bite i det sure eplet og la det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kan jo sende en mail til selger, men anbefaler å være høflig og saklig.

Om de setter seg på bakbena (det er tross alt ord mot ord når feilen skjedde), så er det bare å bite i det sure eplet og la det gå.

Takk for saklig svar! Det er nok dette vi gjør, eller snakke med megleren til selger. Har ikke lyst til å krangle med ham.

Glad du svarte saklig. Er et par andre som har gjort det også, men generelt er det utrolig frustrerende å stille et ærlig spørsmål for kun å bli pepret med at det er smålig og tullete å klage over en sånn ting. Da syns jeg heller man kan la være å svare. Ikke gøy å føle seg angrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Takk for saklig svar! Det er nok dette vi gjør, eller snakke med megleren til selger. Har ikke lyst til å krangle med ham.

Glad du svarte saklig. Er et par andre som har gjort det også, men generelt er det utrolig frustrerende å stille et ærlig spørsmål for kun å bli pepret med at det er smålig og tullete å klage over en sånn ting. Da syns jeg heller man kan la være å svare. Ikke gøy å føle seg angrepet.

:)

Hvis selger prøver seg på å si nei, så kan du feks foreslå at dere deler på kostnaden for et nytt el.l.

Nå var synser jeg, men det er jo en viss sjanse at de har visst om dette, så da bør de være villig til dette. Forklar at det er en lei utgift dere ikke hadde regnet med, og at du ikke mener å være vanskelig el.l.

Det kan selvfølgelig være at de ikke visste at det var noe galt, men syns uansett du skal sende de en mail og høre.

Så lenge man er saklig og høflig, så kommer man oftest lenger enn om man hyler og kjefter, så jeg ville gått for den løsningen hvertfall. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

:)

Hvis selger prøver seg på å si nei, så kan du feks foreslå at dere deler på kostnaden for et nytt el.l.

Nå var synser jeg, men det er jo en viss sjanse at de har visst om dette, så da bør de være villig til dette. Forklar at det er en lei utgift dere ikke hadde regnet med, og at du ikke mener å være vanskelig el.l.

Det kan selvfølgelig være at de ikke visste at det var noe galt, men syns uansett du skal sende de en mail og høre.

Så lenge man er saklig og høflig, så kommer man oftest lenger enn om man hyler og kjefter, så jeg ville gått for den løsningen hvertfall. Lykke til.

Enig! Vi har allerede en god tone som vi ikke ønsker å ødelegge pga et kjøleskap, men samtidig vil man jo ha det man har betalt for. Reparatøren mente det var rart om de ikke har merket at enden var nær, men det er jo umulig å bevise noe. Vi gir det et forsøk i alle fall, uten å lage dårlig stemning.

Takk for tips! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig! Vi har allerede en god tone som vi ikke ønsker å ødelegge pga et kjøleskap, men samtidig vil man jo ha det man har betalt for. Reparatøren mente det var rart om de ikke har merket at enden var nær, men det er jo umulig å bevise noe. Vi gir det et forsøk i alle fall, uten å lage dårlig stemning.

Takk for tips! :-)

Lykke til. Fortell hvordan det går da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et fem år gammelt kjøleskap som fungerer er kanskje verdt 500 kr. Hadde jeg vært selger, kunne jeg tilbudt deg det. For øvrig kan det ikke bevises at kjøleskapet var ødelagt før overtakelse.

Anonymous poster hash: 20046...547
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...