AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #1 Skrevet 15. mai 2014 Jeg og samboeren min kommer om ikke så lenge til å gå fra hverandre. Sammen eier vi et hus med 50% eierandel hver. Dette kjøpte vi for 1,5 år siden. Min samboer stod for egenkapitalen, og han har betalt for en større oppussing av en del av huset som vi skal leie ut. Planen var at disse pengene skulle han få igjen via leieinntekten når utleiedelen var ferdig. Vi har betalt like mye på huslån og faste utgifter, men jeg har mer utgifter enn ham, og dermed mindre å rutte med ved oppussing osv. Jeg har bidratt ved å jobbe mye i resten av huset, kjøpt inn noe materialer, maling, lamper, stått for all husarbeid osv. Nå angrer jeg litt på at jeg har tatt meg av "småtingene" som er nødvendige, men usynlige i det store bildet, som f.eks gardiner og stenger til hele det store huset, som jo kostet en del. Min samboer sier han vil beholde huset. Dette har ikke jeg mulighet til å gjøre selv. Vi har ikke felles barn, men jeg har fra et tidligere forhold, og må si opp jobb og flytte grunnet bruddet. Hva skjer nå? Hva bør jeg tenke på i denne prosessen? Skal jeg bare skrive under på at han overtar min del av huset, pakke klærne våre og dra tomhendt videre, med en erfaring rikere? Anonymous poster hash: 80381...87a
pressplay Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Du eier 50% og skal ha 50% av salgssummen. I tillegg bør du be din samboer om å finne ut hvor mye han har lagt ut i oppussing, hvor mye du har lagt ned i inventar og trekke disse to utgiftene fra hverandre. Om resultet da er at han har brukt 100 000 mer enn deg på leiligheten deler du dette i to og skylder ham 50.000.Kom fram til en avtale dere begge kan leve med, vær fair og realistisk så går det nok greit.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 Takk for svar Nå er det slik at vi ikke skal selge, men han vil fortsette å ha huset videre alene. Det virker på ham som at han vil jeg bare skal gi ham min del og flytte ut, men noe i meg synes det blir litt feil å ikke ha fått noe som helst ut av denne tiden med oppussing og styr. TS Anonymous poster hash: 80381...87a
teit1 Skrevet 15. mai 2014 #4 Skrevet 15. mai 2014 Huset har vel større verdi nå som dere har pusset opp? Få en takstmann til å sette verdi på huset.
Catlin Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 Vil anbefale deg å ta advokat. Da kan ingen i etterkant sitte og føle seg lurt for penger. Det koster litt, men det kan det faktisk være verdt. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #6 Skrevet 16. mai 2014 Eier dere 50/50 skal du ha 50 % av en ev. verdiøkning. Er litt usikker på hvordan det blir med pengene han har brukt på oppussing, du må vel kanskje dekke halvparten med din andel av en ev. verdistigning. Få en megler til å gi en prisvurdering, så tar dere det derfra. Du skal i hvert fall ikke gå tomhendt i fra forholdet, om det da ikke skulle vise seg at det ikke har vært noen prisstigning (har dere pusset opp for mye kan det være det ikke er så mye til overs ettersom dere bare har eid ett år). Dere har vel i hvert fall betalt ned noe på lånet, 50% av egenkapitalen utover det din samboer tok med seg inn er dine. Gardiner, lamper ol. kan du vel strengt tatt ta med deg, fordelen med samboerskap er at hver tar sitt. Anonymous poster hash: d8ecb...c8c
Tiuren Skrevet 16. mai 2014 #7 Skrevet 16. mai 2014 Han sto for egenkapitalen, da skal vel ha med seg egenkapitalen ut av forholdet og resten skal deles? Eller er jeg helt på jordet? 1
nojac Skrevet 17. mai 2014 #8 Skrevet 17. mai 2014 Din samboer kan ikke bare be deg flytte og overta din eierandel, han må kjøpe deg ut. Du skal ha en rimelig andel av verdiøkningen i huset (neppe så mye siden han har finansiert det meste av oppussingen og det generelle prisnivået har stått mer eller mindre stille i den aktuelle periode) og halvparten av det dere har betalt ned på lånet (avdragene, ikke rentene). Samt verdien av de innredningsobjekter du har betalt men lar bli igjen i huset. Noe stort beløp blir det neppe (ut over at han overtar din del av lånet), dine kostnader har vel ikke vært særlig større enn en rimelig husleie? Gi ham et tilbud du synes er greit for deg og la ham komme med sitt bud. Dette burde dere kunne bli enige om uten innblanding fra utenforstående. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå