Gå til innhold

foccaia 17.mai. Når begynne for å unngå stress?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min tur til å ha 17.mai-frokost, og jeg skal blandt annet lage foccaia.

Har en skokk med unger som skal vaskes, pyntes osv og er generelt mye å gjøre denne dagen. Når bør jeg begynne å lage foccaiaen?

Tenkte å kanskje lage/steke den i morgen, eller blir det for tidlig? Er foccaia best som nystekt?

Hjeeeeeelp. Benytter muligheten til å ønske alle en fin 17mai:)

Anonymous poster hash: f8f85...a39
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes den er best når den er nystekt og fortsatt er litt varm.

Anonymous poster hash: 2b959...279

Skrevet

Du kan jo lage den med kald væske og lage deigen kvelden i forveien og steke den på morgenen! Jeg er veldig fan av å gjøre så mye som mulig kvelden før :).

Vi har 17.mai-frokost hvert år med mellom 30 og 35 pers innom før barnetoget og da må så mye som mulig være gjort dagen før, hvis ikke så ligger man som en vaskeklut i hjørnet før gjestene har dratt :ler:.

Lykke til og ha en fin feiring! :)

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg vil anbefale eltefri foccacia, da er det minimalt med arbeid på morgenen. Søk på eltefri foccacia på Trines matblogg.

Lykke til 😀

Skrevet

Lag deigen kvelden før og la den kaldheve! La den etterheve i romtemperatur. Nystekt foccacia uten stress :)

Skrevet

Jeg laget focaccia etter oppskrift på tine.no sist uke. Den smakte akkurat like saftig både dagen etter og to dager etter. Så jeg hadde laget i morgen og bare varmet den litt på 17. mai.

AnonymBruker
Skrevet

Lag deigen kvelden før og la den kaldheve! La den etterheve i romtemperatur. Nystekt foccacia uten stress :)

Dette er flaut, men hva betyr kaldheve?

Skrevet

Dette er flaut, men hva betyr kaldheve?

Bruk kald væske og la den heve i kjøleskapet over natta. Du finner nok en detaljert beskrivelse om du googler det :)

Gjest Linn Cathrin
Skrevet

Min tur til å ha 17.mai-frokost, og jeg skal blandt annet lage foccaia.

Har en skokk med unger som skal vaskes, pyntes osv og er generelt mye å gjøre denne dagen. Når bør jeg begynne å lage foccaiaen?

Tenkte å kanskje lage/steke den i morgen, eller blir det for tidlig? Er foccaia best som nystekt?

Hjeeeeeelp. Benytter muligheten til å ønske alle en fin 17mai:)

Jeg bakte foccacia til 17. mai i fjor, og lage den kvelden før. Fikk kun skryt, så tror ikke det er noe problem!

AnonymBruker
Skrevet

Har googlet nå og jeg skjønte ikke mye av det kaldhevingsgreiene..

Var så mye om og men, bruk mindre gjør blabla..

Så da får jeg bare lage dette i kveld

Skrevet

Det er ikke så mye om og men.. Bruk kaldt vann og lite gjær- halvparten av oppskriften er evig nok. Elt deigen på vanlig måte og la den heve over natten i kjøleskap. Ta den ut i god tid før bruk så den blir romtemperert.

Lykke til :)

Skrevet

Har googlet nå og jeg skjønte ikke mye av det kaldhevingsgreiene..

Var så mye om og men, bruk mindre gjør blabla..

Så da får jeg bare lage dette i kveld

http://trinesmatblogg.no/2011/06/21/eltefri-foccacia/

Har dessverre ikke prøvd den selv, men ser ut som det er gode tilbakemeldinger på oppskriften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...