Gjest Ciegus Skrevet 15. mai 2014 #1 Skrevet 15. mai 2014 Det er på tide for oss å lage invitasjoner, og vi lurer dermed på om vi skal arrangere noe enkelt kvelden før bryllupet, som vi skal ta med i invitasjonen. Grunnen til at vi vil dette er at mange av gjestene ikke kjenner hverandre, så vi tenkte det kanskje ville være greit for folk å møtes dagen før. I tillegg har mange av gjestene reist langt, så noe enkel mat og drikke kan vel heller ikke være så galt? På den annen side kan det hende mange av gjestene ikke har kommet, en del kommer sikkert på lørdagen (sen vielse). Men vi er redd for at det kanskje kan bli litt stress? Er man travelt opptatt kvelden før bryllupet, med andre ting? Vi har lokale vi skal ordne helt selv, så mye må settes i stand, men forhåpentligvis rekker vi å gjøre dette på dagtid, men jeg vet ikke om det er realistisk? Folk i familien sier at vi kan bare drømme om å ha tid til overs fredag kveld, men så er jeg og brudgommen litt mer organiserte enn disse da... Men jeg vet ikke! Og hvor burde vi ha det? Vi tenker å invitere 50 stk, og har ikke plass hjemme hos oss. Vurderer å spørre svigers, men har ikke lyst til å stresse dem. Da kan vi heller ikke tilby alkohol, hvis noen vil ha øl/cider. Lokalet for bryllupet har en bar i kjelleren (som ikke skal brukes under bryllupet), vurderer å møtes der, men det blir kanskje trangt. Og hva kan man servere av mat, som er kjempekjempeenkelt å lage til? Ikke pølser, for det serverer vi til nattmat dagen etter. Åååh, så mye å tenke på, så lenge i forveien.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Jeg ville droppet det. I allefall når dere skal ordne lokalet selv. Det er så viktig å få brukt nok tid til det, og kanskje legge seg tidlig for å hvile ut før den store dagen. Ha tid til å gå gjennom siste detaljer, er alltid noen småting som dukker opp i siste liten. I tillegg synes jeg, når jeg er gjest i bryllup, at det blir litt for mye å legge bånd på HELE helga pga et bryllup. Jeg er ikke så veldig glad i small talk. Det er nok med small talk i bryllupet, trenger ikke to kvelder på rad. Pluss barnevakt to kvelder på rad - det er litt styrete å få til, dyrt, så jeg takker alltid nei til kvelden før kvelden-invitasjoner. Men jeg ser det er veldig vanlig nå å ha et slikt arrangement kvelden før, så jeg er nok i mindretall Anonymous poster hash: 7e051...ec3 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 Vi skal ha grill/hagefest kvelden før. Dette arrangerer da svigerforeldrene mine (kommende), så vi slipper å gjøre stort annet enn å komme. Vi har tilgang på bryllupslokalet fem dager før bryllupet, så vi kommer til å gjøre alt om kan gjøres tidlig så tidlig som mulig. Dermed regner vi med at "bare" laging av blomsteroppsatser og faktisk pådekking står igjen til fredag. Det tar nok hele dagen, men vi vet det går fint å være klar for grilling kl.18 Jeg ville ikke samlet alle dagen før hvis det var jeg som måtte organisere det. Anonymous poster hash: e13b2...387
Gjest Ciegus Skrevet 15. mai 2014 #4 Skrevet 15. mai 2014 Takk for tilbakemelding. I tillegg synes jeg, når jeg er gjest i bryllup, at det blir litt for mye å legge bånd på HELE helga pga et bryllup. Jeg er ikke så veldig glad i small talk. Det er nok med small talk i bryllupet, trenger ikke to kvelder på rad. Pluss barnevakt to kvelder på rad - det er litt styrete å få til, dyrt, så jeg takker alltid nei til kvelden før kvelden-invitasjoner. Anonymous poster hash: 7e051...ec3 Kommer nok ikke til å legge oss "tidlig" kvelden før uansett. Min bror med familie som jeg ser en gang i året reiser fra andre siden av landet, så om vi ikke har noe arrangement kommer vi uansett til å tilbringe mesteparten av tiden med familien kvelden før. Så spørsmålet er vel helst om vi skal gjøre et arrangement ut av det, hvor andre gjester også kan komme. Dette er litt i gokk, så for de gjestene som kommer på fredagen er det liiite å finne på. Men om vi inviterer alle blir det jo mer forpliktende, om det bare er familiene våre som samles kan vi jo ta det mer på sparket. Men da er det jo de gjestene som ikke er familie som vil havne litt utenfor og ikke kjenne noen i bryllupet, er dem jeg bekymrer meg for... Men mulig vi bare lar vær å ha det på invitasjonen, og i stedet kan sende sms noen dager før til de andre gjestene som vi vet er i bygda allerede fra fredagen? Så blir det litt mer uformelt og enkelt å takke nei? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 Vi booket bord på restaurant og ga beskjed til familien som var invitert (altså ikke venner). Vi ga muntlig beskjed om at vi hadde bestilt bord på restaurant X kl 6 og man spiste og drakk om man ville og betalte selv. For oss var det en fin mellomting. Alle var kjempefornøyde og det ble en herlig stemning Vi ordnet også lokalet selv, men dette var vi ferdige med før kl 6. Men det kommer jo an på når dere får lokalet Anonymous poster hash: 94567...fff
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #6 Skrevet 15. mai 2014 Vi hadde "treff" ute på byen altså ikke hæla i taket, men rolig sted hvor vi tok oss noen pils/vin og skravla og takka for at de hadde tatt turen. De som ville fortsette kvelden ute gjorde det, og resten dro på hotellet =) Anonymous poster hash: fabf9...83d
Gjest Ciegus Skrevet 15. mai 2014 #7 Skrevet 15. mai 2014 Vi booket bord på restaurant og ga beskjed til familien som var invitert (altså ikke venner). Vi ga muntlig beskjed om at vi hadde bestilt bord på restaurant X kl 6 og man spiste og drakk om man ville og betalte selv. For oss var det en fin mellomting. Alle var kjempefornøyde og det ble en herlig stemning Vi ordnet også lokalet selv, men dette var vi ferdige med før kl 6. Men det kommer jo an på når dere får lokalet Anonymous poster hash: 94567...fff Vi hadde "treff" ute på byen altså ikke hæla i taket, men rolig sted hvor vi tok oss noen pils/vin og skravla og takka for at de hadde tatt turen. De som ville fortsette kvelden ute gjorde det, og resten dro på hotellet =) Anonymous poster hash: fabf9...83d Veldig lurt begge deler, men det er dessverre ikke restaurant/utested der vi holder til. Hadde vært kjempepraktisk, og det er egentlig noe sånt vi har lyst å ha, en anledning til å sette oss ned, prate med folk og ta oss en øl og senke skuldrene kvelden før. Hos svigers er det alkohol"forbud", og på bryllupslokalet tror jeg det kan bli litt trangt å møtes i kjelleren (ikke praktisk å sitte der for å snakke). Siden dette er på høsten er det ikke temperatur til å sitte ute heller.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #8 Skrevet 15. mai 2014 Vi hadde spleiselag kvelden før, alle ble bedt om å ta med en rett hver. Folk kom med alt fra potetsalat fra Statoil til de lekreste retter som helstekt indrefilet i skiver, roastbiff, hjemmebakt flatbrød, salat, røkt laks osv. Var veldig vellykket! Hadde alliert meg med noen bekjente som tok seg av det praktiske, lurer på om vi spiste på papptallerkener? Husker ikke, men prøvde å gjøre det enkelt. Den kvelden var nesten bedre enn selve bryllupsdagen, laid-back stemning og masse trivelig prat. Anonymous poster hash: 17fcb...406 1
sullå Skrevet 15. mai 2014 #9 Skrevet 15. mai 2014 Vi kommer nok til å åpne opp for grilling kvelden før. Avslappet og greit, gjerne ved at gjestene griller egen mat. Mange reiser langt, og kun nærmeste familie på hver side har møtt hverandre. Derfor er det greit med litt aktivitet dagen før dagen Hvis du er usikker, kan du nok droppe å.skrive det i invitasjonene nå! Det er ikke for sent å bestemme det litt senere.
Gjest Ciegus Skrevet 15. mai 2014 #10 Skrevet 15. mai 2014 Vi hadde spleiselag kvelden før, alle ble bedt om å ta med en rett hver. Folk kom med alt fra potetsalat fra Statoil til de lekreste retter som helstekt indrefilet i skiver, roastbiff, hjemmebakt flatbrød, salat, røkt laks osv. Var veldig vellykket! Hadde alliert meg med noen bekjente som tok seg av det praktiske, lurer på om vi spiste på papptallerkener? Husker ikke, men prøvde å gjøre det enkelt. Den kvelden var nesten bedre enn selve bryllupsdagen, laid-back stemning og masse trivelig prat. Anonymous poster hash: 17fcb...406 Inviterte dere til dette på invitasjonene, eller senere? Høres kjempetrivelig ut! Hadde vi vært sikre på å ha et sted tilgjengelig hadde vi bestemt oss for å gjøre det sånn her og nå, men ser ut til at det blir for usikkert, så vi får kanskje bare la vær å skrive noe på invitasjonene.
Gjest Ciegus Skrevet 15. mai 2014 #11 Skrevet 15. mai 2014 Vi kommer nok til å åpne opp for grilling kvelden før. Avslappet og greit, gjerne ved at gjestene griller egen mat. Mange reiser langt, og kun nærmeste familie på hver side har møtt hverandre. Derfor er det greit med litt aktivitet dagen før dagen Hvis du er usikker, kan du nok droppe å.skrive det i invitasjonene nå! Det er ikke for sent å bestemme det litt senere. Hadde vi giftet oss på sommeren hadde vi helt klart gått for grilling, hadde vært helt ypperlig. Tror vi ser det litt an, og så kommer jeg kanskje tilbake hit i september og spør om hva i all verden som er enkelt å servere.
SiMa Skrevet 15. mai 2014 #12 Skrevet 15. mai 2014 Når dere skal ordne lokalet selv ville jeg ikke arrangert noe kvelden før som dere står ansvarlige for. Har dere noe familie/venner i området som kan ta seg av det praktiske? Hvis det blir mange går det fint an å dele gruppen i to, en "eldre" og en "yngre" generasjon, for eksempel. Da blir gjerne stemningen mer avslappet, og det er lettere å bli litt kjent med de som er der. Jeg har vært i selskaper hvor det har vært sammenkomst kvelden før. Vi fikk da, i forbindelse med invitasjonen informasjon om hva det ble lagt opp til i tillegg til "hovedselskapet", og de som var interessert "meldte seg på". Vi var bare med på selskapet, men synes det var en veldig hyggelig gest fra vertskapets side. Som brud ville jeg ikke selv deltatt på et sånt arrangement. Selv om jeg aldri har giftet meg før har jeg vært med på å arrangere/forberede noen selskaper, og vet at det tar tid og krefter. På bryllupsdagen vil jeg være uthvilt. Er dette første gang du/dere arrangerer et selskap kan dere bli overrasket over hvor lang tid det faktisk kan ta å gjøre i stand til selskap. La det heller komme som en bonus hvis dere har tid, krefter og lyst til å være med på arrangementet. Vi kommer også til å invitere gjester fra andre kanter av landet, og dagen etter vil både tilreisende og fastboende familie bli invitert til sen frokost/lunsj hos min mor. Om vi kommer avgjør vi den dagen.
SiMa Skrevet 15. mai 2014 #13 Skrevet 15. mai 2014 Angående servering, hva med å bestille en gryterett fra et cateringfirma? Eller lage det selv en stund i forveien, den kan fint stå i fryseren noen uker. Å koke opp ris/pasta er fort gjort.
Glitnir Skrevet 17. mai 2014 #14 Skrevet 17. mai 2014 Det er veldig vanlig å ha noe kvelden i forveien. I brylluper med mange tilreisende tror jeg det har vært i alle bryllup jeg har vært i. Det kan gjerne være enkelt, grilling (kan spise inne om det er kaldt selv om grilles ute!), spekemat eller gryterett. Synes ikke noe om at folk må ta med en rett dersom det er mange tilreisende. Blir fort stress å ha hos dere selv, så prøv nære venner eller familie med god plass. Brudeparet har alltid vært tilstede på disse tilstelningene der jeg har vært, men har gått ganske tidlig.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #15 Skrevet 17. mai 2014 Inviterte dere til dette på invitasjonene, eller senere? Høres kjempetrivelig ut! Hadde vi vært sikre på å ha et sted tilgjengelig hadde vi bestemt oss for å gjøre det sånn her og nå, men ser ut til at det blir for usikkert, så vi får kanskje bare la vær å skrive noe på invitasjonene. Vi inviterte til dette på invitasjonen. Hvis dere går for å ha noe dagen før vil jeg anbefale at du ikke får noe jobb med det selv, det blir veldig slitsomt og stressende. Sett bort alt, vær gjest og kos deg med de andre. Anonymous poster hash: 17fcb...406
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #16 Skrevet 18. mai 2014 Det er på tide for oss å lage invitasjoner, og vi lurer dermed på om vi skal arrangere noe enkelt kvelden før bryllupet, som vi skal ta med i invitasjonen. Grunnen til at vi vil dette er at mange av gjestene ikke kjenner hverandre, så vi tenkte det kanskje ville være greit for folk å møtes dagen før. I tillegg har mange av gjestene reist langt, så noe enkel mat og drikke kan vel heller ikke være så galt? På den annen side kan det hende mange av gjestene ikke har kommet, en del kommer sikkert på lørdagen (sen vielse). Men vi er redd for at det kanskje kan bli litt stress? Er man travelt opptatt kvelden før bryllupet, med andre ting? Vi har lokale vi skal ordne helt selv, så mye må settes i stand, men forhåpentligvis rekker vi å gjøre dette på dagtid, men jeg vet ikke om det er realistisk? Folk i familien sier at vi kan bare drømme om å ha tid til overs fredag kveld, men så er jeg og brudgommen litt mer organiserte enn disse da... Men jeg vet ikke! Og hvor burde vi ha det? Vi tenker å invitere 50 stk, og har ikke plass hjemme hos oss. Vurderer å spørre svigers, men har ikke lyst til å stresse dem. Da kan vi heller ikke tilby alkohol, hvis noen vil ha øl/cider. Lokalet for bryllupet har en bar i kjelleren (som ikke skal brukes under bryllupet), vurderer å møtes der, men det blir kanskje trangt. Og hva kan man servere av mat, som er kjempekjempeenkelt å lage til? Ikke pølser, for det serverer vi til nattmat dagen etter. Åååh, så mye å tenke på, så lenge i forveien. 50 gjester kvelden før? Da hadde jeg tørna. Har dere ikke egentlig nok å gjøre. Da blir det en senkveld dagen før.....gosh... Anonymous poster hash: 1fd55...9e1
Gjest Ciegus Skrevet 18. mai 2014 #17 Skrevet 18. mai 2014 Blir veldig usikker her, utrolig motstridende svar. Noen mener det er galskap og at man bare skal slappe av kvelden før, andre mener at det er helt vanlig å invitere på noe kvelden før hvis man har mange tilreisende gjester. Takk for alle tilbakemeldinger hvertfall. Vil det være dumt å skrive i invitasjonen noe a la "Kvelden i forveien byr vi på kveldsmat for de som ønsker, detaljer kommer vi tilbake til senere"? Eller bør vi bare la vær å nevne det i invitasjonen, og sende melding senere, siden vi nå ikke har oversikt over nøyaktig hva det blir til? Vi har veldig lyst å få til noe kvelden før, litt leit om gjestene skal gå rundt og sulte hele kvelden, og hvis folk først har reist 250 mil for å treffe oss syns jeg det er greit å ta seg litt tid til dem også. Vi har tross alt bryllupsfest fordi vi ønsker å treffe gjestene våre. Kom på nå at det er annet lokale vi kan leie kvelden i forveien hvis vi ikke kan/vil ha det hjemme hos svigers, og jeg er ganske sikker på at svigers vil ta ansvar for enkel matlaging hvis vi spør. Med 50 gjester mente jeg at vi tenker å invitere 50 stk i bryllupet. Tviler på at alle 50 kommer dagen før, og tviler på at alle 50 kommer i selve bryllupet, siden mange må reise et stykke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå