Gå til innhold

17.mai, bunader o.s.v: Er jeg den eneste som ikke er begeistra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 17.mai er oppskrytt, og at de fleste mennesker tar 17.mai litt for seriøst, man skulle tro 17.mai var hellig for enkelte. (les f.eks tråden "Datter vil på hytta i stede for å gå i 17.mai tog").

Jeg synes ikke bunader er noe fint, med noen få unntak.

Ikke synes jeg matrosdress eller matroskjole er noe pent heller.

Og dette med å si Gratulerer med dagen til folk på 17.mai, det er så teit og kleint.

Finnes det noen andre som er som meg? :P

Anonymous poster hash: 53687...047
  • Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du fremdeles det er teit når du tenker på grunnen til at vi feirer 17.Mai, eller er det selve feiringen? Selv synes jeg ikke det er så innmari morsom dag, men allikevel er den utrolig viktig. Tenk på hva den representerer! Det vi feirer, er jo at vi har en grunnlov som sikrer demokratiet, ytringsfriheten, at vi har et land som er utrolig godt å bo i!

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder vel de fleste mellom 14-25 år, med unntak av 18/19-åringene? Trøst deg med at det går over.

Anonymous poster hash: 32b2d...606
AnonymBruker
Skrevet

Synes du fremdeles det er teit når du tenker på grunnen til at vi feirer 17.Mai, eller er det selve feiringen? Selv synes jeg ikke det er så innmari morsom dag, men allikevel er den utrolig viktig. Tenk på hva den representerer! Det vi feirer, er jo at vi har en grunnlov som sikrer demokratiet, ytringsfriheten, at vi har et land som er utrolig godt å bo i!

Jeg synes ikke selv 17.mai er teit. Men jeg skjønner ikke hvorfor man skal gå rundt og gratulere folk med dagen da, det er det jeg synes er teit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes bunad er teit!

Anonymous poster hash: 06f42...4aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir for mye staffasje og tull på 17.mai. Mye mas også, og veldig A4- familieorientert. De som ikke har familie og veltilpassede barn, vil lett føle seg på utsiden på en slik dag.

Greit nok at folk pynter seg litt, men 17.mai har blitt mer en bunadsoppvisning enn feiring av grunnloven. Selv synes jeg bunader er oppskrytte, og har aldri ønsket meg en. Maken til tungt og upraktisk plagg skal man lete lenge etter. Ikke alle bunader er pene heller. Dyrt er det også. Men det virker som om alle bare MÅ ha en bunad, liksom....

Anonymous poster hash: f1062...907
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes 17.mai er oppskrytt, og at de fleste mennesker tar 17.mai litt for seriøst, man skulle tro 17.mai var hellig for enkelte. (les f.eks tråden "Datter vil på hytta i stede for å gå i 17.mai tog").

Jeg synes ikke bunader er noe fint, med noen få unntak.

Ikke synes jeg matrosdress eller matroskjole er noe pent heller.

Og dette med å si Gratulerer med dagen til folk på 17.mai, det er så teit og kleint.

Jeg ELSKER 17. mai og gleder meg som et lite barn hvert år fortsatt! Bruke bunaden og smile og kose meg, så nei, jeg deler ikke ditt negative syn på dagen. MEN! Dette med gratulerer med dagen - sååå enig! Hater det. Skal kun brukes på bursdag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som mener som deg,men blir angrepet av idiotiske argumenter sånn som "er du ikke glad i norge" og "vet du ikke hva vi feirer?" jeg kan være glad i Norge og stolt over hva vi har oppnådd uten å kle meg dustete og gå på gata.

Anonymous poster hash: 735e3...73b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som hater bunad, 17 mai og synes det er "kleint" å si gratulerer med dagen, dere høres ut som hormonelle 14-15 åringer! :P

Anonymous poster hash: 24a71...16b
  • Liker 16
Gjest crazycatlady
Skrevet

Jeg er stolt av Norge og det vi feirer selv om jeg ikke liker korps og barn. Heller ikke glad i steder med mye folk. Bunad har jeg ikke noe forhold til. Noen er fine, mange er stygge og jeg vil ikke ha bunad selv.

• Liker 2
Skrevet

Delvis. Jeg liker bunader og synes en av de få morsomme tingene med 17. mai er å beundre andres bunader, samt lufte min egen. Selve dagen er pyton for meg siden det er en dag som er ekstremt venne- og familieorientert og når man ikke har noen av delen rundt seg så blir det mest ensomt, men jeg tar norsk nasjonaldagsfeiring med tog og flagg og bunader og musikke any time, framfor de militærparadene som mange andre land markerer sin nasjonaldag med.

Når det gjelder "Gratulerer med dagen" så får imidlertid frysninger jeg også. For meg er det en personlig hilsen til noen som fyller år eller har en annen form for feiring/jubileum, det er ikke noe man slenger rundt seg i hytt og pine på en dag som angår alle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også en slik gratulere med 17 mai.. Det er så teit å sende slike, hvorfor har noen begynt med dette??

Anonymous poster hash: 0f17a...467
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig! Har ikke vært fan av 17.mai siden jeg gikk på skolen, og pleier vanligvis å rømme til utlandet. Er allergisk mot bunader, barn, flagg og folkemengder. Jeg hadde en bunad men den vil jo aldri bli brukt.

Jeg var med på en feiring av den spanske nasjonaldagen i fjor, det var langt mer avslappet og veldig koselig. Blir nok Spania neste år.

Anonymous poster hash: 4f877...970
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i alt det du skriver TS, og det betyr på ingen måte at jeg hater Norge eller er en sur grinebiter.

Det betyr bare det at jeg synes det blir for påtvunget, spesielt det med å gratulere hverandre med dagen.

Betydningen av dagen er viktig, men det blir så mye som er forventet og påtvunget at det føles bare som et skuespill til tider.

• Liker 2
Skrevet

Mange har det sån. Jeg er ikke spesielt glad i ferier og feiringer, som Jul og Påske. Mange blir opptatt av at alt er bra og en fråtsing i lykke..... alt er perfekt. Ikke lett dette livet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det hadde vært så ille å vært under Sverige.

Anonymous poster hash: 5af37...510
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det hadde vært så ille å vært under Sverige.

Anonymous poster hash: 5af37...510

Nei, da hadde det kanskje vært litt bedre shopping. Savner Topshop og Armani! Er bare jalla-butikker i Norge :(

Skrevet

Jeg måtte låne bort bunaden i år til en ung dame som tidligere syns slike plagg var dølle, fæle og absolutt ikke noe en kunne vise seg i!

Så det går over! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte låne bort bunaden i år til en ung dame som tidligere syns slike plagg var dølle, fæle og absolutt ikke noe en kunne vise seg i!

Så det går over! :)

Ikke nødvendigvis. Jeg likte godt bunader da jeg var yngre, nå er jeg snart 33 og syns det er stygt. Var derfor jeg solgte min for 10 år siden. Ingen vits å ha den i skapet når jeg stort sett er utenlands på 17.mai.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...