AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #1 Skrevet 15. mai 2014 Aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til ene venninnen min. Problemet er at hun klarer så lite selv, og spør om alt. Hun tar aldri noen avgjørelser selv virker det som, og til tross for at hun er 22 år gammel er fortsatt mobilabonnementet hennes under foreldrene fordi hun "ikke vet hvordan" hun skal ordne det. Skal hun på ferie, kommer det spørsmål om hvilken solfaktor hun bør bruke, hvor varmt jeg tror det er der nede (søker du selv finner du ut av hvor varmt det faktisk er der!), hva hun bør pakke med seg etc. Jeg får stadig spørsmål om nettbanken hennes, hva som skjer om hun bruker kredittkortet sitt, om hun kan få faktura på kredittkortet ... og så mye annet. Hun blir sur om jeg ikke svarer, og skjønner jo at jeg lyver om jeg sier at jeg ikke vet mye av dette - for mye av det vet jeg jo. Er bare så utrolig irriterende at hun ikke selv prøver seg frem for å finne ut av disse tingene, og istedenfor må bruke av min tid for å gjøre ting hun burde ha kunnet like etter fylte 18. Har forsøkt å si "dette bør du finne ut av selv, søk på internett eller les FAQen på bankens nettsider", men har nådd grensen for hvor mange ganger jeg kunne si dette nå, så nå er det blitt til en frase som også gjør henne forbanna. Og da får jeg sinte meldinger om at "herregud hvorfor kan du ikke bare hjelpe". Alt jeg vil er jo at hun skal lære seg å gjøre disse tingene på egenhånd. I tillegg sender hun meldinger ala "jeg hadde hjulpet deg om du ikke kunne noe jeg kan, som å skyte leirduer". For min del blir dette to forskjellige ting; en kan lett google seg frem til frem til en valutakalkulator for å finne ut hvor mye 50 euro er i NOK, det er mindre lett å google seg frem til noe praktisk (til tross for at det garantert er mange videoer der ute som viser hvordan en skal skyte de jævla leirduene). Hadde jeg peiling på nettbanker og kredittkort med engang jeg hadde fått det? Nei. Men vi er en generasjon av teknologivante folk, en leser seg frem og prøver seg frem, og så finner en ut av det på egenhånd. Er lei av å være hennes Google, spesielt når det ikke er et poeng bak det - vi har jo selve Google! Anonymous poster hash: a623f...02c 7
gjestgjestgjest1 Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Virker litt som om hun gjør seg litt dum? Hadde jeg hatt en som hadde svart meg på alt hadde ikke jeg heller giddet å gjort noe selv. Sett ned foten;-) 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 Virker litt som om hun gjør seg litt dum? Hadde jeg hatt en som hadde svart meg på alt hadde ikke jeg heller giddet å gjort noe selv. Sett ned foten;-) Jeg svarer ikke på alt, og det er det som blir problemet. Da hun blir hun veldig sur og gretten over at "jeg som kan dette" bør du hjelpe henne. Anonymous poster hash: a623f...02c
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #4 Skrevet 15. mai 2014 Send henne en link til Google hver gang hun lurer på noe som er relativt enkelt å søke opp svaret på Anonymous poster hash: 6ae16...508 7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 Skjønner irritasjonen. Vi har selv ei i klassen som ikke hadde klart å melde seg opp til eksamen, fordi "det var jo pappa som pleide å ordne det".... Når du er 23 år så burde du faktisk klare å håndtere det selv!! At foreldrene ikke skjønner at de gjør galt i å sy puter under ermene hennes, sjokkerer meg kanskje mest. Ville bare svart litt kort til henne, eventuelt sagt at du vet ikke. Anonymous poster hash: 394ae...de3 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #6 Skrevet 15. mai 2014 Min søster er slik, jeg blir gal av det til tider. Når hun studerte kunne hun til og med finne på å dukke opp på døra her med skolebøkene sine, og si noe slikt som "du MÅ bare hjelpe med med sånn og sånn, jeg skjønner det bare ikke og jeg kommer til å stryke! Jeg er så lei meg og vet ikke hva jeg skal gjøre!" Ett par ganger var jeg så dum at jeg brukte hele kvelden på å lese meg opp om hennes fag, for så å skulle prøve å forklare det for henne etterpå (det jeg studerte er ikke i nærheten av å være samme fagfelt). Hun "skjønner ikke" at andre land har annen valuta, at det koster penger å veksle i utlandet, hvordan man fyller drivstoff på bilen, hva en selvangivelse er og hvorfor den skal kontrolleres, det er "urettferdig" at hun får skattesmell selv om hun bare betalte ti prosent skatt hele året... Når jeg sier at "dette kan du finne ut ved å ringe banken og spørre", "har du prøvd å søke det opp på google?" eller "dette vet jeg dessverre ikke, så jeg kan ikke hjelpe deg" kan hun til og med presse frem noen tårer mens hun forteller meg hvor slem jegver som ikke vil hjelpe henne, hun kan jo ikke noe for at hun ikke kan det, jeg må skjønne at hun ikke kan "vite alt her i verden"... Nei, jeg forventer ikke at noen slal kunne alt, det er en million ting jeg ikke kan selv, men jeg forventer at man i det minste prøver å finne ut av ting selv før man tigger om hjelp. Og nei, min søster er ikke veldig ung heller, hun er i midten/slutten av 20-årene!Anonymous poster hash: 73421...2bd
Gjest BettyBoop Skrevet 15. mai 2014 #7 Skrevet 15. mai 2014 Jeg hadde blitt sur tilbake og sagt at nå fikk hun pinadø lære seg å finne ut av det selv og at det for f. Ikke er så vanskelig. Ville gjerne lagt til at når du får det til så må jo hun også kunne det. De aller fleste kan det jo
Rawlins Skrevet 15. mai 2014 #8 Skrevet 15. mai 2014 Send henne en link til Google hver gang hun lurer på noe som er relativt enkelt å søke opp svaret på Anonymous poster hash: 6ae16...508 Bruk denne: http://lmgtfy.com/ Let me Google that for you 10
Red-Ruby Skrevet 15. mai 2014 #9 Skrevet 15. mai 2014 Sett deg ned engang og forklar for henne at du ikke har svaret for alt,og at du ikke er tilgjengelig på sms til alle tider i døgnet. Si at noen svar er det like anstrengende for deg,som for henne å finne ut. Hvis hun ikke forstår det, hva så? du skylder henne ingenting. Jeg hadde bare begynt sakte å ignorere henne. Ikke fordi hun er masete, men fordi hun er så frekk mot deg. Det er ikke "hva er hovedstaten i tyskland?" som er problemet, men "Herregud,svar da!!!" 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #10 Skrevet 15. mai 2014 Sett deg ned engang og forklar for henne at du ikke har svaret for alt,og at du ikke er tilgjengelig på sms til alle tider i døgnet. Si at noen svar er det like anstrengende for deg,som for henne å finne ut. Hvis hun ikke forstår det, hva så? du skylder henne ingenting. Jeg hadde bare begynt sakte å ignorere henne. Ikke fordi hun er masete, men fordi hun er så frekk mot deg. Det er ikke "hva er hovedstaten i tyskland?" som er problemet, men "Herregud,svar da!!!" Å spørre meg hva hovedstaden i Tyskland er er faktisk noe hun kunne ha gjort... Jeg kan jo det aller meste hun spør om, er ting nesten enhver person på vår alder kan. Hun bare forstår ikke at det ikke gir noen mening at jeg må svare henne når hun enkelt kan / eventuelt burde kunne finne ut av disse tingene selv. Og da er det jeg som blir "the bad guy" for at jeg ikke gidder å hjelpe henne, og hun er "den stakkars jenta" som ikke får hejlp. Hun tok aldri til seg mine forsiktige hint om at hun burde klare dette selv, og da så jeg meg jo nødt til å bli litt krassere i måten jeg snakket til henne på. Anonymous poster hash: a623f...02c
BlendaSensitive Skrevet 15. mai 2014 #11 Skrevet 15. mai 2014 Herre min hatt. Jeg lurer på hvordan folk blir sånn? Diagnoser som ikke er oppdaget?? Foreldre som ikke har lärt de, eller rett og slett lat??
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #12 Skrevet 15. mai 2014 Hadde spurt henne om hun ikke synes du har hjulpet henne masse? Om hun forstår at dette koster deg tid også, når hun lett kan google det selv? Anonymous poster hash: ac065...99e
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #13 Skrevet 15. mai 2014 Det er en slags tillært hjelpesløshet. Når de har noen som hjelper dem med alt mellom himmel og jord så er det klart at de ikke gidder å gjøre det selv. Å ha familiemedlemmer som er slik er ille. Å ha "venner" som er slik er bare til å kutte ut med en gang. Anonymous poster hash: 0bd4f...1e5 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #14 Skrevet 15. mai 2014 Det er en slags tillært hjelpesløshet. Når de har noen som hjelper dem med alt mellom himmel og jord så er det klart at de ikke gidder å gjøre det selv. Å ha familiemedlemmer som er slik er ille. Å ha "venner" som er slik er bare til å kutte ut med en gang. Anonymous poster hash: 0bd4f...1e5 Hun er jo venninnen min, jeg kan jo ikke bare kutte henne ut. Jeg vil jo heller ikke det. Men føler det slik at det jeg gjør nå er å det samme som å sende matkasser til et trengende land uten å istedenfor lære dem å dyrke egen mat. Anonymous poster hash: a623f...02c 4
septemberbrura Skrevet 15. mai 2014 #15 Skrevet 15. mai 2014 Voksne folk som oppfører seg slik er det bare å ignorere. Så får de pent lære seg å finne ut av ting selv. De kan hvis de gidder.
Red-Ruby Skrevet 15. mai 2014 #16 Skrevet 15. mai 2014 Å spørre meg hva hovedstaden i Tyskland er er faktisk noe hun kunne ha gjort... Jeg kan jo det aller meste hun spør om, er ting nesten enhver person på vår alder kan. Hun bare forstår ikke at det ikke gir noen mening at jeg må svare henne når hun enkelt kan / eventuelt burde kunne finne ut av disse tingene selv. Og da er det jeg som blir "the bad guy" for at jeg ikke gidder å hjelpe henne, og hun er "den stakkars jenta" som ikke får hejlp. Hun tok aldri til seg mine forsiktige hint om at hun burde klare dette selv, og da så jeg meg jo nødt til å bli litt krassere i måten jeg snakket til henne på. Anonymous poster hash: a623f...02c Det finnes noe mellom å hinte og være krass. Sett deg ned med henne og ha samtalen med henne. Vil hun ikke forstå er hun vel en dårlig venn 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #17 Skrevet 15. mai 2014 Om det ikke er noe tegn til at de er mindre intelligente og har derfor god grunn til å være hjelpeløs, så er det jo bare mangel på løsningsorientering og bortskjemthet. De må gå den harde veien og ikke få servert linker og hint, de må finne ut av det sjøl. Alt jeg lurer på googler jeg, ringer til rette vedkommende osv. Anonymous poster hash: b4fb3...e1c
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #18 Skrevet 15. mai 2014 Om det ikke er noe tegn til at de er mindre intelligente og har derfor god grunn til å være hjelpeløs, så er det jo bare mangel på løsningsorientering og bortskjemthet. De må gå den harde veien og ikke få servert linker og hint, de må finne ut av det sjøl. Alt jeg lurer på googler jeg, ringer til rette vedkommende osv. Anonymous poster hash: b4fb3...e1c Hun har ingen grunn til å være hjelpeløs. Hun fullførte aldri videregående, og jeg gjorde både det og holder på med høyere utdanning nå, men hun er likevel egentlig en ganske lur jente. Alle disse tingene hun lurer på er helt "normale" ting som alle burde skjønne seg på helt uavhengig av utdanningsnivå. Jeg har ikke noe imot om å la henne finne ut ting selv. Men problemer er jo at hun blir så forbannet på meg om jeg gjør det. Hun ser ikke at jeg prøver å hjelpe henne, hun tror bare jeg ikke hjelper for å være slem. Anonymous poster hash: a623f...02c
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #19 Skrevet 15. mai 2014 Du får be henne om å bli medlem på KG. Her spør jo folk om sånne dumme ting hele tiden. Hvor mye er to fjerdedeler? Er jeg gravid? Er typen min utro? Anonymous poster hash: 866b1...3a5 15
Gjest Skrevet 15. mai 2014 #20 Skrevet 15. mai 2014 Det bunner vel kanskje i usikkerhet og dårlig selvtillit! Det er vel ikke annet å gjøre enn å oppfordre henne til å gjøre ting og faktisk rose henne når det er gjort... Høres jo unektelig litt dumt ut, men er faktisk veldig oppbyggende og styrkende for noen å bli rost litt Dette er jo noe foreldrene burde ha jobbet med i oppveksten, men noe har tydeligvis sviktet litt på veien... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå