Gå til innhold

Du erfarne kokk -Hvilke kjøkkenredskaper er du helt avhengig av ..

Anbefalte innlegg

Gjest Sanne__
Skrevet

å ha på ditt kjøkken?

Ønsker tips fra folk ,som KAN mat,på hva jeg skal la være igjen, eventuelt investere i, når jeg nå skal rydde på mitt bittelille kjøkken :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

- Rivjern, kjekt når du skal ha sitron, lime og appelsinskall. Fungerer også ypperlig til hvitløk, sjokolade osv.

- Stavmikser til marinader, sauser, pestoer og sauser.

- Kjøkkenmaskin til kaker og baking

-Av kniver kan man egentlig klare seg med en god kokkekniv, brødkniv og kanskje en liten paring/grønnsakskniv. Om du beiner ut mye kjøtt og filiterer en del fisk kan det også være greit med kniver til dette formålet, men du kan klare deg med kokkekniven :)

- En god stekepanne, f.eks De Buyer Mineral B Lyonnaise, denne brukes til alt, helt ypperlig panne. Blir bare bedre og bedre.

- Digital kjøkkenvekt

- God skjærefjøl i tre

- Dørslag, ballongvisp og sikt er også fint!

Her har jeg nevnt noen av de viktigste tingene som jeg/vi bruker så og si hver dag eller flere ganger i uken til det meste. Sikkert glemt et par andre viktige ting.

Endret av debattanten
  • Liker 2
Gjest Sala21
Skrevet

kniver, kjøkkenmaskin, slikkepott (brukes til utrolig mye) stekepanne og et par kasseroller i ulike størrelser så klart, fjøl, brødformer, stekespade og ulike røreredskaper, enten i tre eller min favoritt, fra tupperware ;) kjøkkenvekt, dørslag/sil en rist som stør litt over benken.

Jeg liker å gjøre ting enklest mulig, slik at ting som karen over her skrev om rivjern, så bruker vi kniv til å gjøre det samme, blir kanskje ikke samme resultat, men hvis du var ute etter noe du MÅTTE ha, så er ikke det eller en stavmikser noe jeg personlig prioriterer, men det er jo så klart forskjellig fra person til person.

Skrevet

Enig med enklest mulig. Skrev f.eks jeg bruker rivjern til blant annet hvitløk, men som oftest hakker jeg og moser den med kokkekniven! Får man fin mos uten bruk av hvitløkspresse.

Er et viktig budskap, enkelhet er ofte det beste på kjøkkenet. Er så mye tull og tøys å få kjøpt som man ikke trenger.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Om jeg skal skrelle alt ned til kun 2 'must have' elementer så blir det en lynskarp kokkekniv og en slikkepott.

• Liker 2
Skrevet

Om jeg skal velge tre ting , så blir det en god kniv, gryte du kan bruke både på komfyren og i ovnen og skreller.

Skrevet

GODE kniver, stavmikser, skjærefjøl i tre og "rivjern" er jeg avhengig av.

Skrevet

Stavmikser, ulike kniver, skjærefjøl i tre og rasp:)

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tips til skikkelig gode kniver, og hvor man kan kjøpe dem?

Anonymous poster hash: 59223...375

Skrevet

Som andre har nevnt er gode kniver og skjærefjøl viktig. De alle første redskapene jeg kjøpte da jeg flyttet på hybel som 19-åring, var kniv, fjøl og ostehøvel. Annet basisutstyr jeg kjøpte var visp, øse, slikkepott, potetskreller og rørebolle.

Gryte og panne er nødvendig. Du kan klare deg ganske greit med bare ei stekepanne og ei gryte. Panna bør ha høye kanter slik at du kan bruke den til å lage sauser og gryteretter. Hvis du bare skal ha ei gryte, er det lurt å velge ei med slipp-belegg slik at du unngår at maten brenner seg fast, for eksempel hvis du koker grøt eller ris.

Jeg vil også anbefale å kjøpe en enkel foodprossesor. Selv har jeg en Kenwood Major kjøkkenmaskin og en Kenwood foodprosessor, men du kan klare deg bra med en enklere maskin. Det viktigste er at maskinen kan hakke/mose og vispe.

Skrevet (endret)

Noen som har tips til skikkelig gode kniver, og hvor man kan kjøpe dem?

Gode kniver får du kjøpt mange steder, om du vil i butikk så er plasser som Jernia, Traktøren, Kitch'n osv plasser å besøke.

På nett har du www.skarpekniver.com.

Merker verdt å nevne er jo f,eks Victorinox, MAC, Masahiro, Kasumi, Wusthof, Shun osv. Dette er jo dyre kniver som regel, men de fleste merkene har billigere varianter og dyrere varianter.

Om du ikke er super kravstor, men vil ha kniver som fungerer bra og gjør jobben vil jeg si Øyo og Victorinox ikke er et så dumt valg. Øyo mener jeg lager gode kniver med tanke på pris.

Det kan være store prisforskjeller i fra butikk og nett.

Endret av debattanten
AnonymBruker
Skrevet

Gode kniver får du kjøpt mange steder, om du vil i butikk så er plasser som Jernia, Traktøren, Kitch'n osv plasser å besøke.

På nett har du www.skarpekniver.com.

Merker verdt å nevne er jo f,eks Victorinox, MAC, Masahiro, Kasumi, Wusthof, Shun osv. Dette er jo dyre kniver som regel, men de fleste merkene har billigere varianter og dyrere varianter.

Om du ikke er super kravstor, men vil ha kniver som fungerer bra og gjør jobben vil jeg si Øyo og Victorinox ikke er et så dumt valg. Øyo mener jeg lager gode kniver med tanke på pris.

Det kan være store prisforskjeller i fra butikk og nett.

Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...