Aranciata Skrevet 15. mai 2014 #1 Skrevet 15. mai 2014 Jeg hadde et dilemma, nå har jeg tatt avgjorelsen og håper det var riktig... Vil vel egentlig bare drive litt egenterapi her! I korte trekk: Jeg bodde to år på gård, og det siste året passet jeg litt på noen av kattene der, inkludert noen som kom som kattunger i juni i fjor, bare en måned gamle. Det var tre gutter og en hunnkatt, hun var og er mye mindre enn de andre. Jeg begynte å la henne komme inn en del, spesielt etter at en av hundene drepte en av brodrene pluss en annen katt. Hun var så liten og redd og gjemte seg stort sett resten av tiden inne på traktorlåven, hoyt oppe hvor ingen kunne få tak i henne. Men hun kom når hun horte stemmen min og fant seg godt til rette i min lille leilighet. Hun var kanskje inne halve dognet, men ikke på dagen når jeg var på jobben. For en måned siden flyttet jeg fra landet til byen, og jeg tok henne ikke med meg forst, fordi jeg stort sett synes dyrene har det bedre på landet. Men jeg var der på besok flere ganger og hun ble stadig tynnere og selv om jeg hadde satt igjen mat, endte hundene og de andre kattene opp med mye av maten, siden hun er så redd for alt. I tillegg dode en annen katt av gift, så jeg ble litt bekymret. Så i går hentet jeg henne hit til byen... Håper jeg har gjort det rette! Synes synd på henne fordi hun nå må vaere så mye inne, men samtidig hadde hun det jo ikke så bra på gården heller, spesielt siden jeg bor på den sorlige halvkule og det snart er vinter her, og da blir det fort rundt 0 til 5 grader på låven. Jeg burde kanskje ha skrevet her innen jeg dro for å hente henne, men det skjedde litt plutselig. Vil vel kanskje bare ha litt råd om hvordan jeg kan gi henne et bra liv her. Jeg jobber hjemmefra, med litt moter osv. utenfor, så jeg er mye hjemme og hun liker det. Hun virker avslappet og sover masse, spiser godt og koser seg, selv om ser litt forvirret ut noen ganger. Jeg bor på ca. 50km2 med balkong, så det er OK med plass, og jeg flytter antakelig til noe storre om noen måneder, forhåpentligvis med litt hage. Uff dette ble langt, foler meg bare litt skyldig som har "domt" henne til et liv som innekatt. Håper jeg har gjort det riktige...
Tvist Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Høres veldig bra ut spør du meg. Du skal jo flytte så da må hun jo bare være innekatt i et halvt års tid eller så. Hun er jo fortsatt ung og trenger tid på å bli trygg, så det er jo ikke noe problem. Aktivisering/leking er viktig med en innekatt, og kastrering når den tid kommer. Vil tro det går helt fint. 2
Capricorn Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 Syns du gjorde det rette jeg. I utgangspunktet ville hun nok hatt det bedre på gården, men siden ting er så ille tror jeg nok det er best hos deg. Katter tilpasser seg lett Les boka om gatekatten Bob som er med på det meste Hvorfor har de forresten hunder som dreper katter på gården? Vet ikke noe om gårdsdrift, men skulle tro det var litt viktig at dyra gikk bra sammen. 3
Frisørdama Skrevet 15. mai 2014 #4 Skrevet 15. mai 2014 Jeg er sikker på at du har gjort det riktige! 1
Gjest Lille-pus Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 Du får min støtte i det valget du har gjort. 1
Aranciata Skrevet 15. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 15. mai 2014 Takk dere, nå ble jeg glad! Det er jo ofte sånn at man må ta valg hvor ingen av alternativene er helt optimale, og dette valget foltes veldig slik. Det eneste som er litt vanskelig er morgenene, for da pleide jeg alltid å slippe henne ut (hun liker å sove inne men begynner å herje sånn mellom 5 og 6 og da mjauer hun, vil ha mat, leke osv.) Jeg pleide å mate henne og så slippe henne ut, men nå mater jeg henne og så fortsetter hun med mjauingen og vil tydeligvis ut. Sorry baby... Men men, det går seg sikkert til! Hun er allerede kastrert forresten.
Aranciata Skrevet 15. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 15. mai 2014 Hvorfor har de forresten hunder som dreper katter på gården? Vet ikke noe om gårdsdrift, men skulle tro det var litt viktig at dyra gikk bra sammen. Litt mer ville vesten her jeg bor! (Argentina.) Hundene kommer ofte fra hovedveien og bare installerer seg selv, og en del av hestepasserne har også hunder som de lar bli igjen, så da blir det en rar miks. Den som tar kattene er en typisk jegerhund, han tar også mye harer og store fugler. Dessverre liker manageren den hunden veldig godt så han blir tatt vare på. Her er litt fra bloggen min om kattene, min er den lille svarte: http://noruegaenargentina.com/2014/02/02/cats-on-a-cement-roof-part-ii/ http://noruegaenargentina.com/2013/12/03/cats-on-a-hot-tin-roof/ 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #8 Skrevet 15. mai 2014 Det er slett ingen katter som klarer overgang fra utekatt til innekatt uten å savne friheten sin så mye at de "går på veggen". Dersom det blir sånn, så har hun det faktisk bedre på gården, med litt for lite mat, men full frihet. Anonymous poster hash: 295fa...e8d
Aranciata Skrevet 16. mai 2014 Forfatter #9 Skrevet 16. mai 2014 Det er slett ingen katter som klarer overgang fra utekatt til innekatt uten å savne friheten sin så mye at de "går på veggen". Dersom det blir sånn, så har hun det faktisk bedre på gården, med litt for lite mat, men full frihet. Anonymous poster hash: 295fa...e8d Vet ikke om du mente "ingen katter" eller "ikke alle katter"? Jeg vet jo at ikke alle takler det, og synes vel ikke at noen av losningene var optimale. Men det var jo ikke bare lite mat, det var jo kulde, mangel paa mat, hunder som jager katter, rottegift som en annen katt dode av. Samtidig kan hun jo dra tilbake dit hvis dette ikke funker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå