Gå til innhold

Pus etter narkose, går baklengs og vil ikke drikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pus ble sterilisert/kastrert tidlig i dag, kom hjem to timer senere og begynte å våkne igjen to timer etter det (med mange timers søvn i mellom hver oppvåkning). Men jeg har aldri hatt dyr som har vært i narkose før, og aner egentlig veldig lite om hvordan det er vanlig at de oppfører seg etterpå. Og så var ikke jeg med til dyrlegen slik at jeg fikk stilt spørsmål heller. Fikk bare et skriv der det sto litt.

Naturlig nok sitter jeg med noen spørsmål, og kan like gjerne spørre her slik at andre i samme situasjon kan søke seg frem til denne tråden.

Jeg vet at jeg må passe på så hun ikke faller ned trapper eller generelt, faller fra noen høyder, så hun får ikke lov til å klatre opp noen steder. Hun får bare ligge i sofaen mot at hun ligger "bak" bena mine, altså at bena mine er strukket ut som et gjerde mot gulvet siden hun er så ustødig på bena. Jeg vet også at jeg må passe på så hun ikke drukner i vannskåla si. Hun har på seg en sånn body-lignende sak som beskytter såret så hun er ikke borti det heller.

Men så kommer det jeg lurer på. Jeg fikk beskjed om å legge henne lunt, og helst med teppe på når hun kom hjem, så jeg veltet en pappeske, la et teppe inni, la pus på teppet og la enda et teppe over. Men det var ingen som sa hvor lenge jeg måtte passe på kroppstemperaturen! Gjelder det også etter at hun har våknet? Hadde jeg hadd varme i badegolvet hadde jeg naturlig nok lagt henne der.

Hun begynte så smått å spise noen timer etter at hun begynte å våkne første gang, og har greid å få i seg noe mat. Men hun vil ikke drikke, så jeg er redd hun vil bli dehydrert. Har prøvd å la henne styre selv, men nå har det gått så mange timer siden operasjonen at jeg blir litt bekymret. Har prøvd å ta vann på pekefingeren og gni leppene hennes i håp om at hun skal i det minste få i seg noen dråper derifra, har prøvd å sette ut skåler med vann rundtomkring der hun går, men ingenting. Har en sprøyte uten spiss som ble brukt når hun måtte ha pencilin, kan jeg fylle den med vann og "tvinge" henne til å drikke, eller vil hun ordne dette selv etterhvert?

Og så er det dette med at kroppen hennes ikke ser ut til å fungere helt som den skal. Skjønner at hun sjangler og faller og sånt, men hvorfor går hun baklengs? Når bakbena først bestemmer seg for at hun skal gå bakover så går hun bak helt til hun treffer et hjørne og "setter seg fast". Hun rygga seg rundt hele stua og inn i pappeska der hun ble stående helt til hun gikk overende og ble liggende.. Er dette normalt?

Sånn ca hvor lenge etter oppvåkning er det vanlig at pusene er sløve og desorientert? Kjenner at dette blir en lang våkennatt, hun insisterer på å få ligge i sofaen, og har allerede ramla en gang i forsøket på å komme seg opp, så jeg må følge med hele tiden.

Kjenner meg som en skikkelig dårlig fostermamma nå, siden jeg ikke vet så mye om hva jeg burde/ikke burde gjøre i en sånn situasjon, så jeg håper dere kan hjelpe meg! Prøver å gi henne masse kjærlighet og omsorg siden vi har vært så "slemme" som har gjort dette mot henne. (men forhåpentligvis vil hun takke oss når hun innser at hun slipper det stresset som kom med løpetiden igjen..)

Anonymous poster hash: 6e7b1...dbe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe som helst behov for å tvinge henne til å drikke, nei.

Er du helt på styr?

Anonymous poster hash: 64b4d...134
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du helt på styr?

Helt på styr er jeg ikke, jeg er bare bekymret - det er derfor jeg spør :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er du helt på styr?

Det er noe man kan spørre vet. om i hvert fall. På et eller annet tidspunkt må katten få i seg væske, men da burde man høre med vet. om det begynner å bli kritisk. Det er nok ingen fare så tidlig, og hun kvikner jo helt til før dette blir alvorlig.

Anonymous poster hash: bbea4...4a6

AnonymBruker
Skrevet

Helt på styr er jeg ikke, jeg er bare bekymret - det er derfor jeg spør :)

Få katten ned av sofaen og slapp av. Du virker litt overstressa.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få katten ned av sofaen og slapp av. Du virker litt overstressa.

Overstressa er jeg ikke, jeg vet som sagt bare veldig lite, og er litt redd for å gjøre noe galt. Dette er egentlig ikke min pus, jeg har henne bare frem til helga, til hun får nye eiere. Og man blir alltid litt ekstra nervøs når man passer andre folk sine barn..

Så i stedet for å be meg stresse ned, kanskje du kan gi meg svar på noen av de spørsmålene jeg stilte sånn at jeg har litt mer kunnskap om situasjonen? Det hadde hjulpet veldig :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Overstressa er jeg ikke, jeg vet som sagt bare veldig lite, og er litt redd for å gjøre noe galt. Dette er egentlig ikke min pus, jeg har henne bare frem til helga, til hun får nye eiere. Og man blir alltid litt ekstra nervøs når man passer andre folk sine barn..

Så i stedet for å be meg stresse ned, kanskje du kan gi meg svar på noen av de spørsmålene jeg stilte sånn at jeg har litt mer kunnskap om situasjonen? Det hadde hjulpet veldig :)

Som jeg skrev. Få katten ned av sofaen og slapp av.

Skrevet

Pus drakk og spiste ikke særlig den første dagen når han kom hjem etter å ha våknet fra narkose.

Han prøvde seg veldig på å tusle rundt derimot. Vi ble også anbefalt å holde han et lunt sted - men det var umulig. Med en gang han kviknet litt til, så begynte han å bevege seg - som om han hadde drukket seg drita full. Selv om han snublet og falt, og tok noen pauser liggende på gulvet, så var det superviktig å bevege seg. Han gikk forover, sidelengs og bakover.

Eneste jeg kan si er at du bør følge med på formen til pus. Det er ikke farlig om hun ikke drikker på en dag. Hun har spist litt, men hun føler seg nok litt sliten og pjusk nå. Tipper det ordner seg etter en dags tid, så du trenger ikke tvinge i henne vann :)

• Liker 1
Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet (endret)

De blir ofte litt kvalm av narkosen og vil derfor kanskje ikke spise eller drikke så mye den første dagen. Om du er bekymret for dehydrering kan du prøve å trekke nakkeskinnet foriktig opp et par sekunder og slippe. Om pelsen faller tilbake med engang uten å bli stående eller å "sige" er katten helt fin. Om ikke kan du fylle en tom sprøyte og gi ca 1 ml vann pr. time i munnen til du ser at hun ikke lenger er dehydrert. (Anbefaler uansett å kontakte veterinær om du virkelig er bekymret!).

At hun rygger vil jeg anta er på grunn av bodyen hun har fått på seg. Det tar litt tid før de blir vant til den og prøver som regel alle mulige triks for å åle seg ut av den, eller bare gir opp og blir liggende nærmest langflat i to uker til bodyen blir tatt av.

Endret av Lindiana
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke huske hvor lang tid det tok før hunnkatten min begynte å drikke etter hun ble steriliser, men ikke stress med det, som noen sier over her så klarer hun seg fint uten vann en stund.

Så lenge hun er oppe og beveger seg ville jeg ikke stresset så veldig med at hun skal ligge lunt, det er nok aller viktigst når de fortsatt holder på å våkne opp og er veldig sløve.

Aker hun seg bakover eller går hun? Min 'akte' seg rundt baklengs en del den første dagen, jeg antok egentlig at det var fordi hun hadde litt vondt og ikke ville reise seg skikkelig pga det, men det kan være som Lindiana sier at det er fordi bodyen er uvandt å ha på.

Anonymous poster hash: df53e...b47
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Godt å vite at jeg ikke trenger å bekymre meg for dette med væsken. Tror de smertestillende midlene hun fikk under/etter operasjonen holder på å gå ut av kroppen, for nå piper hun hver gang jeg tar i henne, uansett om jeg bare stryker henne forsiktig på ryggen, så det virker som om hun holder på å våkne skikkelig til. Håper bare hun drikker litt før hun skal få sin første smertestillende tablett, ellers er jeg redd den vil sette seg fast i en knusktørr hals. Men hun ser ut til å være litt mer våken og sjangler ikke fullt så mye lenger, hun løfter bare labbene helt opp til haken når hun går. Litt komisk å se på i grunn. Og det var ikke aking når hun gikk baklengs, hun gikk ordentlig, helt til hun fikk for stor fart og mista kontrollen litt og deisa ned på rompa eller traff et hjørne eller noe annet som stoppet henne.

Tente opp en masse stearinlys når eierene kom med henne, så det har vært godt og varmt her. Kanskje litt for varmt også i følge pus som snek seg ut i gangen for å sove på det kalde gulvet.

Igjen, tusen takk for svar! Godt å høre at alt er som normalt. Nå føler jeg ikke lenger behovet for å være skikkelig hønemor. Delvis fordi hun selv har mer kontroll over seg selv og delvis fordi jeg veit at alt ser ut til å gå den veien det skal gå. ^^

• Liker 1
Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Du kan jo gi henne tabletten og så gi en liten sprut med vann så hun får til å svelge den skikkelig, eller prøve å servere henne litt bløtmat rett etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg ikke fikk med meg min hjem før han hadde våknet godt. Men til neste gang (dersom du må passe på deres neste katt også) så anbefaler jeg varmeflaske, de har vi lagt under teppet tidligere, da blir det lunt og godt og pus vil gjerne holde seg der.

Anonymous poster hash: ba40b...a39
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å få med pus hjem før narkosen er gått ut?? Jeg syns det høres helt grusomt ut, men skjønner at ulike veterinærer har ulik praksis. Her har pusen vært i narkose 3 ganger, og alle gangene har hun våknet og de har sjekket at hun virker grei, men selvsagt svimmel og uggen, før vi har fått hente henne.

Anonymous poster hash: bfd3c...ae1

Gjest Anubiel
Skrevet

Hmm, min pus fikk ikke komme hjem før han var våken. Han oppførte seg merkelig, blant annet plasket og lekte han voldsomt med vannet sitt, uten å drikke. Etter den dagen har han ikke lekt med vannet...

Du har fått gode råd av andre her, jeg vil bare legge til at du bør være forsiktig med å sprøyte vann rett i gapet på pus. Dette fordi vannet kan havne i lungene og det vil du absolutt ikke!

Skrevet

Alle hannkattene har blitt kasterert her på kjøkkenbordet mitt, av ambulerende veterinær. Hunnkattene går gjennom litt større inngrep så de blir operert på dyreklinikk. Det praktiseres veldig forskjellig, noen vil ha pusene fra morgen til kveld, andre vil du skal hente dem så fort som mulig. Da er selvsagt noen temmelig i ørska når de er hjemme igjen.

Hannkattene får en sprøyte med smertestillende mens de enda sover, og det er det de får av smertelindring. Hunnkattene får også det, men jeg har noen ganger fått resept på Metacam uoppfordret. Får jeg ikke det, ber jeg om det. Uansett om de mener det ikke er nødvendig.

Bare sørg for at hun ikke havner i situasjoner hvor hun kan falle ned og skade seg. Å ligge i sofaen går hent fint med mindre du har en veldig høy en. Hun spiser og drikker når hun ønsker det, og matlysten er som oftest tilbake neste dag.

Bodyen er nok uvant for henne å ha på, men så lenge hun ikke klarer å få den av selv, ha den på lengst mulig. Har hatt katter som ikke har vært mulig å ha på noe som helst, ikke bandasjer heller, og det har gått bra det også.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Litt våtfor kan gjøre godt for en pus når hun nå blir sulten.

Da får hun i seg væske også, uten at det er fare for å få vann i lungene.

Ellers går det helt greit å bruke en sprøyte fra apoteket, - uten kanyle (nål), fyllle denne med lunkent vann og lirke den inn i 'myntinnkastet' bak en hjørnetann før du forsiktig gjir en liten dose ad gangen.

Jeg fikk flytende smertestillende til Frøken Fryd, og det er enklere å gi (via trikset som beskrevet ovenfor) enn tabletter ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det gikk helt fint å gi henne tablettene, var bare å ta litt rømme på pekefingeren, la henne slikke, smette inn tabletten, og så en ny liten smakebit av rømmen, og pus var storfornøyd. Hun drikker også nå. Greide å smyge seg ut av bodyen nettop, og så ble det en lliten viljekamp om å få den på igjen fordi jeg ikke tør å løfte på pus annet enn når hun ligger på siden, men vi fikk det til til slutt.

• Liker 1
Skrevet

De skal helst ikke ha mat og drikke før de er helt utav narkosen, dvs. når de kan gå på en rett linje. Det er fordi de kan sette det i halsen og bli kvalt.

Har du varme på i rommet er det bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...