Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Har en venninne som er utrolig vakker og pen, hun er faktisk en av de vakreste jeg vet om. Hun ser ut som en dukke og kan få hven hun vil, men klasse mangler hun og når det gjelder menn er hun ganske så håpløs. Slutten av tenårene ble hun mor for første gang og var sammen med sammen mannen i flere år før de ble foreldre på nytt. De hadde et stabilt forhold og virket å være lykkelige, men plutselig en dag ble hun lei av mannen sin og forlot ham.
To måneder etter hadde hun funnet "lykken" igjen. En mann som ikke har noen fastjobb (tar kun strøjobber) og bor hos foreldrene sine. Det gjør ikke saken bedre at denne mannen er en småkriminell som har sittet i fengsel, har knivstukket folk på fylla og er rett og slett ufyselig. De har nå vært sammen i seks måneder, hun bor sammen med ham i kjelleren til foreldrene hans. For én måned siden passet jeg barna hennes og datteren på seks år forteller meg at moren hennes og den nye "typen" hennes krangler og sloss ofte. Visste ikke helt hva jeg skulle svare på dette.
Ville gjerne prøve å snakke henne til fornuft, men det var før jeg fikk vite at hun faktisk er gravid med denne mannen. Merker jeg blir så oppgitt. I skrivende leser jeg statusene som denne mannen har lagt ut på facebook: "sikkeli fyllsjuk idag. Blir gått me burger å cola", "nån som kan være sjåfør i helga?" og masse bilder av turtelduene på romantisk middag på gatekjøkken.

Anonymous poster hash: 726ce...18f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hun er 25 ca og oppfører seg som 15? Hun stiller ikke sterkt om det kommer bekymringmeldinger til barnevernet.. At man glir fra hverandre er én ting. Men har man unger, skal de gå først.

I kjellerleiligheta til foreldrene hans? Ikke fast jobb? Hun trenger en skikkelig prat, men om hun skjønner det selv er en annen ting.

Skrevet

Jeg forstår din bekymring, men utover det mener jeg at du bør tråkke veldig varsomt i denne situasjonen. Du har jo ingenting med kjærlighetslivet hennes - dèt er fullstendig privat. Det eneste jeg ser for meg du kan gjøre, er å fortelle henne at datteren hennes legger merke til kranglingen og slossingen. Det er jo selvfølgelig ikke bra, og her kan du ytre din bekymring på en ordentlig og ydmyk måte. Du er ikke nødt å vise din misnøye overfor "gubbe"-valget hennes, men du kan informere henne om at barna _ser_ kranglingen. Jeg tror ikke alle foreldre vet akkurat hvor mye et barn legger merke til, og hvor stor effekt det har på barnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så hun er 25 ca og oppfører seg som 15? Hun stiller ikke sterkt om det kommer bekymringmeldinger til barnevernet.. At man glir fra hverandre er én ting. Men har man unger, skal de gå først.

I kjellerleiligheta til foreldrene hans? Ikke fast jobb? Hun trenger en skikkelig prat, men om hun skjønner det selv er en annen ting.

Jeg forstår din bekymring, men utover det mener jeg at du bør tråkke veldig varsomt i denne situasjonen. Du har jo ingenting med kjærlighetslivet hennes - dèt er fullstendig privat. Det eneste jeg ser for meg du kan gjøre, er å fortelle henne at datteren hennes legger merke til kranglingen og slossingen. Det er jo selvfølgelig ikke bra, og her kan du ytre din bekymring på en ordentlig og ydmyk måte. Du er ikke nødt å vise din misnøye overfor "gubbe"-valget hennes, men du kan informere henne om at barna _ser_ kranglingen. Jeg tror ikke alle foreldre vet akkurat hvor mye et barn legger merke til, og hvor stor effekt det har på barnet.

Hun er 29 år. Det er ikke så uvanlig at man glir fra hverandre nei, men jeg begriper ikke at hun ble sammen med denne mannen. Han har ingen fast jobb, bor hjemme hos foreldrene sine (dette er ikke en "kjellerleilighet", men en kjeller med en stue og et soverom) og kan være riktig så skremmende når han er full. Han har brutt seg inn i i private boliger, truer andre og knivstukket andre når han har vært full. Altså, en kriminell. Det er nettopp valget av partner som bekymrer meg. Det var sårt å høre datteren si at "han slår mamma" og at de sloss når de krangler.

Skrevet

hun liker vel spenningen mannen gir henne. Alltid litt spennende å være sammen med en "tøffing"...
Vet ikke om det nytter for deg å prate med henne.. blir nok eventuelt en bekymringsmelding til barnevernet, og det tror jeg hun har godt av.
Barnevernet VIL at foreldrene skal ha ungene(så lenge det er mulighet for det), så om det hadde blitt sendt en bekymringsmelding, så trenger det ikke nødvendigvis ha negative følger.
Barna kommer først, og du må nesten tenke over hva du er i stand til. sender du bekymringsmelding, blir hun ikke blid..

Skrevet

Dersom det er slik, bør du snakke med henne om hva barnet sier og spørre henne om hun kanskje burde overlate hovedomsorgen til eksen sin, så barna slipper denne uroen.

AnonymBruker
Skrevet

hun liker vel spenningen mannen gir henne. Alltid litt spennende å være sammen med en "tøffing"...

Vet ikke om det nytter for deg å prate med henne.. blir nok eventuelt en bekymringsmelding til barnevernet, og det tror jeg hun har godt av.

Barnevernet VIL at foreldrene skal ha ungene(så lenge det er mulighet for det), så om det hadde blitt sendt en bekymringsmelding, så trenger det ikke nødvendigvis ha negative følger.

Barna kommer først, og du må nesten tenke over hva du er i stand til. sender du bekymringsmelding, blir hun ikke blid..

Sikkert ikke like spennende nå som hun er gravid med hans barn. Forstår ikke hva hun tenker med. Blir bekymret og irritert på henne. Når det gjelder bekymringsmelding til barnevernet, er jeg ikke helt sikker på det, hun er venninna mi og jeg vil ikke ødelegge for henne, men samtidig er hensynet til barne det viktigste. Vanskelig dette her.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er slik, bør du snakke med henne om hva barnet sier og spørre henne om hun kanskje burde overlate hovedomsorgen til eksen sin, så barna slipper denne uroen.

Får ta en prat med henne angående det datteren hennes fortalte meg. Nevner jeg dette med hovedomsorgen, tror jeg hun blir rasende på meg. Faren har barna cirka 50 % av tiden, han virker mer stabil, men har også funnet seg ny dame.

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er ikke om pappaen til jenta, hennes x, også har funnet seg dame, men om han også har funnet seg en kriminell latsabb som slår ham. Hvis ikke er det sannsynligvis mer stabilt hos ham akkurat nå, og han bør få hovedomsorgen. Han bør uansett få vite hva som foregår, om han ikke allerede gjør det. Hvis han vet om det og fortsatt ikke foretar seg noe vil jeg påstå det er en klar BV sak.

Anonymous poster hash: 24779...8a1
  • Liker 4
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg forstår at dette er et dilemma for deg, for du ønsker sikkert ikke å miste venninnen din, men samtidig er du bekymret for barnet og venninnen din. I dette tilfellet er det ikke sikkert at du kan få det resultatet du ønsker og at du må velge mellom venninnen og varsle barnevern/far om forholdene.

Du må velge barnet, hvis du ikke gjør noe og dette blir verre vil barnet kunne skades psykisk og fysisk. Det er ikke bra å vokse opp med en voksenperson som utøver vold. I verste fall mister du venninnen din hvis du varsler, men da får du håpe at hun snart blir litt smartere og ser at du gjorde det riktige.

Uansett, snakk med venninnen din før du gjør noe.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Din venninne har et valg om hun ønsker å fortsette i dette selvdestruktive sporet; det valget har ikke datteren. Meld fra for datterens skyld. Venninna di får bare bli sur; det er hensynet til ungen som kommer først.

Anonymous poster hash: 5ff20...dda
Skrevet

Har en venninne som er utrolig vakker og pen, hun er faktisk en av de vakreste jeg vet om. Hun ser ut som en dukke og kan få hven hun vil, men klasse mangler hun og når det gjelder menn er hun ganske så håpløs. Slutten av tenårene ble hun mor for første gang og var sammen med sammen mannen i flere år før de ble foreldre på nytt. De hadde et stabilt forhold og virket å være lykkelige, men plutselig en dag ble hun lei av mannen sin og forlot ham.
To måneder etter hadde hun funnet "lykken" igjen. En mann som ikke har noen fastjobb (tar kun strøjobber) og bor hos foreldrene sine. Det gjør ikke saken bedre at denne mannen er en småkriminell som har sittet i fengsel, har knivstukket folk på fylla og er rett og slett ufyselig. De har nå vært sammen i seks måneder, hun bor sammen med ham i kjelleren til foreldrene hans. For én måned siden passet jeg barna hennes og datteren på seks år forteller meg at moren hennes og den nye "typen" hennes krangler og sloss ofte. Visste ikke helt hva jeg skulle svare på dette.
Ville gjerne prøve å snakke henne til fornuft, men det var før jeg fikk vite at hun faktisk er gravid med denne mannen. Merker jeg blir så oppgitt. I skrivende leser jeg statusene som denne mannen har lagt ut på facebook: "sikkeli fyllsjuk idag. Blir gått me burger å cola", "nån som kan være sjåfør i helga?" og masse bilder av turtelduene på romantisk middag på gatekjøkken.

finnes flere av de...

Skrevet (endret)

Får ta en prat med henne angående det datteren hennes fortalte meg. Nevner jeg dette med hovedomsorgen, tror jeg hun blir rasende på meg. Faren har barna cirka 50 % av tiden, han virker mer stabil, men har også funnet seg ny dame. Anonymous poster hash: 726ce...18f

Jeg tror ikke du skal fortelle henne hva datteren sa fordi det er stor sannsynlighet for at datteren får bråk hjemme og senere ikke vil fortelle noe til andre. Pluss at hun også vil trekke seg unna deg.

Moren vil nok heller ikke forandre seg, men heller knytte seg enda mer til den nye mannen.

En melding til barnevernet er nok det beste. Enten anonymt eller at barnevernet holder kilden hemlig.

Endret av Tba
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette angår jo ikke deg.. la henne leve livet sitt,du kan ikke forandre henne

Anonymous poster hash: 59802...b69
AnonymBruker
Skrevet

Dette angår jo ikke deg.. la henne leve livet sitt,du kan ikke forandre henne

Anonymous poster hash: 59802...b69

Hva med de to uskyldige barna som opplever krangling og vold da? TS har faktisk et ansvar for dem!!!

Bekymringsmelding til Barnevernstjenesten er det eneste riktige å gjøre i din situasjon, TS!!

Anonymous poster hash: a5f3a...1a7

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

Ts.

Veldig vanskelig dette dilemmaet mellom lojalitet til venninne og hensynet til barna,men du vet hvem som er viktigst.

Men hva med å snakke med faren til barna? Nå vet jeg ikke hvordan han er,men spør om samtalen blir mellom dere,så slipper du ei sint venninne.

Når faren får vite,så kan jo han ta tak i dette. Det er jo også riktig at han får vite!

Tenkte at det var en fase venninnen din måtte igjennom,men så er hun gravid med ham? Ikke bra!

AnonymBruker
Skrevet
Takk til alle som har svart.
Hensynet til barne er helt klart det viktigste, og det er her jeg havner i et dilemma. Er det riktig av meg å kontakte barnvernet uten å ha snakket med venninna mi eller faren til barna hennes? De har ikke et godt forhold og det har vært en del kranling mellom dem, derfor vet jeg ikke om jeg skal ta dette opp med faren. Dette er noe han bør bli underrettet om, men jeg vil ikke havne midt i mellom konfliktene deres.
Kjenner forøvrig ikke den nye dama til pappaen, men etter det jeg har hørt, er hun en OK jente som er utdannet sykepleier. Hun har vært en festløve før, men det var for flere år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte at det var en fase venninnen din måtte igjennom,men så er hun gravid med ham? Ikke bra!

Det var dette jeg også trodde, at det var en fase hun måtte gjennom etter bruddet, men så ble hun da gravid med denne tullingen. Uff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...