AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #1 Skrevet 14. mai 2014 ..og kommet seg ut av det? Dvs. gjeldfri, sover om natten men hadde panikkangst over manglende penger og gjeld en gang? Trenger noen oppmuntrende solskinnshistorier ikveld! Anonymous poster hash: 3e94b...016
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #3 Skrevet 14. mai 2014 ..og kommet seg ut av det? Dvs. gjeldfri, sover om natten men hadde panikkangst over manglende penger og gjeld en gang? Trenger noen oppmuntrende solskinnshistorier ikveld! Anonymous poster hash: 3e94b...016 Jeg har ikke opplevd det selv, men min mor hadde stor gjeld da min far gikk fra familien, og hun ble sittende uten hus og fikk ingenting med seg ut av samlivet. Hun havnet i dyp gjeld, men fikk kjøpt et helt nedsarvet hus som vi flyttet inn i, og hun fikk etterhvert bakt lånet inn i huslånet og greide etterhvert å få større stillingsprosent og bedre lønn. Hun pusset opp huset sakte men sikkert, og det er nå verdt det tredobbelte, og hun har langt mindre gjeld nå, og går en fin pensjonstid i møte. Det kan ordne seg, men man trenger ofte hjelp. Det er vanskelig med alt som man føler at har kommet ut av kontroll - og det ligger masse styrke i å spørre om hjelp, ikke svakhet! Anonymous poster hash: 37e04...bd0
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #4 Skrevet 14. mai 2014 Jeg har ikke opplevd det selv, men min mor hadde stor gjeld da min far gikk fra familien, og hun ble sittende uten hus og fikk ingenting med seg ut av samlivet. Hun havnet i dyp gjeld, men fikk kjøpt et helt nedsarvet hus som vi flyttet inn i, og hun fikk etterhvert bakt lånet inn i huslånet og greide etterhvert å få større stillingsprosent og bedre lønn. Hun pusset opp huset sakte men sikkert, og det er nå verdt det tredobbelte, og hun har langt mindre gjeld nå, og går en fin pensjonstid i møte. Det kan ordne seg, men man trenger ofte hjelp. Det er vanskelig med alt som man føler at har kommet ut av kontroll - og det ligger masse styrke i å spørre om hjelp, ikke svakhet! Anonymous poster hash: 37e04...bd0 Jeg er enig i dette, men ikke alle tenker slik dessverre. Er enda ung og mine foreldre har god råd og har hjulpet meg men alltid med mange bebreidelser. Dessuten kommer det en rekke krav med hjelpen. Jeg har tatt tak for å ordne situasjonen. Fikk nettopp ny jobb hvilket jeg er kjempeglad for, etter deprimerte måneder som arbeidsledig. Da stiller jeg i en helt ny situasjon, men uheldigvis tar det jo en måned inntil jeg ser inntekten, og i mellomtiden har jeg mottatt brev til tvangsinndrivelse...vet ikke om de vil vente en måned for å starte en betalingsplan... Anonymous poster hash: 3e94b...016
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #5 Skrevet 15. mai 2014 Jeg er enig i dette, men ikke alle tenker slik dessverre. Er enda ung og mine foreldre har god råd og har hjulpet meg men alltid med mange bebreidelser. Dessuten kommer det en rekke krav med hjelpen. Jeg har tatt tak for å ordne situasjonen. Fikk nettopp ny jobb hvilket jeg er kjempeglad for, etter deprimerte måneder som arbeidsledig. Da stiller jeg i en helt ny situasjon, men uheldigvis tar det jo en måned inntil jeg ser inntekten, og i mellomtiden har jeg mottatt brev til tvangsinndrivelse...vet ikke om de vil vente en måned for å starte en betalingsplan...Anonymous poster hash: 3e94b...016 En måned er veldig kort tid! Du bør kontakte alle kreditorene og forklare dem situasjonen. Så tilbyr du et beløp som gjør at du faktisk kan betale all gjelden på akseptabel tid, men likevel ha nok igjen til ikke å sette deg selv i enda mere gjeld. Det går, men du er nødt til å gjøre det for gjelden blir ikke borte av seg selv. Det blir verre jo lenger du venter. Jeg har jobbet som gjeldsrådgiver og sett både de som klarer det og de som ikke klarer det. Nå hadde jeg ekstra vanskelige klienter, så jeg vet ikke helt hvordan det er ellers.Anonymous poster hash: 05969...c12
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #6 Skrevet 15. mai 2014 Jeg var i bunnløs gjeld pga kredittkort og tap på hussalg. Fikk heldigvis gjeldsordning, så er tilbake på føttene nå:-) Anonymous poster hash: b9aa4...8c7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #7 Skrevet 16. mai 2014 En måned er veldig kort tid! Du bør kontakte alle kreditorene og forklare dem situasjonen. Så tilbyr du et beløp som gjør at du faktisk kan betale all gjelden på akseptabel tid, men likevel ha nok igjen til ikke å sette deg selv i enda mere gjeld. Det går, men du er nødt til å gjøre det for gjelden blir ikke borte av seg selv. Det blir verre jo lenger du venter. Jeg har jobbet som gjeldsrådgiver og sett både de som klarer det og de som ikke klarer det. Nå hadde jeg ekstra vanskelige klienter, så jeg vet ikke helt hvordan det er ellers.Anonymous poster hash: 05969...c12 Jeg har tatt kontakt og venter på svar, men det tar litt tid. Redd jeg ikke får noe svar inntil mandag, da et par frister går ut. Jeg skylder også fellesutgifter og hun som administrerer det sendte mail og kopierte inn styreleder, hvilket jeg synes er ubehagelig... Jeg har jo nå jobb, men det tar tid til jeg får inn jevnlig inntekt, og det er så mye som stresser. Anonymous poster hash: 3e94b...016
Gjest Newbitch Skrevet 16. mai 2014 #8 Skrevet 16. mai 2014 Det er ikke så jævlig vanskelig å ha kontroll på økonomien. Hallo i luken! 2
Skilpadden Skrevet 16. mai 2014 #9 Skrevet 16. mai 2014 Åh du, vi er i samme båt! Gjeldet mitt er nå ikke veldig stort, men jeg har vel gjeld på rundt 30 000 kroner. Det er altfor mye for meg og ingen som kan hjelpe meg. Men heldigvis har jeg fått jobb nå! Og jeg vet hvordan det er å ikke kunne få sove fordi alt du gjør er å tenke på det.. men jeg skal komme meg ut av dette! Nå som jeg har fått jobb er det lettere å sove om natten 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2014 #10 Skrevet 16. mai 2014 Jeg postet dette i en annen tråd tidligere idag: Jeg slet en god stund med inkassosaker på regninger jeg ikke betalte. Det var "bare" rundt 50 000, men det var omtrent halvparten av hva jeg tjente i året. I tillegg fikk jeg restskatt to år på rad. Det var bare snakk om noen tusenlapper, men for en som ikke hadde mye i utgangspunktet var det for mye.Stillingen min på jobb ble ytterligere redusert, og jeg hadde såvidt til husleie.Jeg åpnet ikke posten min på over ett år, og flyttet uten å melde skifte av adresse til posten så regningene ikke fant meg. Hver ettermiddag kaldsvettet jeg i frykt av hva jeg skulle finne i postkassen. Luksusfellen var et program jeg fryktet å se! (har sett det nå i ettertid, og ser jo at min situasjon ikke var like ille som de fleste der, men for meg føltes det sånn på det tidspunktet).Til slutt tok jeg mot til meg, fikk ordnet avtaler med kredittselskapene og statens innkrevingssentral (studielånet), og idag sitter jeg her med kontroll!Alle inkassokrav er infridd, studielånet er tilbakeført til lånekassen, jeg har kjøpt meg hus og setter av beløp til regninger og litt til hver måned. Jeg betaler en regning med en gang jeg åpner den, eller har e-faktura.Jeg føler meg SÅ mye lettere, og det er deilig å møte hverdagen og ha kontroll som en voksen skal! Jeg fikk meg en skikkelig lærepenge, og skal sørge for at noe slikt aldri skjer igjen. Anonymous poster hash: e0122...63d 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #11 Skrevet 17. mai 2014 Jeg har tatt kontakt og venter på svar, men det tar litt tid. Redd jeg ikke får noe svar inntil mandag, da et par frister går ut. Jeg skylder også fellesutgifter og hun som administrerer det sendte mail og kopierte inn styreleder, hvilket jeg synes er ubehagelig... Jeg har jo nå jobb, men det tar tid til jeg får inn jevnlig inntekt, og det er så mye som stresser. Anonymous poster hash: 3e94b...016 Du kan ikke regne med noen svar i helgen, nei. Mandag eller tirsdag er det du må håpe på. Anonymous poster hash: c7f5a...ce2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #12 Skrevet 17. mai 2014 Husk det har vært og fremdeles er mye lidelse i verden. Det er psykisk hardt å det du beskriver, men det hjelper å bite tennene sammen for å overvinne stormen. Anonymous poster hash: 9b6ad...f52
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2014 #13 Skrevet 18. mai 2014 Ja, som ung da jeg kjøpte min første bolig. Jeg var ikke på kafe, resturant,reiste på tre år. Jeg var så besatt av å klare dette. Jeg måtte låne privat en del av summen, og den skulle nedbetales på tre år. Jeg manglet penger hver mnd, me klarte alle regningene mine. Anonymous poster hash: 0d15c...700 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #14 Skrevet 19. mai 2014 Åh du, vi er i samme båt! Gjeldet mitt er nå ikke veldig stort, men jeg har vel gjeld på rundt 30 000 kroner. Det er altfor mye for meg og ingen som kan hjelpe meg. Men heldigvis har jeg fått jobb nå! Og jeg vet hvordan det er å ikke kunne få sove fordi alt du gjør er å tenke på det.. men jeg skal komme meg ut av dette! Nå som jeg har fått jobb er det lettere å sove om natten Godt for deg Jeg har også jobb nå, og muligheten til å sette til side og nedbetale hver mnd. Det er veldig deilig. Det er bare å ordne alt i mellomtiden og klare å utsette nedbetalinger uten at ting går ad undas. Anonymous poster hash: 3e94b...016
Gjest Funky Punk Skrevet 19. mai 2014 #15 Skrevet 19. mai 2014 Var ung og dum og lot min eks utnytte meg. Sitter i dag med en ganske stor gjeld pga han (og pga meg selvfølgelig) På vei til å bli ufør, dårlig økonomi, men har klart å ta tak i det og holder på med en nedbetalningsplan. Ser lyset i tunnelen nå, og får ikke helt angst av å tenke på gjelden lengre
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #16 Skrevet 19. mai 2014 Det er lys i tunnelen. For ett år siden turte jeg ikke åpne regningene mine og hadde nærmere 60.000 i kredittkortgjeld. I dag har jeg stålkontroll og blir ferdig med gjelden neste gang jeg får lønn. Jeg har gjort tabber underveis og prioritert feil, men fordi jeg har tatt noen nødvendige grep så har jeg ikke havnet skikkelig utfor og sover nå veldig godt om natta. Det tok omtrent 3 måneder før jeg hadde stålkontroll, men dette er det jeg gjorde i rekkefølge: - trakk pusten dypt og åpnet regningskonvoluttene - satte opp en oversikt over hva jeg var skyldig til hver kreditor - bestemte at jeg aldrialdraldri skulle bruke kredittkort igjen, uansett hvor mye jeg følte behovet - hvis jeg hadde inkassosaker hadde jeg ringt til kreditorene og bedt om utsettelse/nedbetalingsordning - fikk oversikt over saldo på kontoene mine per dags dato - av regningene prioriterte jeg boutgifter før kredittkort - søkte betalingsutsettelse og rentefritak fra Lånekassen pga arbeidsløshet. veldig enkelt og smertefritt. - førte regnskap i den veldig enkle gratisappen toshl - tok ut i kontanter 500 kr i uka til mat og husholdning (såpe, toalettpapir o.l). å se pengene fysisk ga meg mer kontroll over forbruk. - satte opp oversikt over nødvendige utgifter hver måned + mat og brukte alt overskytende på utestående gjeld - gikk gjennom forsikring og strømavtaler og sjekket om jeg kunne få det billigere - sa opp alle unødvendige abonnementer. Jeg håper ikke denne listen ble avskrekkende, for det var ikke meningen. Dette er det jeg gjorde helt i begynnelsen. Som sagt så brukte jeg tre måneder på å få full kontroll og snu økonomien fra å konstant være i etterkant til nå hvor jeg legger inn regninger til betaling samme dag som de kommer inn. Jeg hadde også stor nytte av meditasjon, for å få ryddet opp i hodet. Og klart jeg dreit meg ut. Jeg fikk feriepenger og i stedet for å sende alt overskudd til gjeld kjøpte jeg ny tv og sendte en betraktelig mindre andel til gjeld enn jeg kunne. Jepp, jeg er ikke stolt men jeg har tilgitt meg selv. For vi er mennesker og å drite oss ut er uunngåelig. Men jeg dreit meg mindre ut enn før, og det var viktig. Ettersom jeg har fått hodet over vann har jeg nå begynt å spare meg opp en liten buffer. Jeg sparer 500,- i måneden, for å bli kvitt gjelden er førsteprioritet. For at jeg ikke skal tillate meg selv å overse økonomien min igjen hører jeg på podcasten til Suze Orman og leser pengevett.com. For veien til sunn økonomi er definitivt å ha den langt fremme i pannebrasken og huske på at sannheten er langt mindre skummelt enn å ikke vite. Anonymous poster hash: de962...f90 2
Miamaia83 Skrevet 19. mai 2014 #17 Skrevet 19. mai 2014 Ja, når jeg ble skilt og ble sittende alene med ansvaret for økonomien. Vi fikk heldigvis ryddet opp ved bruddet, betalt alle skylder. Har aldri hatt så god økonomi som nå.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #18 Skrevet 19. mai 2014 "Tenkte å dele mine fantastiske gjeldsslave-tips om hvordan man får kontrollen. La oss bare kalle det OPPSKRIFT PÅ KONTROLL. Passer spesielt til dere som har vært i en slik fase hvor dere rett og slett ikke har åpnet regninger.Regnings-frykt-fase. Den var jeg i ganske lenge, nemlig. Tror faktisk jeg kunne spart en kvadratmeter regnskog om jeg hadde latt Lindorff få slippe inn i livet mitt litt før. Men her gir jeg DEG en unik mulighet... Eller, egentlig - du gir den til deg selv akkurat nå, mens du leser: Nå kan du redde regnskogen og økonomien din med det samme, og hvis disse tipsene, med en liten klype gjeldsslave-humor kan hjelpe til, så gleder det meg veldig! Om du ikke kan le av det riktig enda, er det også forståelig, men forsøk å sette det litt på spissen av og til! Dette fikser du!1 - GRISK SAMLER: Du har sikkert en bunke regninger gjemt bort i den minst populære skuffen, under sengen, i et skap, kanskje ligger de overalt eller et annet merkelig sted du tenker ingen vil finne dem? (Jeg skjønner deg!) Steg 1 er å SAMLE de sammen i all sin gru. Ikke mist motet, har du vært in denial så lenge som jeg var, er det flere konvolutter med sammen innhold - bare med en liten ekstra rente her og der.2 - RING EN VENN Nå har du en flott bunke liggende på bordet. Så flink du var! Klapp deg selv på skulderen før du går videre. Jeg åpnet ikke inkassoene alene, selv til tross for hvor flau jeg var. Heldig-slaven meg fikk en fortrolig venninne på besøk, og ikke bare kom hun med en klem, men kanskje aller viktigst VIN og SJOKOLADE. Jeg tror Coca Cola med sitt overdrevne innhold sukker også funker like greit om du er avholds (jeg vil ikke oppfordre til alkoholinntak) Dessuten er brus billigere 3 - SYSTEM Halvveis nede i vinglasset mitt, med mascaratårer rennede ned i trynet pga. mine egne dumheter flytende utover bordet, satte vi i gang.ÅPNE REGNINGENE. En etter en ble regnskogen i form av konvolutter revet opp. Innholdet lagt i bunker etter kreditorer: Lindorff der, Kredinor der, Ergo kan ligge der osv osv.4 - THE FUN PART JA, for dette er nemlig skikkelig gøy! I alle regningene skjuler det seg flere like, fordi kreditorene har sendt deg x-antall purringer og frierbrev for å få deg til å ringe dem. Sjekk regningene for saksnummer og sorter etter dato. De med likt saksnummer er jo...ja, samme sak, så behold den regningen med dato nærmest tiden du er i. Der ser du også hvor mye kreditoren vil ha akkurat nå, etter renter og omkostninger. OG SÅ (trommevirvel) riv i stykker, kast, tramp på eller min personlige favoritt: BRENN de andre med likt saksnummer for de behøver du ikke lenger. De er kopier, FAKE, tull og tøys. Vips er bunken med regninger mye mindre, og til slutt sitter du igjen med de du må ta for deg. På dette tidspunktet hadde jeg spist opp sjokoladen, og sluttet å gråte. Face it - det blir ikke bedre før du gjør noe med det.5 - PENN, PAPIR OG SJOKOLADEBART Jeg er fryktelig perfeksjonist (who would have thought) så på arket mitt lagde jeg egen marg med linjalen. En bord hadde kanskje gjort seg også, med blomster på... Uansett, vi tok en og en regning for oss og skrev ned på vannrett linje: Kreditor med saksnummer, stikkord (som hva er egentlig gjelden til) og beløp.F.eks : Lindorff - Sak 22513 - Tele2 - Beløp 5618,- Etterhvert dekte jeg en god a4-side og jeg husker jeg følte meg kvalm. Velger å tro at dette er normalt, så ikke ta så på vei. Merk deg at jeg nettopp hadde spist en svær plate Freia og skylt ned med rødvin!6 - TO PLUSS TO ER FIRE Hvis du vil vite hvor mye du skylder, regn sammen alle beløpene. Eller la være!! Jeg kan ikke huske at det kom noe godt ut av det, annet enn et gisp og flere bitre tårer - etterfulgt av "Hvorfor har jeg vært så dum!?" o.l.7 - HVA KAN JEG AVSE? Regn litt på utgiftene dine. Strøm, leie, tv, mobil, bensin osv. Rett og slett "Tak-over-hodet-og-mat-i-magen-kostnader". Hvor mye kan du betale etter det?8 - RING GRIBBENE Dette var kanskje det verste for meg, å faktisk ta kontakt. Men jeg gjorde det altså. Ringte en etter en, og ble overrasket over hvor hyggelige folkene på telefonen var. Jeg hadde sett for meg at de var en haug gribber med stygge gule tenner og whiskey-stemme, men når du selv er den som strekker ut hånden, og sier "hei, jeg har driti meg ut og vil gjøre opp gjelda mi", viser det seg at de ikke er så ille likevel! De var faktisk veldig hjelpsomme mange av dem, ikke alle, men sånn er ikke verden heller, men de aller fleste. Jeg sa alltid tidlig i samtalen at det var mange jeg skulle ringe til og at jeg ikke enda hadde helt og holdent oversikt over hvor mye jeg kunne betale i måneden. Vi ble derfor enig om at vi begynte med et ganske lavt måneds-beløp, som vi heller skulle sette litt høyere etter seks avdrag (eller når jeg følte at det lå til grunn for det). Siden jeg hadde såpass mange saker hos Lindorff satte de sammen alle sakene til EN som jeg betalte 3000,- på, også fordelte de dem utover. Dette funket fint, for da gjorde vi liksom fem inkassoer til en og det kjentes så mye bedre for meg!9 - BETAL Så rullet det i gang. Jeg satte fasttrekk på kontoen min med forfall den dagen jeg får lønn. På den måten merket jeg liksom ikke at pengene ble borte for meg. Eller, jeg merket det jo, men jeg trengte ikke selv å gjøre noe fysisk for å se dem gå. På den måten ble avskjeden litt mindre bitter, og jeg fikk aldri følt helt på hvor mye sjokolade jeg kunne kjøpt meg for dem.10 - DOMINO Etter en tid ble noen av sakene ferdige. Da hadde flink-pike-syndromt endelig innhentet meg og jeg overførte den femhundrelappen jeg plutselig var i pluss over på en annen sak jeg fremdeles betalte ned på. Domino effekt! Slik ble jeg kvitt flere og flere saker, og vettu - det føltes så sjukt fint! Vil også legge ved at tålmodighet er utrolig viktig i denne prosessen. For hvis du er som meg og ikke har mulighet til å betale ned store beløp av gangen og heller må dele opp beløpet over flere måneder, så er det de tre T`er som gjelder her: Ting tar tid. Men jo mer tid det tar, jo nærmere kommer du. Jeg er sikker på at vi alle en dag kan se tilbake på dette og tenke at vi i det minste har lært en del. Og en ting til bare for å ha sagt det: Selv da jeg hadde begynt å betale var det ikke alle mastercard-selskapene som hadde fått med seg at jeg hadde dusiner av betalingsanmerkninger, og det fortsatte å dale ned mastercard-tilbud i postkassen min. Alfa omega er å ikke la deg friste. Det virker så forlokkende å bare bruke litt her og litt der, men du lurer deg selv om du henger deg opp i at "jammen jeg har jo femti rentefrie dager, jeg kan jo bare sette inn pengene når jeg får lønn." Gjør deg selv en tjeneste og klipp kortene. Spar deg selv for sjokoladebart og papirkutt du måtte ha påført deg selv mens du åpnet de 63 regningene dine i sta. Led meg ikke inn i fristelse, jeg finner veien selv. Dont think so! Jeg er kjempe fornøyd og går rundt med hevet hode. Ikke fordi jeg har hatt gjeld, er du gal, det er er ikke noe å skryte av, men fordi jeg faktisk har gjort noe med det. Og hvis jeg kan, så kan du også! Håper virkelig dette kan hjelpe noen! Lykke til! Jeg heier veldig på dere alle. Hilsen Christina, med vedvarende sjokoladebart Note: I Juli 2013 ble jeg håpløst kvalmt stolt eier av leilighet. Jeg unner alle som har hatt/har betalingsanmerkninger og regnskog i postkassen denne følelsen av mestring og lykke. Sjokoladebarten og papirkuttene var så absolutt verdt det. Stor klem til dere! You can do it."http://www.pengevett.com/gjeld/2461-prosjekt-gjeldsfri-litt-humoristiske-innspill-attat.html Anonymous poster hash: c7f5a...ce2 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2014 #19 Skrevet 20. mai 2014 Tusen takk til alle som har svart!! Mye gode råd! Jeg har reist utenlands for å treffe en syk slektning og posten har hopet seg opp i mellomtiden (hun jeg bor med var også bortreist). Da jeg kom hjem lå det en rekke brev og jeg har tråkket rundt hele dagen i angst for å åpne dem. Jeg lagde meg en gin tonic og satte meg ned med dem ikveld. Jeg åpnet dem en etter en og heldigvis var ikke ting så ille som jeg trodde - ikke fordi ting er bra, men fordi jeg alltid ser for meg det verste! (Av typen "alt du eier blir lagt ut til salgs og du skal i fengsel"). Ett av brevene var bekreftelse på min nye stilling. Det jeg fryktet mest - fra Namsfogden - var ang. en av de laveste summene som jeg kan betale innen en måned. Jeg puster lettet ut og samler motet. Jeg kan klare det! Er vanvittig sint på meg selv for mitt uansvarlige forbruk som ung. Samtidig som alle begår feil og jeg ser ikke på det ene som verre enn det andre. Anonymous poster hash: 3e94b...016 2
kari2 Skrevet 20. mai 2014 #20 Skrevet 20. mai 2014 "Tenkte å dele mine fantastiske gjeldsslave-tips om hvordan man får kontrollen. La oss bare kalle det OPPSKRIFT PÅ KONTROLL. Passer spesielt til dere som har vært i en slik fase hvor dere rett og slett ikke har åpnet regninger.Regnings-frykt-fase. Den var jeg i ganske lenge, nemlig. Tror faktisk jeg kunne spart en kvadratmeter regnskog om jeg hadde latt Lindorff få slippe inn i livet mitt litt før. Men her gir jeg DEG en unik mulighet... Eller, egentlig - du gir den til deg selv akkurat nå, mens du leser: Nå kan du redde regnskogen og økonomien din med det samme, og hvis disse tipsene, med en liten klype gjeldsslave-humor kan hjelpe til, så gleder det meg veldig! Om du ikke kan le av det riktig enda, er det også forståelig, men forsøk å sette det litt på spissen av og til! Dette fikser du!1 - GRISK SAMLER: Du har sikkert en bunke regninger gjemt bort i den minst populære skuffen, under sengen, i et skap, kanskje ligger de overalt eller et annet merkelig sted du tenker ingen vil finne dem? (Jeg skjønner deg!) Steg 1 er å SAMLE de sammen i all sin gru. Ikke mist motet, har du vært in denial så lenge som jeg var, er det flere konvolutter med sammen innhold - bare med en liten ekstra rente her og der.2 - RING EN VENN Nå har du en flott bunke liggende på bordet. Så flink du var! Klapp deg selv på skulderen før du går videre. Jeg åpnet ikke inkassoene alene, selv til tross for hvor flau jeg var. Heldig-slaven meg fikk en fortrolig venninne på besøk, og ikke bare kom hun med en klem, men kanskje aller viktigst VIN og SJOKOLADE. Jeg tror Coca Cola med sitt overdrevne innhold sukker også funker like greit om du er avholds (jeg vil ikke oppfordre til alkoholinntak) Dessuten er brus billigere 3 - SYSTEM Halvveis nede i vinglasset mitt, med mascaratårer rennede ned i trynet pga. mine egne dumheter flytende utover bordet, satte vi i gang.ÅPNE REGNINGENE. En etter en ble regnskogen i form av konvolutter revet opp. Innholdet lagt i bunker etter kreditorer: Lindorff der, Kredinor der, Ergo kan ligge der osv osv.4 - THE FUN PART JA, for dette er nemlig skikkelig gøy! I alle regningene skjuler det seg flere like, fordi kreditorene har sendt deg x-antall purringer og frierbrev for å få deg til å ringe dem. Sjekk regningene for saksnummer og sorter etter dato. De med likt saksnummer er jo...ja, samme sak, så behold den regningen med dato nærmest tiden du er i. Der ser du også hvor mye kreditoren vil ha akkurat nå, etter renter og omkostninger. OG SÅ (trommevirvel) riv i stykker, kast, tramp på eller min personlige favoritt: BRENN de andre med likt saksnummer for de behøver du ikke lenger. De er kopier, FAKE, tull og tøys. Vips er bunken med regninger mye mindre, og til slutt sitter du igjen med de du må ta for deg. På dette tidspunktet hadde jeg spist opp sjokoladen, og sluttet å gråte. Face it - det blir ikke bedre før du gjør noe med det.5 - PENN, PAPIR OG SJOKOLADEBART Jeg er fryktelig perfeksjonist (who would have thought) så på arket mitt lagde jeg egen marg med linjalen. En bord hadde kanskje gjort seg også, med blomster på... Uansett, vi tok en og en regning for oss og skrev ned på vannrett linje: Kreditor med saksnummer, stikkord (som hva er egentlig gjelden til) og beløp.F.eks : Lindorff - Sak 22513 - Tele2 - Beløp 5618,- Etterhvert dekte jeg en god a4-side og jeg husker jeg følte meg kvalm. Velger å tro at dette er normalt, så ikke ta så på vei. Merk deg at jeg nettopp hadde spist en svær plate Freia og skylt ned med rødvin!6 - TO PLUSS TO ER FIRE Hvis du vil vite hvor mye du skylder, regn sammen alle beløpene. Eller la være!! Jeg kan ikke huske at det kom noe godt ut av det, annet enn et gisp og flere bitre tårer - etterfulgt av "Hvorfor har jeg vært så dum!?" o.l.7 - HVA KAN JEG AVSE? Regn litt på utgiftene dine. Strøm, leie, tv, mobil, bensin osv. Rett og slett "Tak-over-hodet-og-mat-i-magen-kostnader". Hvor mye kan du betale etter det?8 - RING GRIBBENE Dette var kanskje det verste for meg, å faktisk ta kontakt. Men jeg gjorde det altså. Ringte en etter en, og ble overrasket over hvor hyggelige folkene på telefonen var. Jeg hadde sett for meg at de var en haug gribber med stygge gule tenner og whiskey-stemme, men når du selv er den som strekker ut hånden, og sier "hei, jeg har driti meg ut og vil gjøre opp gjelda mi", viser det seg at de ikke er så ille likevel! De var faktisk veldig hjelpsomme mange av dem, ikke alle, men sånn er ikke verden heller, men de aller fleste. Jeg sa alltid tidlig i samtalen at det var mange jeg skulle ringe til og at jeg ikke enda hadde helt og holdent oversikt over hvor mye jeg kunne betale i måneden. Vi ble derfor enig om at vi begynte med et ganske lavt måneds-beløp, som vi heller skulle sette litt høyere etter seks avdrag (eller når jeg følte at det lå til grunn for det). Siden jeg hadde såpass mange saker hos Lindorff satte de sammen alle sakene til EN som jeg betalte 3000,- på, også fordelte de dem utover. Dette funket fint, for da gjorde vi liksom fem inkassoer til en og det kjentes så mye bedre for meg!9 - BETAL Så rullet det i gang. Jeg satte fasttrekk på kontoen min med forfall den dagen jeg får lønn. På den måten merket jeg liksom ikke at pengene ble borte for meg. Eller, jeg merket det jo, men jeg trengte ikke selv å gjøre noe fysisk for å se dem gå. På den måten ble avskjeden litt mindre bitter, og jeg fikk aldri følt helt på hvor mye sjokolade jeg kunne kjøpt meg for dem.10 - DOMINO Etter en tid ble noen av sakene ferdige. Da hadde flink-pike-syndromt endelig innhentet meg og jeg overførte den femhundrelappen jeg plutselig var i pluss over på en annen sak jeg fremdeles betalte ned på. Domino effekt! Slik ble jeg kvitt flere og flere saker, og vettu - det føltes så sjukt fint! Vil også legge ved at tålmodighet er utrolig viktig i denne prosessen. For hvis du er som meg og ikke har mulighet til å betale ned store beløp av gangen og heller må dele opp beløpet over flere måneder, så er det de tre T`er som gjelder her: Ting tar tid. Men jo mer tid det tar, jo nærmere kommer du. Jeg er sikker på at vi alle en dag kan se tilbake på dette og tenke at vi i det minste har lært en del. Og en ting til bare for å ha sagt det: Selv da jeg hadde begynt å betale var det ikke alle mastercard-selskapene som hadde fått med seg at jeg hadde dusiner av betalingsanmerkninger, og det fortsatte å dale ned mastercard-tilbud i postkassen min. Alfa omega er å ikke la deg friste. Det virker så forlokkende å bare bruke litt her og litt der, men du lurer deg selv om du henger deg opp i at "jammen jeg har jo femti rentefrie dager, jeg kan jo bare sette inn pengene når jeg får lønn." Gjør deg selv en tjeneste og klipp kortene. Spar deg selv for sjokoladebart og papirkutt du måtte ha påført deg selv mens du åpnet de 63 regningene dine i sta. Led meg ikke inn i fristelse, jeg finner veien selv. Dont think so! Jeg er kjempe fornøyd og går rundt med hevet hode. Ikke fordi jeg har hatt gjeld, er du gal, det er er ikke noe å skryte av, men fordi jeg faktisk har gjort noe med det. Og hvis jeg kan, så kan du også! Håper virkelig dette kan hjelpe noen! Lykke til! Jeg heier veldig på dere alle. Hilsen Christina, med vedvarende sjokoladebart Note: I Juli 2013 ble jeg håpløst kvalmt stolt eier av leilighet. Jeg unner alle som har hatt/har betalingsanmerkninger og regnskog i postkassen denne følelsen av mestring og lykke. Sjokoladebarten og papirkuttene var så absolutt verdt det. Stor klem til dere! You can do it."http://www.pengevett.com/gjeld/2461-prosjekt-gjeldsfri-litt-humoristiske-innspill-attat.html Anonymous poster hash: c7f5a...ce2 Fy faen, så flink du har vært! Imponerende. Også egen leilighet da, gitt! Klart du kan være kvalmende stolt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå