Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent av meg skulle arve sin slektning (som ikke har livsarvinger) og dette har vært nedfelt i testament i mange år, og flere har visst om det. Nå er arvelater død og min bekjente har fått brev fra tingretten om at de har funnet et annet testament, som er fra 70-tallet og som er helt annerledes enn det testamentet som ble skrevet for en del år siden.

Dette andre testamentet er da tydeligvis ikke gyldig tilbakekalt. Betyr det at det under alle omstendigheter vil være det første testamentet som vil være gjeldende, uansett?

Anonymous poster hash: f0872...2c0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det er opprettet et nytt testamente skal vel det taes som at det gamle er ugyldiggjort?

AnonymBruker
Skrevet

Når det er opprettet et nytt testamente skal vel det taes som at det gamle er ugyldiggjort?

Nei, ikke dersom det gamle testamentet ikke er gyldig tilbakekalt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke dersom det gamle testamentet ikke er gyldig tilbakekalt.

Jo.

http://www.testament.no/hva-hvis-flere-testamenter/

Hvis den avdøde hadde et gjensidig testamente med noen som har gått bort, blir det annerledes. Men hvis det bare var arvelaters egen arv det ble disponert over, bør det ikke være vanskelig å vurdere hva som er gjeldende av de to testamentene.

Anonymous poster hash: f27d3...801

AnonymBruker
Skrevet

Jo.

http://www.testament.no/hva-hvis-flere-testamenter/

Hvis den avdøde hadde et gjensidig testamente med noen som har gått bort, blir det annerledes. Men hvis det bare var arvelaters egen arv det ble disponert over, bør det ikke være vanskelig å vurdere hva som er gjeldende av de to testamentene.

Okei,takk. Det var jo litt oppløftende. Siden det brevet fra tingretten kom antar jeg at det sikkert var snakk om et tidligere gjensidig testamente som arvelater hadde med sin avdøde ektefelle. Hva skjer da?

AnonymBruker
Skrevet

Okei,takk. Det var jo litt oppløftende. Siden det brevet fra tingretten kom antar jeg at det sikkert var snakk om et tidligere gjensidig testamente som arvelater hadde med sin avdøde ektefelle. Hva skjer da?

Det er lenge siden jeg har drevet med arverett, så jeg er nok på litt tynn is her, særlig når vi ikke vet om det er snakk om en arvepakt eller om det er regulert hvordan lengstlevende (jeg antar at vedkommende var gift) kunne disponere i evt. nytt testament.

Men du kan lese mer her: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/796/806/812

Her er kanskje det mest relevante for ditt spørsmål:

"Lengstlevende ektefelle kan imidlertid ikke disponere over førstavdødes arv fritt ved testament, som dødsdisposisjon dersom testamentet har klare bestemmelser om arverett for førstavdøde. (...)

Dersom testamentet ikke har klare bestemmelser om arverett for arvingene etter førstavdøde, følger det av arveloven § 67 nr. 3, at lengstlevende kan testamentere bort hele formuen fritt til hvem som helst. Hvis lengstlevende ikke oppretter et testament, vil imidlertid formuen fordeles med en halvpart på hver av slektene.

Dersom førstavdøde har opprettet en såkalt sekundærdisposisjon om hvem som skal arve noe etter førstavdøde, når lengstlevende er død, oppstår spørsmålet om lengstlevende kan endre førstavdødes sekundærdisposisjon etter at førstavdødes død. Hvis disposisjonen er gjort ugjenkallelig ved arvepakt, dvs. at det i ordlyden er bestemt at den ikke skal kunne endres eller tilbakekalles, må lengstlevende respektere dette. Dersom testamentet er taus om lengstlevende kan tilbakekalle eller endre disposisjonen, vil tilfellet reguleres av arveloven § 58."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...