Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lastet ned budsjettkalkulatoren fra Husbanken sin hjemmeside, hvor man blant annet kan legge inn alle inntekter, utgifter og hvor mye man har lyst å låne for å se om man kan betjene et boliglån. I et møte med en rådgiver derfra fortalte hun at renten er ekstremt lav nå (noe med 2-3%), og at man setter opp 6 og noe % som maks da de selvsagt ikke vet hvordan det vil være om 10-20 år. Forståelig nok. Men på dette budsjettet står det at man skal betale 6,25 % rente fra første dag til alt er nedbetalt, noe som gjør at månedsbeløpet på et eventuelt lån blir veldig høyt. Hvorfor står det, det må da være feil?? Hvorfor snakker de da om at renten er så fantastisk lav i så fall?

Anonymous poster hash: 45081...48b
  • 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også søkt om startlån...selv om renten er lav nå så er budsjettet beregnet slik at man skal tåle en renteøkning. Det er sånn man må tenke om man låner hvor som helstm alltid tenke den høyeste renten. Men selvsagt betaling i måned i husbanken ligger rundt 2-3 per idag. Man skal tenke langt i følge det budsjettet.

dessuten det budsjettet synes jeg er litt tull, man bruker vanligvis ikke så mye på klær osv i måneden... har man dårlig inntekt så bruker man mindre.

Skrevet

Jeg har lastet ned budsjettkalkulatoren fra Husbanken sin hjemmeside, hvor man blant annet kan legge inn alle inntekter, utgifter og hvor mye man har lyst å låne for å se om man kan betjene et boliglån. I et møte med en rådgiver derfra fortalte hun at renten er ekstremt lav nå (noe med 2-3%), og at man setter opp 6 og noe % som maks da de selvsagt ikke vet hvordan det vil være om 10-20 år. Forståelig nok. Men på dette budsjettet står det at man skal betale 6,25 % rente fra første dag til alt er nedbetalt, noe som gjør at månedsbeløpet på et eventuelt lån blir veldig høyt. Hvorfor står det, det må da være feil?? Hvorfor snakker de da om at renten er så fantastisk lav i så fall?

Anonymous poster hash: 45081...48b

Dette er bare på budsjettet for å se at dere kan betjene lånet hvis det skulle bli høy renteøkning. Får dere selve lånet vil selvsagt månedsbeløpet bli lavere og beregnes etter nåværende rente.

Gjest tuppesjura
Skrevet

Jeg behandler startlån-søknader og vi bruker 6,25% for å være sikker på at søker skal kunne klare å betale på lånet. Vi er ganske strenge på det, samt at SIFO legges til grunn på utgiftssiden.

Skrevet

Jeg behandler startlån-søknader og vi bruker 6,25% for å være sikker på at søker skal kunne klare å betale på lånet. Vi er ganske strenge på det, samt at SIFO legges til grunn på utgiftssiden.

Vi har søkt startlån.. venter spent på svar. Har gjeld og betalingsanmerkninger, men samboer er gjeldsfri og har ingen anmerkinger.begge har fast jobb,han tjener litt bedre enn Meg.det er gode grunne hvorfor vi må ha et stabilt sted nå, til ig med barnevernet har snakket med saksbehandler. Du som jobber me dette, er det noen som har fått tross betalingsanmerkninger?

Gjest tuppesjura
Skrevet

Vi har søkt startlån.. venter spent på svar. Har gjeld og betalingsanmerkninger, men samboer er gjeldsfri og har ingen anmerkinger.begge har fast jobb,han tjener litt bedre enn Meg.det er gode grunne hvorfor vi må ha et stabilt sted nå, til ig med barnevernet har snakket med saksbehandler. Du som jobber me dette, er det noen som har fått tross betalingsanmerkninger?

Ja, vi gir på tross av betalingsanmerkninger, men vårt krav er at du ikke får lån i annen bank og at du er i en varig økonomisk vanskelig situasjon. I tillegg hjelper vi en del som holder på å miste bolig etc. Vi vurderer i hver enkelt situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...