Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #1 Skrevet 14. juni 2004 Hva gjør man når man plutselig har fått penger inn på konto, som man ikke kjenner "avsenderen" på og som sannsynligvis er satt inn på feil konto? Kontakter man sin egen bank for dette eller? Det er bare 112 kr det er snakk om, men de er jo allikevel ikke våre...
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #2 Skrevet 14. juni 2004 Dersom jeg hadde oppdaget noe slikt ville jeg tatt kontakt med banken for å spørre hvor de kom fra. Du har ikke vunnet på Lotto da? Hilsen Lille meg
Augustbrud02 Skrevet 14. juni 2004 #3 Skrevet 14. juni 2004 Dersom jeg hadde oppdaget noe slikt ville jeg tatt kontakt med banken for å spørre hvor de kom fra. Du har ikke vunnet på Lotto da? Hilsen Lille meg Nei, da står det Norsk Tipping. Nå står det at det er fra en eller annen Singh. Og vi kjenner ingen Singh'er vi. (ops, ser at jeg skrev som gjest i det første innlegget. Beklager. )
Chiquita Skrevet 14. juni 2004 #4 Skrevet 14. juni 2004 Ta kontakt med banken deres, ja.... Selv om det er små summer det er snakk om, så er det jo et prinsipp. Dessuten kan en bli straffeforfulgt (for svindel/bedrageri) dersom en ikke varsler, har jeg hørt (men jeg husker ikke hvor jeg har hørt/lest det)
Arkana Skrevet 14. juni 2004 #5 Skrevet 14. juni 2004 Det er sant som Chiquita sier. Det er straffbart å bruke penger som ikke er dine, eller som du burde visst ikke er dine.
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #6 Skrevet 14. juni 2004 Ta kontakt med banken deres, ja.... Selv om det er små summer det er snakk om, så er det jo et prinsipp. Dessuten kan en bli straffeforfulgt (for svindel/bedrageri) dersom en ikke varsler, har jeg hørt (men jeg husker ikke hvor jeg har hørt/lest det) Stemmer ikke helt. Om en fremmed person setter inn penger på din konto kan du beholde dem(medmindre du er ærlig). Jeg har selv satt inn penger på feil konto og etter kontakt med både bank og hos politiet fikk jeg beskjed om at det var opp til den som fikk pengene om de ville gi dem tilbake. (heldiggvis for meg fikk jeg dem tilbake)
Augustbrud02 Skrevet 14. juni 2004 #7 Skrevet 14. juni 2004 Da tar jeg kontakt med banken vår. Takk for hjelpen!
Sarabi Skrevet 14. juni 2004 #8 Skrevet 14. juni 2004 Tenk om jeg fikk inn en mill på kontoen da :D Og det var opp til meg om jeg ville betale de tilbake.. Pengene blir trekt fra kontoen hvis feilen blir oppdaget.. så fremst der er penger...
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #9 Skrevet 14. juni 2004 http://www.stavangeravisen.no/art.asp?art=1736
14062003 Skrevet 14. juni 2004 #10 Skrevet 14. juni 2004 Dersom man burde ha skjønt at pengene ikke var ens egne, skal en betale tilbake. 1 mill merker man og kan ikke beholde. 112kr er noe som jeg aldri hadde merket om kom feil til min konto, så jeg hadde mest sannsynlig beholdt og brukt dem - rett og slett fordi jeg mest sannsynlig aldri hadde merket at de kom.
Arkana Skrevet 14. juni 2004 #11 Skrevet 14. juni 2004 http://www.stavangeravisen.no/art.asp?art=1736 Jeg synes det er helt forferdelig at denne personen som hevet disse pengene ikke blir tvunget til å betale tilbake. Man er bra dum om man tror at det ikke er gjort en feil når ½ million plutselig står på kontoen din. (Men mennesker er nå engang både dumme og egoistiske.) Jeg håper virkelig denne kvinnen vinner rettssaken.
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2004 #12 Skrevet 14. juni 2004 Jeg fikk 10.000 på en konto som ikke var i bruk. Jeg viste det sto noe sånt som 38 øre der. Leste aldri kontomld. fra banken som kom heller. Gikk rett i søpla. (hadde brukskonto i annen bank) Så en dag kom det utskrift fra kontoen igjen. Ble jo målløs. De hadde stått der ca 6 mnd. Ringte å sjekka. Be bedt om å komme ned og inn til revisjonen. Disse er ikke dine fikk jeg til svar. Nei, selfølgelig ikke er de det. Fikk ikke et takk fra banken engang.
LilleBille Skrevet 14. juni 2004 #13 Skrevet 14. juni 2004 Banken kan "ta" tilbake pengene hvis de ikke er dine. Leide i sin tid ut hybel - og husleien kom inn .. trodde vi i flere måneder... men så tok det slutt.. Etter en stund ble leieboer kastet ut ved hjelp av lensmann osv, og et halvt år etterpå fikk vi beskjed om at det vi trodde var husleien (samme beløp - riktig dato) - var vår forrige leietaker som hadde hatt fast trekk på konto - med overføring til oss - uten varsel.. - kun merket husleie. Da måtte vi tilbakebetale de pengene til ham -- og i og med at vi trodde vi hadde fått husleie fra vår utkastete leieboer - hadde vi ikke krevet dette beløpet fra henne.. i forbindelse med saken - så vi endte opp med tap på 8000,- kroner. Skikkelig irriterende ... og vi hadde ingen mulighet til å få dekket det. :evil:
Arkana Skrevet 14. juni 2004 #14 Skrevet 14. juni 2004 Da måtte vi tilbakebetale de pengene til ham -- og i og med at vi trodde vi hadde fått husleie fra vår utkastete leieboer - hadde vi ikke krevet dette beløpet fra henne.. i forbindelse med saken - så vi endte opp med tap på 8000,- kroner. Skikkelig irriterende ... og vi hadde ingen mulighet til å få dekket det. :evil: Så utrolig kjipt! :veldigsur:
diddi Skrevet 14. juni 2004 #15 Skrevet 14. juni 2004 Selvfølgelig må man betale tilbake. Bankklagenemnda kom til at BANKEN (betalingsservice)ikke var ansvarlig. Da må kvinnen gå direkte på mottaker. Banken har ikke lov til å gå inn og "rette opp" feilen dersom du setter inn på feil konto. Da må de ta kontakt med den som feil har mottatt beløpet, som må gi samtykke til at pengene kan gå dit de skal. Og ærlig talt. Når det ikk er dine penger, så si ifra til banken, og be dem om å finne ut hvem som egentlig skal ha dem.
LilleBille Skrevet 14. juni 2004 #16 Skrevet 14. juni 2004 Så utrolig kjipt! :veldigsur: .. det sved lenge det...
Arkana Skrevet 14. juni 2004 #17 Skrevet 14. juni 2004 Var det virkelig ingenting dere kunne gjøre? Dere hadde bevis på at pengene ikke kom fra ham og at dere aldri har mottatt noen husleie fra ham, og dere har kontrakten som viser at han faktisk var leietaker. Synes det er utrolig frekt av ham å snike seg unna dette, og at det ikke er noe dere kan gjøre i ettertid til tross for at det er helt tydelig at han har lurt dere.
LilleBille Skrevet 14. juni 2004 #18 Skrevet 14. juni 2004 Det var faktisk ikke han som betalte som gjørde feil (vel på en måte men...) ... han hadde ikke stoppet fast trekk... og jeg forstår jo godt at han - når han oppdaget det - ville ha igjen pengene .. for de skulle aldri vært overført ... Husleiedep. konto etc. var oppgjort og alt avsluttet på vanlig måte. Han hadde trekk på en konto han vanligvis ikke brukte .. og når det kom inn penger der .. ble de overført oss.. Hadde dette ikke falt sammen med at ny leietaker ikke betalte ... ville vi reagert - om det hadde kommet dobbelt opp en måned ville vi skjønt at noe var feil.. men i og med at ny leietaker ikke betalte .. men vi fikk riktig beløp inn .. trodde vi alt var i orden... og hadde ikke saken mot den leietakeren som ble kastet ut vært avsluttet - hadde vi i følge lensmann kunnet ta pant i møblene.. Men .. skrev brev til banken.. og hadde håpet at de ville "dekke" noe av dette for oss .. siden vi egentlig var utskyldige - og dette ble oppdaget veldig sent.. men nei da.. :evil: Så penger som kommer inn til deg.. som ikke er dine... kan godt "tas" tilbake ..
diddi Skrevet 14. juni 2004 #19 Skrevet 14. juni 2004 Ja det var surt at dere ikke oppdaget dette i forbindelse med saken dere hadde mot utleieren. Men det betyr da ikke at dere har "tapt" kravet, med mindre det har gått tre år (foreldelse). Men det spørs om dere uansett ville fått noe (hun hadde/har vel ikke noe å få tak i). Så det vil kanskje koste mer i rettsgebyrer enn hva dre vil få inn. Men banken driver jo ikke veldedighet. De er ikke ansvarlig for den tabben som x-leietaker har gjort. De kun forbidler at dere bør betale tilbake, siden dette uansett kunne bli krevd ved en evt rettsak. Bedre da at man "frivillig" betaler. Det var jo ikke deres penger. Surt at sånt skjer.
Augustbrud02 Skrevet 15. juni 2004 #20 Skrevet 15. juni 2004 Og ærlig talt. Når det ikk er dine penger' date=' så si ifra til banken, og be dem om å finne ut hvem som egentlig skal ha dem.[/quote'] Enig i det. Har sendt en mail til banken og opplyst om dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå