AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #1 Skrevet 14. mai 2014 Mulig å kun spise kylling, kalkun, fisk, egg, grønnsaker (ikke potet), avokado, kokosolje og smør og ikke få mangelvarer? Anonymous poster hash: 12d9e...d5d
Supraspinatus Skrevet 14. mai 2014 #2 Skrevet 14. mai 2014 Du bør spise kjøtt med jern i også dersom du ikke spiser innmat. Det er heller ikke sikkert du bør, eller trenger å ligge veldig lavt på karbohydratinntaket. I tillegg er potet ok, i rimelige mengder. Like mye karbohydrater som i søtpotet. Vanlig potet, når kokt og nedkjølt, inneholder resistent stivelse som er bra for fordøyelsen. 1
Pringle Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 (endret) Er dette bare et tankeeksperiment, eller har du tenkt å gjennomføre det? I så fall for hvor lenge? Jo lenger, jo større risiko for feilernæring. For å forbedre helsa og gå ned i vekt er det i utgangspunktet ikke nødvendig med en strikt diett. Det kan derimot gjøre det vanskeligere å oppnå målene man har satt seg, fordi man vil lengte etter det man nekter seg (menneskenaturen er sånn). Men for mange er et sett med regler en god hjelp. Disse bør dog ikke være potensielt helseskadelige. Du bør ikke kutte fullstendig ut matvarer uten en eller flere av disse grunnene: 1) de gjør deg syk, herunder også "uvel", oppblåst eller slapp, 2) det er noe du ikke liker, eller tvertimot, så 3) det er umulig for deg å bare spise litt, eller 4) av religiøse/etiske grunner. Endret 15. mai 2014 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #4 Skrevet 15. mai 2014 Er dette bare et tankeeksperiment, eller har du tenkt å gjennomføre det? I så fall for hvor lenge? Jo lenger, jo større risiko for feilernæring. For å forbedre helsa og gå ned i vekt er det i utgangspunktet ikke nødvendig med en strikt diett. Det kan derimot gjøre det vanskeligere å oppnå målene man har satt seg, fordi man vil lengte etter det man nekter seg (menneskenaturen er sånn). Men for mange er et sett med regler en god hjelp. Disse bør dog ikke være potensielt helseskadelige. Du bør ikke kutte fullstendig ut matvarer uten en eller flere av disse grunnene: 1) de gjør deg syk, herunder også "uvel", oppblåst eller slapp, 2) det er noe du ikke liker, eller tvertimot, så 3) det er umulig for deg å bare spise litt, eller 4) av religiøse/etiske grunner. Trenger en kostplan å forholde meg til for å sørge for at jeg for u meg nok og riktig mat ifh til aktivitetsmengden min, og det er greit å ha en fast plan så jeg vet hva jeg skal handle inn i en travel hverdag. Paleokostholdet er jo generelt ganske ensidig ifh til matvarer, men det gjør meg ingenting Maten smaker mer enn godt nok for min del. Anonymous poster hash: 12d9e...d5d
Zinnia Skrevet 16. mai 2014 #5 Skrevet 16. mai 2014 Trenger en kostplan å forholde meg til for å sørge for at jeg for u meg nok og riktig mat ifh til aktivitetsmengden min, og det er greit å ha en fast plan så jeg vet hva jeg skal handle inn i en travel hverdag. Paleokostholdet er jo generelt ganske ensidig ifh til matvarer, men det gjør meg ingenting Maten smaker mer enn godt nok for min del.Anonymous poster hash: 12d9e...d5d Rekker ikke svare skikkelig nå, men tror kanskje du har misforstått et par ting med paleo. Det er overhodet ikke ensidig, tenk helhet og ikke minst tenk kvalitet på maten! Jeg har holdt på en stund, bare å sende meg en pm om du har lyst eller lurer på noe 3
SuperFace Skrevet 16. mai 2014 #6 Skrevet 16. mai 2014 (endret) Skal du være strikt paleo må du huske å kjøpe økologisk mat Endret 16. mai 2014 av SuperFace 3
Miamaia83 Skrevet 16. mai 2014 #7 Skrevet 16. mai 2014 Paleo er jo alt annet enn ensidig.. Legg til nøtter (unntatt peanøtter) og frø. Og litt annet kjøtt og. Mesk deg i allaskens grønnsaker og bær og litt frukt innimellom. Masse god mat en kan spise.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2014 #8 Skrevet 17. mai 2014 Du bør spise kjøtt med jern i også dersom du ikke spiser innmat. Det er heller ikke sikkert du bør, eller trenger å ligge veldig lavt på karbohydratinntaket. I tillegg er potet ok, i rimelige mengder. Like mye karbohydrater som i søtpotet. Vanlig potet, når kokt og nedkjølt, inneholder resistent stivelse som er bra for fordøyelsen. Spiser kylling, kalkun, laks, torsk, krabbe og reker, stort sett. Er økologisk kjøttdeig greit? Vet ikke om det er tilsatt noe bortsett fra litt salt? Anonymous poster hash: 12d9e...d5d
Supraspinatus Skrevet 17. mai 2014 #9 Skrevet 17. mai 2014 Spiser kylling, kalkun, laks, torsk, krabbe og reker, stort sett. Er økologisk kjøttdeig greit? Vet ikke om det er tilsatt noe bortsett fra litt salt?Anonymous poster hash: 12d9e...d5d Ja. Økologisk, fritt beite eller villfanget kjøtt er "gull standarden" i paleobevegelsen. Ekte steinaldermennesker spiste nok vesentlig mer ensidig enn det paleo egentlig fronter. Det er også det mye av kritikken til kostholden handler om. Men dem som gir den kritikken har ikke skjønt at kostholdet ikke handler om å spise akkurat som steinaldermennesker, men om å begrense bruken av moderne fabrikkmat - og minske de typene tradisjonell mat som ikke fordøyes bra av alle mennesker. Korn og melk. Med en stor stjerne bak melkeprodukter, siden de tåles godt av enkelte folkeslag. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå