Gjest Pet Skrevet 14. juni 2004 #1 Skrevet 14. juni 2004 Kjørte noen venner av meg som var invitert til kaffe i bryllupet til en kollega forrige helg. I invitasjonen sto det at de skulle komme ca 22:30. Var ikke det veldig sent? Det var en halv time å kjøre og jeg rota litt så vi var ikke der før kvart på elleve. Klokka halv to var festen over. De følte at de omtrent ikke hadde kommet før det ble oppbruddsstemning. Er det vanlig å invitere kaffegjester så sent når festen slutter så "tidlig"?
AugustBrud'04 Skrevet 14. juni 2004 #3 Skrevet 14. juni 2004 Hørtes rart ut... Men hvis man ikke spiser før 18-19-tiden så er det vel ikke klart for kaffegjester før rundt halv elleve. Men er helt enig med deg i at dette ble veldig sent og et kort selskap for de som bare var bedt til kaffe. Hvis vi skulle hatt kaffegjester så tror jeg vi ville ha prøvd å spist kl. 16 eller senest kl. 17, så kaffegjestene kunne kommet rundt kl. 20-21. Men det kan jo være at de ikke fikk kirke/fotograf så tidlig og at det var derfor de måtte spise så sent?
blyg Skrevet 14. juni 2004 #4 Skrevet 14. juni 2004 Vi har det liknende det: Vielse: 1530 Middag: 1800/1830 (kommer litt an på hvor lang tid hos fotograf etc..) Middag ferdig/kaffegjester: 2200 Fest slutt: 0200 Skulle gjerne hatt kaffegjestene tidligere, men det lar seg ikke gjøre. Vil jo ikke at de skal sitte og vente på at middagen blir ferdig heller... Var ikke mulig å få tidligere vielse heller. Det som er fint, er at vi har hørt at de fleste kaffegjestene, skal dra ut og spise sammen etter vielsen, og har dermed klart å "underholde" seg selv! Det er vi jo selvsagt glad for!! blyg
AugustBrud'04 Skrevet 14. juni 2004 #6 Skrevet 14. juni 2004 Det som er fint, er at vi har hørt at de fleste kaffegjestene, skal dra ut og spise sammen etter vielsen, og har dermed klart å "underholde" seg selv! Det er vi jo selvsagt glad for!! blyg Det var jo et kjempehyggelig og fint initiativ av kaffegjestene da! Veldig hyggelig for dem og sikkert veldig hyggelig for dere også siden de da kommer i litt stemning sammen og kommer i samlet tropp. Det skal jeg jammen tenke på hvis vi blir invitert til kaffe i bryllup en gang.
Arkana Skrevet 14. juni 2004 #8 Skrevet 14. juni 2004 Jeg må ærlig innrømme at jeg tviler på at jeg hadde orket å dra hvis det hadde vært fra 22.30 og bare noen timer. Særlig hvis det er en annen by og man har vært på vielsen først. Forventer virkelig brudeparet at man skal sose rundt i en fremmed by i flere timer og så komme på kaffe 2-3 timer?
Gjest Pet Skrevet 14. juni 2004 #9 Skrevet 14. juni 2004 De regnet med at festen skulle vare lengre i og med at de ble invitert så sent. Det blir liksom veldig lite å stasje seg opp for, og taxien tilbake kostet 600 kroner (sjåføren hadde gått og lagt seg.)
blyg Skrevet 14. juni 2004 #10 Skrevet 14. juni 2004 Forventer virkelig brudeparet at man skal sose rundt i en fremmed by i flere timer og så komme på kaffe 2-3 timer? Hei Arkana. Vi forventer ingenting av noen.. men synes det var hyggelig å invitere venner (som er litt utenfor den indre vennekretsen) til kaffen, når vi hadde anledning og plass. Vi har dessuten noen gjester (fettere med følge 10stk) som skal få servert middag et annet sted i regi av oss (da vi ikke hadde plass i lokalene vi skal være i) som også kommer sammen med de andre kaffegjestene. Så det er som du skjønner en hel gjeng som kommer (ca 30stk), og alle disse har utelukkende gitt oss positive tilbakemeldinger på at de i det heletatt har blitt invitert!! Vi hadde aldeles ikke blitt sure hvis noen takket nei, men nå har det seg sånn at samtlige som ble invitert til kaffen har sagt et rungende JA!! Og det er jo kos!! (Vi har vært i kaffe hos en del av disse også, så det er ikke noe uvanelig i vår krets!!) blyg
Martha Stewart Skrevet 14. juni 2004 #11 Skrevet 14. juni 2004 Jeg må ærlig innrømme at jeg tviler på at jeg hadde orket å dra hvis det hadde vært fra 22.30 og bare noen timer. Særlig hvis det er en annen by og man har vært på vielsen først. Forventer virkelig brudeparet at man skal sose rundt i en fremmed by i flere timer og så komme på kaffe 2-3 timer? Ja, dette har jeg opplevd flere ganger. Ikke meningen å være "surmaget" ift dere som skal ha kaffegjester, men jeg har ikke følt at jeg har hatt særlig utbytte av å være kaffegjest ihvertfall... Alle tre gangene jeg har vært har jeg måttet sitte å vente for å komme inn, det er visst sjelden tidsplanen holder i bryllup. Kaffen starter sent, og vips - så er bryllupet over. Når man ankommer selskapet sent så er de andre gjestene ofte kommet godt "i siget" med alkohol og stemning og man kan derfor føle seg litt "på sidelinjen" som kaffegjest. Derfor kan det være fint hvis man selv er brudeparet som inviterer kaffegjester, å ikke bare la noen få komme til kaffe - da kan de få det gjelder lett føle seg "utenfor". Da er bedre å være én av mange.
Gjest Pet Skrevet 14. juni 2004 #12 Skrevet 14. juni 2004 Vennene mine hadde ikke føelse av å ha vært i bryllup etter dette, ihvertfall. Brudevalsen og alt var unnagjort før de kom. Synes verskapet bør "spare" noe til kaffegjestene kommer, f eks en tale, brudevals eller lignende. De rakk ikke å bli en del av bryllupet i det hele tatt.
Arkana Skrevet 14. juni 2004 #13 Skrevet 14. juni 2004 Vennene mine hadde ikke føelse av å ha vært i bryllup etter dette' date=' ihvertfall. Brudevalsen og alt var unnagjort før de kom. Synes verskapet bør "spare" noe til kaffegjestene kommer, f eks en tale, brudevals eller lignende. De rakk ikke å bli en del av bryllupet i det hele tatt.[/quote'] Huff, det høres ikke særlig gøy ut nei. Noe burde vært spart til kaffegjestene, og helst burde kaffen vært startet tidligere. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å ha vielsen så sent som 15, nettopp fordi alt annet blir så sent, men det må jo brudeparet bestemme selv.
blyg Skrevet 14. juni 2004 #14 Skrevet 14. juni 2004 Våre gjester skal få delta på alt som kommer etter middagen, det være seg: brudevals, kakeskjæring, kasting av brudebukket, og dans og moro!! Det er kun middagen de ikke får med seg.... desverre!! Jeg har selv vært kaffegjest hos en del av de som kommer til kaffen hos oss, og vi har definitivt hatt bryllups-feelingen selvom vi ikke var til middagen. Vi var ute og spiste etter kireken, og var i akkurat samme humør som alle de andre når vi kom til festen... ikke noe problem.. Lag en hel dag ut av det uansett, feir begihvenheten! Ikke gå hjem og ta på joggingsen... da skjønner jo jeg også at det er vanskelig å finne party-humøret igjen, hvis man har sittet i sofaen siden vielsen.....
nessi Skrevet 14. juni 2004 #15 Skrevet 14. juni 2004 Jeg synes det er helt greit å bli bedt som kaffegjest, men synes 2230 var fryktelig sent. Det seneste jeg har blitt bedt som kaffegjest er 2100. I gjengen vår har det vært helt vanlig at vi som er bedt som kaffegjester har gått og spist sammen og tatt noen øl i tiden mellom vielse og bryllupsfest.
Gjest Tabby Skrevet 14. juni 2004 #16 Skrevet 14. juni 2004 Vi skal ha kaffegjester, men prøver å legge opp til at de skal føle at de får med seg masse fra dagen de også. Vi skal ha vielsen kl 12 og spise et enkelt koldtbord med bare de nærmeste (bestemødre, foreldre, søsken med følge og våre egne barn. Og så forlovere og oss da. Så blir kaffegjestene bedt om å komme kl halv seks eller halv syv mener jeg vi la opp til. Da har vi beregnet en time til bare å prate med gjestene våre, for så å skjære kaken og kose oss sammen med alle sammen. Blir det noen taler under maten så blir det helt uformelt uansett, det er slik vi vil ha det. Og ikke vil vi ha sanger heller. Etter kakene blir barna våre hentet og festen begynner. Da skal vi danse og feste og skyte raketter kl 12 på natta. Så alt blir lagt opp til at kaffegjestene ikke skal føle seg utenfor på noen måte. Vi vil gjøre det på denne måten, for vi vil helst ha alle vi bryr oss om der på vår store dag, men økonomisk lar det seg ikke gjøre å ha alle til mat. Det er også andre, mer personlige grunner som ligger bak dette, som jeg ikke vil gå inn på her. Men jeg kunne aldri fått meg til å be kaffegjester så sent, og heller ikke noen få.
Gjest Pet Skrevet 14. juni 2004 #17 Skrevet 14. juni 2004 Dette var tre kollegaer av bruden og de er ikke omgangsvenner og kjente heller ingen andre som var invitert, så det var ikke naturlig å gå ut å feire dette bryllupet på egenhånd. Hvis jeg blir invitert som kaffegjest noen gang så håper jeg at vertskapet passer på at alle føler seg like velkomne og verdsatte.
blyg Skrevet 14. juni 2004 #18 Skrevet 14. juni 2004 Hvis jeg blir invitert som kaffegjest noen gang så håper jeg at vertskapet passer på at alle føler seg like velkomne og verdsatte. Takk for tipset Pet!! Jeg skal snakke med min kjære om dette, og passe på at vi tar oss godt av alle kaffegjestene som kommer etterpå!!! blyg
Gjest Poirot Skrevet 14. juni 2004 #19 Skrevet 14. juni 2004 Synes det var sent. Jeg har hørt andre er blitt invitert til kl 20, og det er greit. I fjor sommer var jeg et sted der kaffegjestene (40 stk!) kom kl 22, men da varte festen til kl 07, og kl 01 kom det et helt koldtbord til nattmat! Dette har jeg ingenting imot.
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2004 #20 Skrevet 14. juni 2004 Vi skal bare ha middag med våre nærmeste, men invitere slektninger til kaffe og bryllupskake etterpå. Ser for meg at middagen blir kl 17.00, og at kaffegjestene blir invitert til kl. 19 eller 19.30. Skal ha et uformelt bryllup, uten taler og sanger, så jeg regner med at drøye to timer til middagen holder lenge! Syns det var veldig sent å bli invitert til kl 22.30... K
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå