AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #1 Skrevet 14. mai 2014 Jeg venter barn med min samboer. Samboer har et barn fra før, og jeg er ikke enig i oppdragelsen til dette barnet. Eller ikke alt da. Derfor er jeg redd min samboer blir sånn med vårt felles barn også?! Jeg har valgt å ligge unna mitt stebarns oppdragelse i den grad jeg kan. Men jeg syns ikke det er greit at barnet drikker brus hele tiden. Jeg sier ifra om at det går an å drikke vann hvis barnet er tørst, men nei, brus skal h*n ha! Min samboer har også begynt å sagt ifra om at vann er bedre, men barnet hører sjelden på det som blir sagt. Og dessverre sier ikke min samboer noe på det. Barnet ser også mye på disneychannel, cartoon network og boomerang. Noen ganger kan tven stå på hele dagen, samtidig som barnet bruker ipad'n sin. Og jeg ønsker heller ikke at vårt felles barn skal sitte foran tven hele tiden fordi søskenet gjør det. Det kan nevnes at barnet er svært dårlig til å finne på ting selv. Vet egentlig ikke hva jeg vil med dette, men er redd for at vi skal være for uenige og at det oppstår konflikter som egentlig kunne vært unngått. Noen andre som har erfaringer med uenigheter om oppdragelse?Anonymous poster hash: ea61f...2d1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #2 Skrevet 15. mai 2014 Jeg har det samme problemet. Gravid, og samboer har unge fra tidligere forhold 50%. Vi er heldigvis ikke uenig i de viktigste tingene, men har merket opp gjennom tiden at vi har forskjellig framgangsmåte. Jeg tar det litt mer med ro, og prøver å få ungen til å tenke seg, prøve selv, før det eventuelt kommer og spør om hjelp. Han har ikke tålmodighet og forteller nøyaktig hva ungen skal gjøre til enhver tid. Vi har snakket mye om dette, og kommet fram til at siden vi hovedsakelig har felles mål og ønsker for vårt barn, må vi ha forskjellige roller. Han er den "strenge" som forventer at regler følges og at ting blir gjort ordentlig. Mens jeg blir den som oppfordrer til å bruke hodet og å finne ut av ting selv. Mitt tips er vel at dere burde sette dere ned og finne felles mål. For eksempel; hvordan ønsker dere at måltidene skal fungere? Skal ungen(e) kunne prøve seg fram selv, selv om det kan ende med mye grising? Skal alle sitte pent ved bordet til alle er ferdig med å spise? Eller; hvor mye TV-titting er greit i hverdagen? Finn felles mål, bli enige om rollefordeling. Hans unge skal selvfølgelig være en del av disse endringene, men du har like mye rett til å komme med dine krav til oppdragelse. Du bidrar med et nytt barn i denne familien, og selv om han hadde et fra før betyr ikke det at han allerede har lagt lista som du blir pent nødt til å godta som den er. Det er selvfølgelig også viktig at dere sammen forklarer ungen hans hvordan dere vil ha det i huset og hvorfor. Dette er rett og slett tilvenning. Anonymous poster hash: 66fe1...b80
ekkoet Skrevet 15. mai 2014 #3 Skrevet 15. mai 2014 Jeg ville sagt til ham at når nye barnet kommer vil du ha ting slik-slik og slik og at dette blir vanskelig dersom det skal være ulike regler for barna. Hør hvordan han synes at dere skal løse denne situasjonen. Om du er gravid nå går det enda nesten 2 år før det blir et problem at barnet ser til søksenet sitt, så dere har god tid på å få en overgang.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #4 Skrevet 15. mai 2014 Takk for svar! Har termin i midten av juli, så det er jo en stund til denne type oppdragelse. Men jeg må si jeg er spent siden jeg og barnefar er så forskjellige, i hvertfall på disse små tingene. Og det å få hans barn med på disse endringene siden barnet er 7 år. TSAnonymous poster hash: ea61f...2d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå