Gå til innhold

Hvem skal følge deg opp til alteret?

Anbefalte innlegg

Gjest Vevila
Skrevet

Og hvorfor har du valgt akkurat den personen? Hvis jeg og sambo noen gang gifter oss tenkte jeg at det kunne vært koselig om sønnen min fulgte meg opp. Blir det fint, eller sært? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke.

Foreldrene mine skilte seg da jeg var 5 år, og siden jeg var 6 år har jeg hatt stefaren min.

Har også forholdsvis god kontakt med pappa. Men stefaren min har jo vært en like så mye pappa for meg, om ikke mer.

Føler ikke at det blir riktig å velge pappa og ditche stefaren min. Men føler ikke det blir riktig andre veien heller. Tror kanskje jeg går alene.

Anonymous poster hash: 02a4d...22d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gå alene eller mannen og jeg skal gå sammen. Vi ønsker at vi skal møtes og gifte oss som likeverdige individer, og symbolikken som ligger i det å bli fulgt opp, er altfor sterk til at jeg synes det er noe hyggelig. Slik jeg ser det ligger det kvinneundertrykkelse i det å bli fulgt opp av min far, og det er ikke noe jeg ønsker.

Jeg har et godt forhold til begge mine foreldre, om noen skulle lure på det.

Anonymous poster hash: deb99...023
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Pappa

Anonymous poster hash: 1e45f...a33
Skrevet

Stefaren min :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gå sammen. Vi har allerede vørt samboere noen år og vi har barn. Jeg blir ikke "gitt bort" av pappa...

Anonymous poster hash: f0b65...17b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gå sammen. Vi har allerede vørt samboere noen år og vi har barn. Jeg blir ikke "gitt bort" av pappa...

Anonymous poster hash: f0b65...17b

Samme her.

Anonymous poster hash: 017a2...84e

• Liker 1
Skrevet

Jg tror det blir pappa. Ikke fordi jeg vil bli "gitt bort", men fordi jeg vil dele den opplevelsen med min far. Min mor er jo med og planlegger alt, så synes det er fint at pappa også har en rolle.

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke.

Foreldrene mine skilte seg da jeg var 5 år, og siden jeg var 6 år har jeg hatt stefaren min.

Har også forholdsvis god kontakt med pappa. Men stefaren min har jo vært en like så mye pappa for meg, om ikke mer.

Føler ikke at det blir riktig å velge pappa og ditche stefaren min. Men føler ikke det blir riktig andre veien heller. Tror kanskje jeg går alene.

Anonymous poster hash: 02a4d...22d

kanskje du kan gå med begge? Du har da to armer.

• Liker 3
Gjest Anubiel
Skrevet

Det blir pappa. Og for meg betyr det ikke at jeg verken blir gitt bort eller er en ting som blir overgitt fra min far til min mann.

I alle bryllup jeg har vært i har bruden gått med sin far. Jeg har aldri tenkt på det som kvinneundertrykkende og det tror jeg neppe noen andre har heller!

AnonymBruker
Skrevet

TS: jeg synes også det høres koselig ut at sønnen din følger deg og gir deg bort til samboeren din, hvis du skal følges av noen.

Jeg har aldri tenkt på det som kvinneundertrykkende og det tror jeg neppe noen andre har heller!

Bare i denne tråden er det allerede tre som gjør det klart at de vet hvor tradisjonen kommer fra, hva den representerer og at de ikke kommer til å følge den, så det er beviselig noen andre som har tenkt på det slik.

Anonymous poster hash: afbe3...55a
  • Liker 1
Gjest Anubiel
Skrevet

TS: jeg synes også det høres koselig ut at sønnen din følger deg og gir deg bort til samboeren din, hvis du skal følges av noen. Bare i denne tråden er det allerede tre som gjør det klart at de vet hvor tradisjonen kommer fra, hva den representerer og at de ikke kommer til å følge den, så det er beviselig noen andre som har tenkt på det slik. Anonymous poster hash: afbe3...55a

Om det ikke var klart, så mente jeg de andre gjestene i bryllupet. Og jeg vet selv godt hva tradisjonen kommer av. For meg betyr det ikke en dritt hva det at far følger opp alteret betød i middelalderen. Det er ikke slik i dag. Jeg skal ha hvit kjole også, de som ikke vil følges sv far på grunn av kvinneundertykkende tradisjon bør vel revurdere dette, siden det var et symbol på en jomfrubrud.

Samlet sett synes jeg det er tåpelig å henge seg opp hva en tradisjon betød i gamle dager, når tradisjonen har mistet denne symbolikken i dag. Men bevares, alle kan gjøre hva de vil, ha på deg røde strømper og brenn BH'en mens du går oppover for alt jeg bryr meg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Sånn som det ser ut nå, så blir det min aller beste venn av det mannlige kjønn. 💕

Anonymous poster hash: f24e3...60c

Skrevet (endret)

Feilposting.

Endret av Grønt blad
Skrevet

Bestefar, men det kommer jo an på om han fortsatt lever da, eller om han er dårlig til bens. Om ikke det blir han blir det stefaren min tror jeg. :)

Skrevet

Stefaren min :) Jeg tror ikke jeg kommer til å invitere min far i det hele tatt, det hadde blitt utrolig kleint og ukomfortabelt, da han ikke kommer overens med noen av søstrene mine (vi har ikke samme far) og han og mamma er ikke gode venner, pluss at jeg har hatt et veldig vanskelig forhold til ham. Jeg føler liksom ikke han fortjener det like mye som min stefar, som har blitt som pappaen min.

Skrevet

Om det ikke var klart, så mente jeg de andre gjestene i bryllupet. Og jeg vet selv godt hva tradisjonen kommer av. For meg betyr det ikke en dritt hva det at far følger opp alteret betød i middelalderen. Det er ikke slik i dag. Jeg skal ha hvit kjole også, de som ikke vil følges sv far på grunn av kvinneundertykkende tradisjon bør vel revurdere dette, siden det var et symbol på en jomfrubrud.

Samlet sett synes jeg det er tåpelig å henge seg opp hva en tradisjon betød i gamle dager, når tradisjonen har mistet denne symbolikken i dag. Men bevares, alle kan gjøre hva de vil, ha på deg røde strømper og brenn BH'en mens du går oppover for alt jeg bryr meg ;)

Jeg begår en kardinalsynd, har kjøpt rød brudekjole, noe jeg nettopp har oppdaget at betyr at jeg har ligget med brudgommen. Jeg kommer til å bli avslørt! Skrekk og gru.

Vi gifter oss borgerlig, så det er ikke noe alter å føres opp til. Hadde det vært det ville vi gått sammen, eller kanskje jeg ville gått alene. Faren min har vært død i flere år, så det hadde ikke vært en problemstilling.

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg begår en kardinalsynd, har kjøpt rød brudekjole, noe jeg nettopp har oppdaget at betyr at jeg har ligget med brudgommen. Jeg kommer til å bli avslørt! Skrekk og gru.

Vi gifter oss borgerlig, så det er ikke noe alter å føres opp til. Hadde det vært det ville vi gått sammen, eller kanskje jeg ville gått alene. Faren min har vært død i flere år, så det hadde ikke vært en problemstilling.

hehe. Passer perfekt med rød kjole da. Alle dagens bruder burte ha rød kjole
  • Liker 2
Skrevet

Vet ikke om jeg tør å la fattern følge meg opp, ettersom han er definisjonen på løs kanon. 100% uforutsigbar. Kanskje jeg bare går alene :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er naivt å tro at tradisjoner, vaner og "etablerte sannheter" ikke fortsetter å forme holdninger selv om folk ikke er bevisst på opprinnelsen. Du demonstrerer det jo fint selv med å trekke fram myten om BH-brenning og gjøre narr av meg. Men du visste kanskje også at det er en myte, og legger ikke selv noe innhold i å snakke om det og videreføre at andre kan finne på å tro på det og legge betydning i det?

Oprinnelig er det forresten myrtekrans i håret som symboliserer jomfruelighet i vårt kulturområde. Myrtekrans finner du ikke mange bruder som bruker i dag. Les mer om opprinnelsen til hvit brudekjole her, det har ikke noe å gjøre med jomfruelighet. Giftermålshistorie er faktisk veldig interessant.

Anonymous poster hash: afbe3...55a

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...