Gå til innhold

Hvorfor må jeg trene mye mer enn andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener ca 4 dager i uka (kondisjon). 2 fotballtreninger, og 2 løpeøkter ( 1 langdistanse + 1 intervalløkt.

Jeg tipper jeg løper på rundt 45 minutter på en mil. Altså helt OK form.

En venn av meg sier at han nesten aldri løper. Han spiller også fotball, men har milevis bedre kondisjon enn meg. På en 15 kilometer distanse løper han ca 5 minutter fortere enn meg, selv om jeg har trent mye, mye hardere. Han klarer seg også mye lengre på fotballbanen enn meg.

Syns det er utrolig bittert at jeg må trene så masse for å fremdeles ligge noen hakk bak.. Jeg skjønner det ikke.

Jeg vet ikke om det er jeg eller denne vennen min som er unormal..

Frustrerende er det iallefall..

Anonymous poster hash: 24345...a47
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at denne tråden burde vært plassert i den andre kategorien, men det ordner vel moderator?

Ser at jeg ikke har stilt noen reelle spørsmål i tråden her, men jeg lurer altså på om det er noe galt med meg rent fysisk, siden det kreves så mye mer trening av meg enn andre for å oppnå samme resultat.

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du for lite? Trener for dårlig?

Anonymous poster hash: 7d0dc...b62
Skrevet

I know the feeling. Man har jo forekjellige genetiske utgangspunkt.

• Liker 1
Skrevet

Noen er faktisk non-respondere på intervalltrening og de sliter veldig med å øke oksygenopptaket.

Kanskje kondisjonstrening rett og slett ikke er for deg? Hvordan er du i kraftsport eller hurtighet?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er flere ting som kan spille inn her for eksempel genetikk, vekt, muskelmasse, teknikk og ikke minst det mentale.

Det er heller ikke sikkert at du har trent riktig, selv om du har trent mye og hardt.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen er faktisk non-respondere på intervalltrening og de sliter veldig med å øke oksygenopptaket.

Kanskje kondisjonstrening rett og slett ikke er for deg? Hvordan er du i kraftsport eller hurtighet?

Dette er jeg ikke. For 2 år siden var jeg dvask, på kanten til smålubben og utrent, idag er jeg i det jeg vil kalle"god form". Men det er kjipt at noen kan nesten la være å trene og likevel være i bedre form enn meg.

Hurtigheten min er ikke så verst. Løper kanskje rundt 8.5 på en 60-meter. Men hva er kraftsport?

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du for lite? Trener for dårlig?

Anonymous poster hash: 7d0dc...b62

Nei. Spiser mer enn nok, og trener hardt og variert.

Det er flere ting som kan spille inn her for eksempel genetikk, vekt, muskelmasse, teknikk og ikke minst det mentale.

Det er heller ikke sikkert at du har trent riktig, selv om du har trent mye og hardt.

Jeg har trent variert, alt ifra fotball, til lange økter, 3000-metere osv.. Sykler også en del.

Jeg er slank, og har ikke mye muskler. Det mentale sliter jeg kanskje litt med, spesielt på intervaller og kortere distanser, hvor jeg veldig fort føler meg tung i kroppen.. Til tross for at jeg er en lett fyr.

Genetisk, så har jeg faktisk flere i familien som har bedrevet idrett, enn det den lett-trente kameraten min har.

Vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre for å bli i bedre form, og da spesielt på fotballbiten. Langdistanse gjør jeg det bra på, og har nesten samme tid pr kilometer (4.6 - 4.8 minutter pr. km) på en 5 kilometer som en 15-kilometer.

Skrevet

Dette er jeg ikke. For 2 år siden var jeg dvask, på kanten til smålubben og utrent, idag er jeg i det jeg vil kalle"god form". Men det er kjipt at noen kan nesten la være å trene og likevel være i bedre form enn meg.

Hurtigheten min er ikke så verst. Løper kanskje rundt 8.5 på en 60-meter. Men hva er kraftsport?

Kraftsport er sport/idrett der man bruker mye muskelkraft på kort tid. F.eks. vektløfting, styrkeløft, bryting, håndbak, etc. Grunnen til at jeg spurte er fordi noen er genetisk bedre egnet til høy kraftutvikling enn langvarig muskelarbeid.

Hvis du bare holder på så kommer du et sted. Vi er ikke alle like gode i alt, og vi har alle forskjellig genetisk utgangspunkt. Det kan også være han underrapporterer hvor mye han trener, eller har trent tidligere. Det er vesentlig lettere å vedlikeholde gammel trening, og returnere til gammel form, enn det er å etablere ny.

Om du ikke konkurrerer aktivt så er det en vesentlig bedre motivasjonsfaktor å konkurrere mot deg selv enn andre...

• Liker 2
Skrevet

Selv om du ikke tilhører de ca. 10% av befolkningen som ikke kan øke O2-opptaket, kan det hende du hører til de som bare har middels bra gener for langdistanseløping, og at vennen din tilhører de som har bra gener. Det er avhengig av fordelingen mellom raske og langsomme muskelfibre, den er medfødt og kan ikke endres med trening. Derfor er det noen som er født til å bli sprintere, mens andre er født til å bli gode på langdistanse.

Det er også flere faktorer som avgjør. Hvem av dere har tyngst kroppsbygning? Da jeg gikk på VGS jogget jeg mye, men allikevel var det en av fotballgutta som var raskere enn meg på 3000 meter. Det skyldtes hovedsakelig at han var mye letter bygd enn meg; jeg er rimelig tungt bygd, og kunne nok aldri blitt spesielt god på langdistanseløping. Rekorden min var 1:33 på halvmaraton, en OK tid, men ikke noen supertid heller.

Enda en faktor som er viktig er lungevolum. Hvor mye luft du puster inn for hvert pust avgjør hvor mye oksygen du kan transportere til musklene. Det er også i stor grad medfødt, men kan bli dårligere av om man er mye utsatt for tobakksrøyk under svangerskapet og tidlig i oppveksten.

Skrevet

Noen deler av befolkningen har ekstremt god respons på trening (noen %) og vil kunne være i "knallgod form" uten å trene mer enn et par ganger i månden, mens andre har veldig dårlig respons på trening (her også noen %) og vil måtte trene mye mer og hardere enn de "genetisk begavede". Det er bare sånn det er dessverre. Dersom du ikke har særlig fremgang etter lengre trening, prøv å trene på en annen måte. Intervalltrening er ikke guds gave til alle (Dersom det er dette du trener)

AnonymBruker
Skrevet

Selv om du ikke tilhører de ca. 10% av befolkningen som ikke kan øke O2-opptaket, kan det hende du hører til de som bare har middels bra gener for langdistanseløping, og at vennen din tilhører de som har bra gener. Det er avhengig av fordelingen mellom raske og langsomme muskelfibre, den er medfødt og kan ikke endres med trening. Derfor er det noen som er født til å bli sprintere, mens andre er født til å bli gode på langdistanse.

Det er også flere faktorer som avgjør. Hvem av dere har tyngst kroppsbygning? Da jeg gikk på VGS jogget jeg mye, men allikevel var det en av fotballgutta som var raskere enn meg på 3000 meter. Det skyldtes hovedsakelig at han var mye letter bygd enn meg; jeg er rimelig tungt bygd, og kunne nok aldri blitt spesielt god på langdistanseløping. Rekorden min var 1:33 på halvmaraton, en OK tid, men ikke noen supertid heller.

Enda en faktor som er viktig er lungevolum. Hvor mye luft du puster inn for hvert pust avgjør hvor mye oksygen du kan transportere til musklene. Det er også i stor grad medfødt, men kan bli dårligere av om man er mye utsatt for tobakksrøyk under svangerskapet og tidlig i oppveksten.

Denne kameraten av meg er bedre både på langdistanse og hurtigløp. Knuser meg i alt.

Jeg har nok tyngst kroppsbygning, men det er marginalt.

Hvis du syns 1.33 halvmaraton (21 km?) er bare OK, legger nok jeg lista litt lavere. Med den tiden hadde du slått denne kameraten av meg ganske klart. Tiden din tilsier 4.42 minutter pr kilometer, og det klarer jeg ikke på 5 km distanse engang. Jeg klarer å holde et visst tempo over lang tid, så kanskje enda lengre distanser er mer min gate..

Mulig jeg har uheldig genetikk, men samtidig har jeg hatt en far som var en god løper, og en bror som var meget talentfull innen mellomdistanse. Mange av oss som er født på 80-tallet eller tidligere er nok blitt utsatt for mye passiv røyking, deriblant meg.

Skrevet

Denne kameraten av meg er bedre både på langdistanse og hurtigløp. Knuser meg i alt.

Jeg har nok tyngst kroppsbygning, men det er marginalt.

Hvis du syns 1.33 halvmaraton (21 km?) er bare OK, legger nok jeg lista litt lavere. Med den tiden hadde du slått denne kameraten av meg ganske klart. Tiden din tilsier 4.42 minutter pr kilometer, og det klarer jeg ikke på 5 km distanse engang. Jeg klarer å holde et visst tempo over lang tid, så kanskje enda lengre distanser er mer min gate..

Mulig jeg har uheldig genetikk, men samtidig har jeg hatt en far som var en god løper, og en bror som var meget talentfull innen mellomdistanse. Mange av oss som er født på 80-tallet eller tidligere er nok blitt utsatt for mye passiv røyking, deriblant meg.

For to år siden var du slapp, kvapsete og utrent. Det er ikke gjort i en håndvending å bygge god utholdenhet. Å bli god på langdistanse tar mange år. F. eks. det å bygge ut de fine kapilærene i muskulaturen, slik at oksygenforsyningen blir bedre, krever mange år med mye langkjøring.

Hvis din venn har vært jevnt over mye mer aktiv i oppveksten enn deg har han sannsynligvis bedre utbygde kapilærer enn deg. I tillegg kommer andre mulige faktorer.

Jeg var aktiv på forskjellige måter gjennom hele oppveksten; fotball, langrenn, fotturer, kampsport, sykling og jogging. Det var først da jeg var ca. 14 år at jeg begynte å jogge regelmessig, men formen var allment god før det. Jeg hadde også jogga noen år da jeg løp mitt første halvmaraton.

Har du sjekka hemoglobinnivået ditt? Det er stor forskjell på om du har 14 eller 16,5 i HB. Jeg sier ikke at du skal begynne med EPO, men hvis du ligger litt lavt kan du også sjekke jern og jernlagrene dine, hvis sistnevnte er litt lavt kan du godt ta jerntilskudd.

Gjest Coolaid
Skrevet

Alle mennesker kan ikke forvente å yte det samme fysisk eller mentalt. Det er gener som bestemmer dette fra vi er født. Så kan vi påvirke dette selv til en viss grad. Det er også ulikt hvilke trening som er optimal for kroppen vår for å øke ytelse. Altså, noen mennesker responderer bedre på en type trening enn en annen type trening. Sånn er det bare.

Gjest Steamboat
Skrevet

Jeg vet ikke, men merker mange som trener uten å få resultater heller ikke presser seg på trening.

Skrevet

dere har forskjellig metabolisme

Gjest extra
Skrevet

Jeg trener ca 4 dager i uka (kondisjon). 2 fotballtreninger, og 2 løpeøkter ( 1 langdistanse + 1 intervalløkt.

Jeg tipper jeg løper på rundt 45 minutter på en mil. Altså helt OK form.

En venn av meg sier at han nesten aldri løper. Han spiller også fotball, men har milevis bedre kondisjon enn meg. På en 15 kilometer distanse løper han ca 5 minutter fortere enn meg, selv om jeg har trent mye, mye hardere. Han klarer seg også mye lengre på fotballbanen enn meg.

Syns det er utrolig bittert at jeg må trene så masse for å fremdeles ligge noen hakk bak.. Jeg skjønner det ikke.

Jeg vet ikke om det er jeg eller denne vennen min som er unormal..

Frustrerende er det iallefall..

Istedenfor å være bitter kan du dra lærdom og finne ut hva du gjør feil. Det gjorde Jack Wilshere (Arsenal) da Paul Scholes kritiserte han på fjernsynet.

Trener du etter riktig puls med pulsmåler? Hviler du nok? Sover du nok? Spiser du nok og ikke minst riktig?

Så er dette med gener da som man bare må akseptere. Uansett vil du komme langt med å finne ut hva du gjør feil, endre på feilene og utvikle deg både psykisk og fysisk.

AnonymBruker
Skrevet

De er gener. Se på friidrett. På tvers av alle land som deltar, så dominerer de mørkhudete. De løper raskest pga gener. Slik er det i vårt norske landslag også.

Anonymous poster hash: c1a26...afe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De er gener. Se på friidrett. På tvers av alle land som deltar, så dominerer de mørkhudete. De løper raskest pga gener. Slik er det i vårt norske landslag også.

Anonymous poster hash: c1a26...afe

De løper raskest pga tyngdepunktet i kroppen ligger 2 cm høyere enn hos europeere mener jeg å ha lest.

Anonymous poster hash: 82a52...d8b

Skrevet

De løper raskest pga tyngdepunktet i kroppen ligger 2 cm høyere enn hos europeere mener jeg å ha lest.

Anonymous poster hash: 82a52...d8b

Det er flere ting. Jeg husker ikke alt i farta, men her er noen:

- Det er vest-afrikanere eller folk av vest-afrikansk avstamming (som mange av afro-amerikanerne er) som er gode i sprintøvelser.

- Øst-afrikanerne dominerer i langdistanse. Disse har i stor grad en veldig slank og smal kroppsbygning, der blant annet det at de har tynne ankler gjør at de løper lettere. De har ikke bedre O2-opptak enn de beste langrennsløperne, men de har veldig lite kroppsmasse å drasse på, derfor går det fort når de løper langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...