Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jente på 25 år som sliter litt med menstruasjonen.

I løpet av de seks siste årene har denne vært veldig stabil og jeg har alltid visst når den kommer. Forrige måned og denne har det imidlertid vært helt annerledes..
Forrige måned kom "mensen" tre dager for sent og varte bare i en dag. Grunnen til at jeg skriver "mensen" er fordi den bare bestod av litt brunt, slimaktig utflod (beklager detaljer)!

Nå sitter jeg her igjen og venter på mensen.. tre dager på overtid. Har igjen bare litt brunt og slimaktig utflod... Skal ikke mensen regnes fra den dagen man blør friskt blod? I såfall har jeg ikke hatt mensen på to mnd...

Tok for ca tre uker siden en g-test for å være på den sikre siden. Denne var negativ.
Har ingen andre tegn som tyder på graviditet, men lurer bare på om noen av dere som har vært gravide har opplevd lignende?

Takk for svar :blomst:

Anonymous poster hash: a1bc9...789
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en ny test, du har ikke hatt menstruasjon på 2 mnd. Graviditet er en mulig årsak, hormonforstyrrelser er en annen mulighet.

Skrevet

(uhm, beklager lang post. Dette er et emne "nært til mitt hjerte).

Hei, ja, jeg har opplevd laaaange sykluser, både lange opphold og langvarige menstruasjoner. Men jeg var ikke gravid i disse lange syklusene (oppholdene) mine, og jeg har hatt 5 graviditeter med positive tester. Disse var alltid i forbindelse med mer normale sykluslengder.

Første syklusdag sies å regnes fra første dag med friskt blod, ikke spotting eller brun utflod.

At mensen din forrige gang var forsinket og kort, og "rar" og nå er veldig lang og fortsatt forsinket/manglende, sier meg at du kanskje har litt for lave eller for høye hormonnivåer (MERK: jeg er IKKE lege, så dette er kun en svak teori!). Men jeg tror dessverre heller i denne retningen enn at du er gravid og har negative tester såpass sent.

Om jeg var deg ville jeg ventet i 2-3 dager til, tatt en ny hjemmetest. Dersom negativ, kontakt fastlegen og be der om videre henvisning til gynekologisk undersøkelse.

Hva kan legen gjøre? Legen kan i første omgang sjekke blodprøve for HCG (men om det ikke slår ut positivt på hjemmetester, så er sjansen svært liten for at du er gravid, men greit å dobbelsjekke) og be om å sjekke hormonnivåer samtidig. Har du for eksempel litt høyt testosteron så kan det stoppe eggløsning, som igjen kan tulle med lengde på syklusene dine. Legen din vet mye mer om dette enn jeg gjør! Dersom hormonene dine er innenfor normalen og du ikke er gravid, så er det flere løsninger for å sette startkabler på syklusen din. Her er et par metoder som jeg har forsøkt/blitt rådet til, men det kan godt tenkes at det finnes flere alternativer:

Den ene "startkabelen" er en kur bestående av Primolut N. Den andre er å gå på p-piller i 2-3 måneder for å hjelpe syklusen tilbake på rett kjøl. Dette var ikke regnet som "assistanse for ufrivillig barnløshet" slik som Pergotime, sædprøver, lapraskopi og etterhvert prøverør er. Dette var kun for å rydde opp i min rare, uforutsigbare og håpløse syklus!

En gynekologundersøkelse er heller ikke så dumt. Jeg tok en slik sjekk for å vite at alt var bra, og ble blant annet utredet for cyster/PCO. De fleste kvinner har cyster et par ganger i livet, og de er som regel helt godartede og sprekker/forsvinner ofte av seg selv. Det kan være vondt når de sprekker. Men er de store nok og plassert litt tåpelig til, så kan de tette eggledere og påvirke fruktbarheten.

Om du har cyster er svært lett for gynekolog å sjekke, de bruker innvendig ultralyd og det er overstått på få minutter (raskere enn vanlig GU). Jeg hadde ingen cyster, og hormonnivåene mine var innenfor normalen, men noen var lett forhøyede og noen litt lavt nede på skalaen. En kur Primolut-N ordnet opp i syklusen min og jeg ble gravid (men mistet) få måneder etter denne kuren. Ca 7 måneder etter den spontanaborten så var syklusene mine fortsatt ca regelmessige og jeg ble gravid igjen, og nå ser det ut som om det skal gå bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...