Pringle Skrevet 14. mai 2014 #1 Skrevet 14. mai 2014 (endret) Klarer du å spise 30 forskjellige typer frukt/bær i juni? Jeg har ihvertfall tenkt å forsøke! Jeg elsker det meste av frukt, og i Oslo er det bra utvalg, så jeg tror jeg kan greie det! Hvem er med? Jeg vil regne med både sorter og arter - honningmelon, galiamelon og vannmelon er forskjellige arter, og Thomson og Crimson og hva de heter av druesorter teller også. Smoothie, fryst, kokt, stekt og hermetisk frukt godtas, men ikke juice, og ikke tørket frukt. Jeg kommer til å markere i hovedinnlegget etterhvert som jeg spiser meg igjennom lista: appelsin aprikos banan bjørnebær blåbær bringebær druer, Crimson eple, Granny Smith fersken, vanlig fersken, flat fiken granateple jordbær lime litchi mango, pakistansk mango, vanlig melon, Galia melon, Honningmelon mispel moreller nektarin papaya pasjonsfrukt physalis pitahaya plommer, blå pomelo pære, Packham rips Sånn! Der var det 30! Joho! cherimoya, klementiner, kirsebær, ananas, melon, rambutan, ... Endret 19. juni 2014 av Pringle
Kladd Skrevet 14. mai 2014 #2 Skrevet 14. mai 2014 Tenkte dette var spennende, så jeg lista opp alle typene fukt/grønnsaker jeg normalt spiser ila en måned - og kom lett over 30! :D Her er "min" liste: Eple Pære Appelsin Banan Erter Ananas Jordbær Blåbær Isberg Ruccola Tomat Agurk Paprika Rødløk Hviløk Gul løk Purreløk Avokoado Brokkoli Gulrot Squash Blomkål Druer Melon Chilli Lime Sitron Potet Kålrabi Spinat Mais Bringebær Sopp
Pringle Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2014 Kjempebra, Kladd! Bare husk at det skal være frukt - og ikke frukt og grønt - heller ikke tomat teller med (såfremt du ikke spiser den i fruktsalat ).
Kladd Skrevet 14. mai 2014 #4 Skrevet 14. mai 2014 Kjempebra, Kladd! Bare husk at det skal være frukt - og ikke frukt og grønt - heller ikke tomat teller med (såfremt du ikke spiser den i fruktsalat ). Ah, jeg leste grønnsaker også! Da blir det verre, og jeg tror ikke jeg blir med. Er ikke så ivrig på frukta og synes det er alt for dyrt med en gang man beveger seg bort fra eple/pære/banan Kanskje jeg heller skal prøve å få 30 grønnsaker? 1
Popc0rn Skrevet 14. mai 2014 #5 Skrevet 14. mai 2014 Kanskje jeg heller skal prøve å få 30 grønnsaker? Hørtes ut som en mye bedre utfordring! Den er jeg med på! Spiser knapt frukt, men spiser mye grønnsaker. Skal vi telle salattyper også? 2
Pringle Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2014 Vi kan godt utvide utfordringen til frukt ELLER grønnsaker, OK? Da får vi nok med mange fler! Dere som teller grønnsaker setter da deres egne regler, dem blander jeg meg ikke borti
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #7 Skrevet 14. mai 2014 Skjønner ikke hvorfor ikke tørket frukt godtas? Anonymous poster hash: 18497...5c3
Pringle Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #8 Skrevet 14. mai 2014 Skjønner ikke hvorfor ikke tørket frukt godtas? Anonymous poster hash: 18497...5c3 Det er godteri med fiber, etter min mening. Men enhver kan selvfølgelig sette sine egne regler! 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #9 Skrevet 14. mai 2014 Det er godteri med fiber, etter min mening. Men enhver kan selvfølgelig sette sine egne regler! Vanlig frukt er jo også godteri med fiber. Druer, for eksempel, de er søte og kaloririke. Anonymous poster hash: 18497...5c3 3
Pringle Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #10 Skrevet 14. mai 2014 Vanlig frukt er jo også godteri med fiber. Druer, for eksempel, de er søte og kaloririke. Anonymous poster hash: 18497...5c3 Men da har du vitaminer og antioksydanter og hvem vet hva mer som man ikke har oppdaget ennå...
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #11 Skrevet 14. mai 2014 Men da har du vitaminer og antioksydanter og hvem vet hva mer som man ikke har oppdaget ennå... Tror du alt forsvinner i tørket frukt? Anonymous poster hash: 18497...5c3
Pringle Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #12 Skrevet 14. mai 2014 Tror du alt forsvinner i tørket frukt? Anonymous poster hash: 18497...5c3 Ikke alt, men mye. 3
mandel92 Skrevet 14. mai 2014 #13 Skrevet 14. mai 2014 Finnes det 30 forskjellige frukter og bær? Eple Banan Pære Vannmelon Honningmelon Mango Jordbær Bringebær Rips Klementin Drue Fersken Nektarin Kirsebær Kiwi Solbær Papaya Rabarbra Stikkelsbær Morell Sitron Lime Ananas Molte Appelsin Tyttebær Kommer på disse, men kunne nok ikke fått ned halvparten en gang, kresen 2
Pringle Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #14 Skrevet 14. mai 2014 Kommer på disse, men kunne nok ikke fått ned halvparten en gang, kresen Her er du inne på en sentral del ved utfordringen - jeg tenkte på det, men glemte det da jeg skrev: Dette er en sjanse til å utfordre seg selv litt med ting man ellers ikke helt ville turt å smake på, eller som man har smakt tidligere og ikke likt. Jeg vet at smaken forandrer seg når man blir eldre, og hva man liker avhenger også av hva man ellers spiser. Jeg husker ihvertfall at "pakistansk" mango var altfor søt og ikke min greie da jeg smakte den for første gang, men nå i vår smakte den aldeles nydelig. Så jeg har tenkt å legge inn noen jeg "egentlig" ikke vil ha også 2
Winterfresh Skrevet 14. mai 2014 #15 Skrevet 14. mai 2014 Jeg har spist alle slags frukt man finner i Norge, men her har dere noen eksempler på hva dere kanskje kan smake: - Durian, finnes som fersk eller fryst - Jackfruit, finnes også som fersk eller fryst - Rose Apples, pærelignende frukt bare at den er rosa - Mangostan - Litchi - Guava - Sur mango, kjempegodt med dip av fiskesaus, sukker og chilli - Søt thailandsk mango, mørk grønn i fargen - Dragefrukt - Rambutan - Sharon - Eplepære/Nashi, den er best når den er saftig - Carambol/ Stjernefrukt - Amberella - Charimoya - Longan - Sapodille - Sukkerannona Alle disse fruktene kan kjøpes på innvandrerbutikker. Rare navn, og ikke sikkert de som selger vet hva de forskjellige fruktene heter på norsk. Søk gjerne på google for å se bilde av frukten. 2
Pringle Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #16 Skrevet 14. mai 2014 Jeg har spist alle slags frukt man finner i Norge, men her har dere noen eksempler på hva dere kanskje kan smake: - Durian, finnes som fersk eller fryst - Jackfruit, finnes også som fersk eller fryst - Rose Apples, pærelignende frukt bare at den er rosa - Mangostan - Litchi - Guava - Sur mango, kjempegodt med dip av fiskesaus, sukker og chilli - Søt thailandsk mango, mørk grønn i fargen - Dragefrukt - Rambutan - Sharon - Eplepære/Nashi, den er best når den er saftig - Carambol/ Stjernefrukt - Amberella - Charimoya - Longan - Sapodille - Sukkerannona Alle disse fruktene kan kjøpes på innvandrerbutikker. Rare navn, og ikke sikkert de som selger vet hva de forskjellige fruktene heter på norsk. Søk gjerne på google for å se bilde av frukten. Takk for tips! De jeg har uthevet har jeg smakt, men det gjenstår jammen mye å prøve!
mandel92 Skrevet 14. mai 2014 #17 Skrevet 14. mai 2014 Her er du inne på en sentral del ved utfordringen - jeg tenkte på det, men glemte det da jeg skrev: Dette er en sjanse til å utfordre seg selv litt med ting man ellers ikke helt ville turt å smake på, eller som man har smakt tidligere og ikke likt. Jeg vet at smaken forandrer seg når man blir eldre, og hva man liker avhenger også av hva man ellers spiser. Jeg husker ihvertfall at "pakistansk" mango var altfor søt og ikke min greie da jeg smakte den for første gang, men nå i vår smakte den aldeles nydelig. Så jeg har tenkt å legge inn noen jeg "egentlig" ikke vil ha også Så sant , så sant Jeg liker best de "enkle" og milde smakene, så banan er min favorittfrukt. Og så er jeg ekstremt skeptisk til de tropiske fruktene, men har egentlig som mål å lære meg å like ananas, for det får jeg ofte servert..! Og papaya har jeg aldri smakt før.., men det kan vel ikke være så ille
Pringle Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #18 Skrevet 14. mai 2014 Så sant , så sant Jeg liker best de "enkle" og milde smakene, så banan er min favorittfrukt. Og så er jeg ekstremt skeptisk til de tropiske fruktene, men har egentlig som mål å lære meg å like ananas, for det får jeg ofte servert..! Og papaya har jeg aldri smakt før.., men det kan vel ikke være så ille Få tak i skikkelig moden papaya - jeg gikk i baret og prøvde en som var grønn, smakte bittert!
Tullehøna Skrevet 14. mai 2014 #19 Skrevet 14. mai 2014 (endret) Jeg er med! Stjeler lista di jeg pringle! mye jeg ikke har prøvd der før, jeg er keen på utfordringer og nye smaker Edit: la inn lista med frukt. fersken, plommer, epler, pærer, cherimoya, litchi, appelsiner, klementiner, pomelo, granateple, jordbær, blåbær, kirsebær, bjørnebær, ananas, banan, druer, nektariner, mango, melon, aprikos, pasjonsfrukt, bringebær, mispel, rambutan, . Endret 14. mai 2014 av Tullehøna
Pringle Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #20 Skrevet 14. mai 2014 Velkommen til deg også, Tullehøna! Så får vi se om vi klarer å gjennomføre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå