Gå til innhold

hund og sjokolade, myte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde en hund som elsket melkesjokolade. Han begynte å syte om han ikke fikk en bit. Han fikk ikke store biter av oss så klart, men hente han stjal seg noen ruter da vi snudde ryggen til. Ble aldri dårlig av det. Døde da han var 13år gammel. Vi måtte avlive han av alderdom, altså ikke sykdom.

I flere år spiste han sjokolade i ny og ne. Er det virkelig så farlig som folk skal ha det til? Han ble jo aldri syk... hvor store mengder er det snakk om, som skal til for at det blir farlig?

Anonymous poster hash: 5e541...719
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naboens beagle spiste opp flere plater med Freia melkesjokolade mens den lå inne i bilen demmes. Aldri sett en bikkje så fornøyd før. Det var tre plater, noe som er over en halv kilo sjokolade(600g) og den greide seg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunden til et familiemedlem spiste tre sånne ruter av 70% sjokolade, og døde. Det var en liten hund da.

Anonymous poster hash: 598db...05d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

vår gamle hund måtte pumpes etter å ha spist mørk sjokolade. Hun ble skikkelig syk. Var ikke vanvittige mengder, mindre enn en plate.

Anonymous poster hash: 38093...3f0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja. Sjokolade inneholder teobromin som blir omdannet til gift i kroppen på hunden siden den ikke klarer å kvitte seg med dette.

Anonymous poster hash: fc94c...16d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er IKKE en myte. Hunder eller dyr generelt sin lever klarer ikke bryte ned teobromin og bla løk (alle typer løk, som inneholder enzymer leveren ikke klarer å bryte ned) og de blir forgiftet og dør. Men det er selvfølgelig ikke alle som dør av å spise litt løk, sjokolade, druer osv, mange faktorer som spiller inn bla mengde, vekt, leververdier osv

Bedre å være føre vàr enn å tro bikkja overlever

Anonymous poster hash: 00b32...45e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om det er en myte eller ei, men vår gamle hund som ble 13,5 år spiste sjokolade støtt og stadig.. Han ble passet av mine besteforeldre som alltid hadde sjokolade i en skål i stuen, og han fikk sikkert en bit hver dag. Han var en liten hund og tok tydeligvis ikke skade av det, men han likte ikke mørk sjokolade så det spiste han aldri. Den eldste hunden vår nå får også en liten bit sjokolade. Relativt sjelden, men det er det eneste han liker i hele verden, så det hender han får. Selv om jeg nok tror sjokolade-hund ikke er så livsfarlig som man skal ha det til, tar jeg ingen sjanser og gir store mengder eller ofte! Om man skaffer seg hund nå ville jeg nok aldri gitt noe (vår yngste hund får ikke sjokolade i det hele tatt..) siden det de siste årene har vært en mye større fokus på det, og det er unødvendig å la dem smake på det i det hele tatt..

Anonymous poster hash: 4f7e3...ec3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke en myte. Teobromin er giftig for hunder og er dødelig for hunden om han får i seg 100-200 mg/pr kilo, men de blir syke før dette. Melkesjokolade inneholder 2mg teobromin per gram, så det er mindre giftig enn f.eks. mørk sjokolade, men de kan både bli syke og dø av å få i seg for mye sjokolade.

Kilde: http://www.nettdyrlegen.com/artikler/hund/forgiftninger/sjokoladeforgiftning-hund/258

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke en myte. Det betyr ikke at en liten bit sjokolade i seg selv vil ta livet av en hund, men jeg ser ikke vitsen med å gi hunden smaken på noe som er farlig for den.

Sjokolade inneholder et stoff som hunden ikke klarer og fordøye, og som derfor akkumulerer seg opp i kroppen til hunden. Derfor kan små mengder sjokolade over tid gjøre at det tipper over i en skadelig dose (evt om man spiser store mengder på en gang).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eeeeh " hunden min liker sjokolade så da får han det" ???

Anonymous poster hash: 926a2...d0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Absolutt ingen myte, men det er egentlig ikke sjokolade de ikke tåler, men et stoff (teobromin) i kakao. Jo større mengde kakao i sjokoladen, jo farligere er det. Så et par ruter mørk sjokolade med 70% kakao kan være livsfarlig, mens en stripe Kvikk Lunsj inneholder svært lite kakao og dermed som oftest ikke vil gi symptomer.

Sunt er det ikke uansett, så man bør minimere hundens tilgang på sjokolade.

Det gjelder også løk, druer/rosiner, avokado, xylitol, valnøtter og macadamianøtter.

Anonymous poster hash: c8885...510
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke en myte. Vår engelsk setter satte til livs en 200 g plate freia fruktnøtt og ble skikkelig syk (tok den fra kjøkkenbenken). Synes det er merkelig at en "ansvarlig" hundeeier velger å gi en hund sjokolade fordi det "går bra". Du vet jo at det kan være dødelig for hunden.

Spesielt, og tyder vel ikke på at du vil hundens beste...

Anonymous poster hash: 4cd36...468
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Kunne aldri falt meg inn å gitt hunden sjokolade, men han har klart å få det i seg på egehånd. Han har faktisk spist en hel sjokoladekake en gang....

Hos oss har det gått bra, men jeg ville aldri gitt han det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Absolutt ikke en myte. Vår engelsk setter satte til livs en 200 g plate freia fruktnøtt og ble skikkelig syk (tok den fra kjøkkenbenken). Synes det er merkelig at en "ansvarlig" hundeeier velger å gi en hund sjokolade fordi det "går bra". Du vet jo at det kan være dødelig for hunden.

Spesielt, og tyder vel ikke på at du vil hundens beste...

Anonymous poster hash: 4cd36...468

Enig! Hvis man absolutt vil gi hunden sjokolade, selger de sjokolade for hunder på dyrebutikken som ikke inneholder kakao.

Anonymous poster hash: 926a2...d0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lindiana

Min onkels hund døde av sjokoladefrogiftning fordi barna hadde gitt hunden sjokolade på julaften. For de hundene som liker sjokolade er det kun fordi dere fortsetter å gi det til hunden. Den ser på sjokoladen som en belønning og vil derfor se en hver anledning til å få i seg sjokolade som en kjempebelønning (uavhengig om den fant skålen på bordet eller om dere bevisst gir til hunden). Om du absolutt vil gi hunden sjokolade finnes det hundesjokolade som ikke inneholder giftstoffene som hunder og katter blir syke av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hater (!) mennesker som fòrer dyrene sine noe som man VET er farlige for dem!

Si meg - om ungen din likte smaken av ren GIFT, hadde du hatt det på en skje og gitt det til ungen din innimellom? "I små mengder da". Herregud!

Det er ingen MYTE som de fleste over meg her har forklart. Og gir du hunden din sjokolade, druer eller noe annet hunden din ikke tåler, fortjener du ikke å ha hund. Det hjelper ikke hvor sinnssykt mye hunden din har lyst på det! Hunden din vet ikke sitt eget beste - den vet ikke at den kan DØ hvis den spiser det. Men du vet det, så la vær å ta sjansen.

Hadde hunden din forstått at sjokoladen var giftig for den, og at den kunne dø av det, hadde den selvfølgelig latt vær å spise det. På samme måten som at vi ikke går i skogen og tar oss en bit FLUESOPP i ny og ned. AH, idioti.

Anonymous poster hash: cbd59...42b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir som å si at unger ikke dør av litt whiskey på lørdagene, og at ingen dør av å ta en røyk, og dermed er ingen av delene skadelige. Selvsagt er gift skadelig selv om en ikke alltid ser symptomer på forgiftning utad.

Anonymous poster hash: bbfae...fc6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...