Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei alle pedagoger!

Jeg er lærerstudent og pusser nå på etikk før eksamen. Lærerprofesjonens etiske plattform er på pensum, og i den anledning lurte jeg på om noen av dere har noe kritikk mot denne? Er den mangelfull på noen områder, eller er det noe annet dere savner f.eks.? Tenker det er greit å ha noe mer å si enn bare hvorfor den kom og hva den sier.. Ja, jeg evner å tenke kritisk selv, men denne er det vanskelig å vurdere når man ikke har annen yrkeserfaring fra klasserommet enn praksis.
Noen innspill? :tronderbart:

Anonymous poster hash: 08129...9ab
Videoannonse
Annonse
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Den største feilen med denne plattformen er, i mine øyne, at den er utviklet av Utdanningsforbundet, som forsøker å gjøre den allmenngyldig. Ikke alle lærere er organisert i Utdanningsforbundet, og jeg er skeptisk til at en fagforening skal få definisjonsmakt over hva det vil si å oppføre seg etisk i læreryrket. Arbeidsgiver, andre organisasjoner, og fagpersoner burde også være en del av å utvikle gjeldende etikk.

Gjest Mr. Toad
Skrevet

Heihei alle pedagoger!

Jeg er lærerstudent og pusser nå på etikk før eksamen. Lærerprofesjonens etiske plattform er på pensum, og i den anledning lurte jeg på om noen av dere har noe kritikk mot denne? Er den mangelfull på noen områder, eller er det noe annet dere savner f.eks.? Tenker det er greit å ha noe mer å si enn bare hvorfor den kom og hva den sier.. Ja, jeg evner å tenke kritisk selv, men denne er det vanskelig å vurdere når man ikke har annen yrkeserfaring fra klasserommet enn praksis.

Noen innspill? :tronderbart:

Den er for normativ og for lite deskriptiv. Jeg opplever at det kanskje bare er kategorien "personvern" som tar for seg faktiske forhold, ellers blir den noe vel filosofisk. At man skal respektere individet og styrke de psykososiale forholdene rundt elever, har liten eller ingen praktisk verdi når en lærer faktisk skal forebygge mobbing eller annen antisosial atferd på skolen. Så kan man selvsagt argumentere for at plattformen er etisk veiledende som skal føre til økt bevisstgjøring osv. Dette er likevel grundig beskrevet i LK06, Læringsplakaten osv. For å trekke en parallell så er journalistenes "Vær varsom plakat" betraktelig mer kontekstualisert i forhold til et praktisk virke.

En annen ting jeg stusser på er "læreryrkets" søken etter å bli regnet som profesjon, men dette er en helt annen debatt.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk folkens! :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...