naturbarn Skrevet 14. mai 2014 #1 Skrevet 14. mai 2014 Det høres jo helt teit ut, det er selvsagt bare å ikke la dem se tv, men her er min utfordring: Vi har tre barn. 1, 4 og 6 år. Den eldste går i 1.klasse. Vi er hjemme etter jobb, skole og barnehage ca kl 15.30. Barna er slitne etter mye lek både på SFO og barnehage og de får se tv mens jeg lager middag. Middag kl 16.15. Da er pappa hjemme. Så skal eldste gjøre lekser, de andre må leke. Fra ca kl 17-18.30 er det jeg har utfordringer med spesielt eldstejenta. De to andre leker fint uten tv. Hun vil ikke noen ting, lager styr og hendelse for alt og vil bare se Icarly, Victorius osv. Dritt-tv. Dersom vi har en konkret aktivitet så er hun med på den, men hun gjør ingenting på egenhånd, vi må alltid være med henne. Og det er ikke så lett når vi har to unger til. Spesielt den minste krever tilsyn hele tiden. Hvilke erfaringer har dere med disse ettermiddagene? Jeg ønsker at hun er i aktivitet for hun er veldig glad i mat og er av den typiske jentetypen som liker det søte. Hun er ikke overvektig, men heller ingen spinkel unge. Når hun kjeder seg så vil hun ha mat, gjør hun på noe glemmer hun det. Hva med aktivitetsplan eller velge mellom to aktiviteter? Hvordan få henne til å hoppe trampoline uten at voksne står å ser på henne? Vi har ikke naboer, de kan leke fritt da vi har skog og mark på alle kanter. Alt ligger til rette for å være fysisk. Vi har dissestativ/huskestativ, sklie, trampoline osv. Litt vanskelige forhold for sykling eneste. Jeg får begynne med dette, og evt svare på spm om noen har noen tips. Suksesshistorier, ja takk! :-)
Timza Skrevet 14. mai 2014 #2 Skrevet 14. mai 2014 Venner? Så fort hun er med venner så finner hun vell på fritids ting? Spør om hun ville vært interessert i å begynne på noe f.eks. Fotball, håndball, dansing osv.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #3 Skrevet 14. mai 2014 Da får hun bare kjede seg da, til slutt finner hun vel på noe selv! Å sette på tven da er i hvert fall å gjøre henne en bjørnetjeneste.... Vi har en treåring som prøver å grine seg til tv på ettermiddagene, men det kan hun bare glemme. Broren min og kona har vært slepphendte med tv og skjermbruk, med det resultat at de to barna deres på 7 og 10 år alltid kjeeeeder seg hvis de ikke får en skjerm å glo på. Alt er kjedelig, de klarer ikke finne på noe selv, og selv om det er noe gøy som skjer så vil de heller bli i sofaen med en skjerm foran seg. Sorry, en liten utblåsning det der...men det er et mareritt for meg å få slike unger som har mistet evnen til å leke ute og bruke fantasien. Blir hun sur, så får hun bare være sur spør du meg! Det går seg til!Anonymous poster hash: 5b292...2e7 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #4 Skrevet 14. mai 2014 Venner med hjem og fritidsaktivitet en gang eller to i uka? Forstår godt at det kan være kjedelig å leke ute alene jeg. Ville kanskje forsøkt å ta henne med på planlegging av hva man kan gjøre. Sett dere ned og lag en liste med aktiviteter og engasjer henne med. Så når hun kjeder seg må hun velge en av de aktivitetene (tv og ipad står ikke på den listen). Så får hun en egen klokke, og dere kan avtale at langeviseren når viseren står på feks 6 (etter en havltime) kan hun komme å gjøre noe nytt. Kan ikke hun på 6 og den på 4 være litt ute sammen, slik at du har oppsyn i vinduet på dem? Kanskje det blir litt kjekkere? men tiden er kanskje inne for fritidsaktivitet tenker jeg. Barn har veldig godt av å lære seg å være aktive, og om barnet selv ikke velger det når det er hjemme og det er vanskelig for dere å tilrettelegge så ville jeg tenkt at organiserte aktiviteter er et fint alternativ. Gi 6 åringen små prosjekter, som å lete etter akkurat den ene blomsten fra ei bok, finne det ene innsektet, lete etter 5 edderkopper som kan fanges og vises til de små, ta tiden på hvor lenge hun klarer å hoppe på trampolinen, klippe ut alle av ordet "jeg" i et blad (finn ord de har som tema på skolen feks), klippe ut bilder til alt fra handlelisten i et blad etc. Små konkrete prosjekter kan hjelpe på, og så må hun komme og vise dere underveis etc. På den måten er dere jo litt "med" på aktiviteten selv omd ere er inne. Det skal sies at med min to åring må vi ofte ut en tud på ettermiddagen om vi er hjemme så tidlig som ca 15.30. Min liker ikke å leke inne noe særlig, så vi MÅ stort sett ut flere ganger om dagen. Hva med at en av dere tar med alle barna ut noen dager også? Det er fint å legge vaner om at dere alle er mer aktive sammen også som en familie. Tv for å roe ned etter barnehagen syntes jeg er en fin ting, og det kan være fint å putte barnetv tiden til da heller. Selv kunne jeg likt å velge det etter en slitsom arbeidsdag (om jeg ikke hadde barn som skulle ha mat selvsagt) og syntes det er ok at barna kan få litt tv da. Anonymous poster hash: 96b58...a4b
Susan Sto Helit Skrevet 14. mai 2014 #5 Skrevet 14. mai 2014 Ikke et egenutprøvd triks, men kjenner flere som har brukt det med stort hell. Lag en tavle eller noe tilsvarende (magnettavle, korktavle o.l.) der dere gir den største jenta ett visst antall "skjermtimer" i uka. Gjerne fordelt på halvtimer. Forklar så for henne at hun har dette antallet timer tilgjengelig for uka, og at hun selv kan styre når hun ser på TV eller bruker annen skjerm. Men, når de avsatte timene er brukt opp, så er det ikke mer TV tid eller skjermtid den uka. Da må hun finne på noe annet. Dette ansvarliggjør henne mer for hva hun bruker tiden på, og skaper samtidig, for de fleste, et ønske om å finne på noe annet av og til, for å spare TV tid til senere. Når hun da bruker en halvtime av denne tiden, flyttes det halvtimesmerket fra tilgjengelig til brukt, og det er fortsatt synlig for alle hvor mye tid som er tilgjengelig, og hvor mye som er brukt. Ellers synes jeg forslagene om å invitere med venner hjem, eller å starte opp med en eller annen fast aktivitet, er bra. Men jeg forstår at det å alltid leke alene, eller med småsøsken, er ganske kjedelig. Ellers ville jeg som forrige som svarte nevnte, gi henne en del oppgaver å løse ute. Som, fange innsekter i et glass, og f.eks. vise søsknene. Eller plukke en fin blomsterbukett til å pynte inne, som består av minst 5 forskjellige blomster. Evt. bygge hytte, lage kassebil, ordne sitt eget blomsterbed, o.s.v. Kan hun f.eks. ha et lite leketelt ute, og leke noe i det teltet? Mine unger pleier å kle seg ut og lage sin egen "skattejakt" hvis de kjeder seg. Eller de bygger hytte av pledd og puter. (Men de er jo to da...) Men kanskje de to største kunne leke sammen, og så kunne du engasjere den minste, hvertfall i en overgangsperiode?
naturbarn Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 14. mai 2014 Jeg likte tipset med å gi henne oppgaver om å finne ting. Når det gjelder venner så er hun som regel med noen iløpet av uken og vi har noen nesten-naboer hun kan leke med, problemet er at hun vil ikke leke med de vi slipper å kjøre til. Hun har vært med venner fra 7.30-15 hver dag, jeg tenker at hun kan godt være litt hjemme. Fritidsaktiviteter er hun ikke moden til, vi har prøvd og det var ikke interessant for henne. Vi har snakket om å lage en turgruppe på søndagene sammen med andre, den dagen kan bli ganske lang om det ikke skjer noe. Foreløbig er ingenting organisert, men vi har som mål å bruke søndagene vekk fra huset. Ellers så har jeg tenkt på velgestund. Slik som de har i barnehagen at de kan velge mellom to-tre aktiviteter. Hun er også veldig flink til å hjelpe til med smått og stort, og er engasjert i mye, men alt på hennes premisser. Hun er også veldig glad i å snekre, det samme er faren og muligens lillebroren. Så et hytteprosjekt av planker kunne være noe. Men det krever igjen hjelp fra voksne. Det skal også sies at jeg har vært mye alene med barna så det har sklidd ut. Jeg har snakket med andre foreldre som opplever også, særlig eldstemann i flokken, at de ikke er flinke å leke selv og at det er frustrerende. Eldstejenta har alltid vært sånn. Noen foreldre er enormt flinke på å holde barna i aktivitet. Jeg har en delt oppfatning av det. Selvfølgelig skal vi være til stede, men ikke aktivt hele tiden. De trenger å kunne gjøre ting på egenhånd og ikke få alt servert på et fat. Når det gjelder lek med lillebror så er ytterst sjeldent at det fører noe positivt med seg. Som hund og katt. Han på 4 og hun på nesten 2 fungerer mye bedre og det er de som leker sammen oftest. Vil gjerne ha flere tips, jeg er veldig rådvill.
naturbarn Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2014 Dersom det er fint vær så er vi alle sammen ute. Jeg er ingen person som ligger på sofaen, men jeg er så opptatt med å ta vare på den minste og evt få tid til hagearbeid o.l at jeg er avhengig av at hun klarer seg litt selv.
Gjest Sala21 Skrevet 14. mai 2014 #8 Skrevet 14. mai 2014 Da jeg var liten eeelsket jeg malebøkene mine, og å legge perler. (men da var det vel noe annet når ikke det var så aktuelt med skjermer... ) Det jeg tenker er at barn har godt av å kjede seg litt, for det er da de lærer seg å bruke fantasien. Er trist å se barn som ikke kan gjør noe uten skjermen som en AB sa litt lengre opp, om broren som hadde vært slepphendt, for det fører til at barna aldri synes noe er morsomt! Det kommer til å gå seg til. En venninne som har barn sier at de dagene hun sier til barna at det har vært nok tv-tid, så finner de på så mye kreativt og morsomt. de må bare bli vant med at SÅNN ER DET. En annen ting er å overstimulere barna med at de skal være med på den ene etter den andre fritidsaktiviteten, eller som du sier at hun må ha en voksen til stede. Det synes ikke jeg er noe positivt.. Prøv å få til ting hjemme som er morsomme, selv om du sier at dere har som mål å være borte på søndagene, så er det også bra at hun lærer at det fins morsomme ting å gjøre hjemme også som ikke involverer tv eller andre elektroniske dingser.
Bergensjenten Skrevet 14. mai 2014 #9 Skrevet 14. mai 2014 Kanskje dere kan lage en regel for barna om kun 30 min med barne-TV hver dag? Forslag til aktiviteter hun kan gjøre alene: - Male - Fargelegge/tegne - Legge puslespill - Lage figurer med modellerkit - Gi henne et forstørrelsesglass, så kan hun gå ut i hagen og se om hun finner noe spennende på blomstene. - Lage en "hytte" av tepper, puter og tøy. - Kanskje gi henne en cd-spiller så hun kan høre på musikk hun liker? Hits for kids eller noe slikt. - Klatre i trær - Leke i apparatene og trampolinen dere har ute i hagen. Jeg tror at når hun blir vant med faste regler hva gjelder TV-bruk, så blir hun tvunget til å finne på ting egenhånd I helgene kan dere som familie gjøre noe sammen.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #10 Skrevet 14. mai 2014 Vi lagde klare regler som ungene måtte forholde seg til. Tv og avslapping frem til middag. Dessuten spørs det på alder da. Når både barn og foreldre kommer hjem er alle slitne, og ting skal gjøres. Ungene da de var eldre, tømte oppvaskmaskin, gikk ut med søpla,rydda rom før middag. De små....tv frem til middag. Når maten er på bordet,så skal tv slås av. Tv kommer ikke på før barnetv etter den tid. Om jenta de lager bråk, så la henne gjøre det. Du setter reglene, og det får de respektere. Til slutt gidder hun ike lage mere spetakkel Anonymous poster hash: 200d5...d1f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #11 Skrevet 14. mai 2014 vi har kvittet oss med TVen, dette gir en helt egen stemning i huset. Barna (6-12år) sysselsetter seg selv i stor grad med lego, tegning, trampoline, fotball eller hyttebygging.Anbefales Anonymous poster hash: 2198a...2fd 4
Gjest Riskjeks Skrevet 14. mai 2014 #12 Skrevet 14. mai 2014 Kan hun ikke leke med søsknene da? Må vel ikke leke alene? La vær å sett på TV'n når dere kommer hjem. La ungene leke istedet. Fokus bør være på å hjelpe henne til å etterhvert finne på ting å leke selv (evt sammen med søsknene), ikke at dere voksne må finne på ting for henne. Noen ganger må man nesten bare la dem kjede seg litt.
Hedda-78 Skrevet 14. mai 2014 #13 Skrevet 14. mai 2014 Vi er knallharde på TV-tid. Ingen TV om ettermiddagene. Barne-tv er fra 17.30 til 18.30, ikke før. I helgene får de se TV frem til frokost. Ungene kan klage en del over at "alt er kjeeeeeeeeedelig", og veksler mellom å spør om å få se på tv, spille på telefonen min, eller spille på PC-en min. Men jeg er svært restriktiv. Det fører jo også til at jeg må begrense min egen facebook-sjekking på telefonen, for hvorfor skal jeg få "leke" med telefonen hele tiden og ikke de? Min erfaring er at ungene leker bedre selv hvis en voksen er med dem og starter opp. Det nytter ikke for meg å si "gå og bygg lego", det skjer ikke. Jeg må heller sette meg ned sammen med dem, bygge litt og virkelig engasjere meg, for så å trekke meg tilbake "Jeg skal bare på do...". Hvis de kommer ut av "flyt", må jeg hjelpe dem i gang igjen.
Anciol Skrevet 14. mai 2014 #14 Skrevet 14. mai 2014 Brettspill for hele familien, som f.eks junior monopol, junior trivial pursuit etc etc! når det regner. Og når det er fint vær så går de ut og sykler eller sparker hjul med sine venner:) Vi fjernet dekoderen og alle kanalene så ungene er ikke TV slaver, vi kan kun bruke TV til DVD er og blu rays nå , og DVD ene er låst inne i et stort glasskap:)
Gjest Blomsterert Skrevet 14. mai 2014 #15 Skrevet 14. mai 2014 Det høres jo helt teit ut, det er selvsagt bare å ikke la dem se tv, men her er min utfordring: Vi har tre barn. 1, 4 og 6 år. Den eldste går i 1.klasse. Vi er hjemme etter jobb, skole og barnehage ca kl 15.30. Barna er slitne etter mye lek både på SFO og barnehage og de får se tv mens jeg lager middag. Middag kl 16.15. Da er pappa hjemme. Så skal eldste gjøre lekser, de andre må leke. Fra ca kl 17-18.30 er det jeg har utfordringer med spesielt eldstejenta. De to andre leker fint uten tv. Hun vil ikke noen ting, lager styr og hendelse for alt og vil bare se Icarly, Victorius osv. Dritt-tv. Dersom vi har en konkret aktivitet så er hun med på den, men hun gjør ingenting på egenhånd, vi må alltid være med henne. Og det er ikke så lett når vi har to unger til. Spesielt den minste krever tilsyn hele tiden. Hvilke erfaringer har dere med disse ettermiddagene? Jeg ønsker at hun er i aktivitet for hun er veldig glad i mat og er av den typiske jentetypen som liker det søte. Hun er ikke overvektig, men heller ingen spinkel unge. Når hun kjeder seg så vil hun ha mat, gjør hun på noe glemmer hun det. Hva med aktivitetsplan eller velge mellom to aktiviteter? Hvordan få henne til å hoppe trampoline uten at voksne står å ser på henne? Vi har ikke naboer, de kan leke fritt da vi har skog og mark på alle kanter. Alt ligger til rette for å være fysisk. Vi har dissestativ/huskestativ, sklie, trampoline osv. Litt vanskelige forhold for sykling eneste. Jeg får begynne med dette, og evt svare på spm om noen har noen tips. Suksesshistorier, ja takk! :-) Du leter etter lettvinte løsninger? Sørg bare for å ha noe konkret og gjøre da vel?? Du vet løsningen,men uff og fy...barna er krevende! Skam deg for et "problem"du har løsning på! Du har barn! De krever sitt. Trodde du ikke det? Blir oppgitt over foreldre som ikke skjønner noe! Uff!
naturbarn Skrevet 15. mai 2014 Forfatter #16 Skrevet 15. mai 2014 Lettvinte løsninger.. nei. Jeg er ikke ute etter det. Jeg er ute etter tips som jeg kan prøve selv. Å finne på ting som hun kan gjøre er ikke noe problem, og vi legger til rette. Jeg ville bare høre om andres erfaringer med barn som ikke leker selv, men som isteden bare kjeder seg og klager og maser på å få se tv. Mange fine innlegg her utenom det siste. Hvorfor er det alltid noen som må hakke? Ingen er perfekte. Det er vel bedre å søke råd enn å mislykke fullstendig og gi blaffen. 1
bush babe Skrevet 15. mai 2014 #17 Skrevet 15. mai 2014 Kanskje det vil hjelpe at de ikke får se tv rett etter bhg og skole også? Jeg tenker det bare gjør det verre. La de mase og kjede seg, så vil de etter noen dager/uker venne seg til det og kanskje finne på ting selv. Her hjelper begge barna til med middagen hvis de ikke leker. Til tider kan det være mye grining og krangling fram til middagen er servert, men det tåler vi. Noen dager leker de fint, og ofte hjelper de til med det de kan. Jeg har veldig troen på at barn må venne seg til å kjede seg, på den måten vil de lære å leke alene. Det kan ta mange uker med mas, men når de vet at fram til middag eller kvelds så må de leke, både alene og med familien, så blir de vant til det tilslutt. Sett de igang med noe og trekk deg ut når de er igang som ei skrev over her, del dere opp så en leker og en lager middag eller gjør noe annet, og av og til må dere bare tåle mas. Vår femåring maser og kjeder seg han og, og det er nok endel av det og være familie; han må tåle det, og vi må tåle masing. Tv er bare en kortvarig lykke som gir mer mas andre dager.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 #18 Skrevet 15. mai 2014 Kanskje det vil hjelpe at de ikke får se tv rett etter bhg og skole også? Støtter denne. Legg bort vanen med at de får se tv mens du lager middag. De to eldste kan heller få oppgaver i middagslagingen. Skyll salaten og riv den opp i denne bollen, dekk på bordet, vask en gryte etc. Ettåringen kan luffe rundt og gjøre noe annet, han er uansett for liten til å passiviseres med tv tre kvarter hver dag. Synes det er kjempefint at du tar tak i dette. Mye bedre for ungene å gjøre andre ting enn å sitte stille og se på en skjerm. Anonymous poster hash: 2262e...ca0
Gjest crazycatlady Skrevet 15. mai 2014 #19 Skrevet 15. mai 2014 Selg tvn på finn og kjøp en tredemølle for penga.
GirlInterrupted Skrevet 15. mai 2014 #20 Skrevet 15. mai 2014 Liker hun å male/tegne? For da kan jo evt de to eldste gjøre det sammen? Eller hun kan bli med å lage middag og hjelpe til med rydding etterpå? Mange barn liker jo ansvar. Eller hun kan få lov til å "organisere" lekingen for småsøsknene sine og passe litt på dem? Plutselig leker alle tre sammen:) Jeg har bare 1 barn og h*n er veldig liten, men prøvde å huske både hva jeg selv like og de barna jeg var dagmamma for likte:) Støtter ellers mange fine forslag om å finne ting osv . Minner meg på "Hvor er Willy" bøkene og man skulle lete etter Willy, han andre, briller, en pergamentrull osv. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå