Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.advokatsylte.no/barn/barnetrygden-forsvinner-i-2014

Dette blir jo intet annet enn et slag i trynet til de med lav inntekt og fattige familier. Som om skattefradrag kan, for min del, veie opp for 3000 pr måned. Det er jo helt vilt at utenlandske arbeidere skal kunne sko seg så inn i granskauen på å jobbe i det norske markedet. Som at de bygger hus i hjemlandet på ræva norske lønninger. HUS.

Folk hyler og skriker om innvandrere, men utenlandsk arbeidskraft er noe man absolutt burde se på som en trussel for det norske velferdssamfunnet.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er snakket om alternative løsninger til dette i diverse medier. Som f.eks. at kommunene betaler ut barnetrygd til de barna som bor i kommunen. Var en del andre forslag også som begrenset utbetalingene på en lovlig måte.

Anonymous poster hash: 4384f...717
  • Liker 2
Skrevet

Hmm, men jeg leste en artikkel om dette i Aftenposten, der det ble fremstilt mye mer moderat. Mer som "Det er et problem, men vi får se på forskjellige løsninger"- ikke noe om at den forsvinner i løpet av kort tid. Håper og tror at Aftenpostens tilnærming stemmer bedre overens med den politiske virkeligheten akkurat på dette feltet, for jeg er enig med deg: å fjerne barnetrygden er et tvilsomt grep, spesielt i forbindelse med barnefattigdom. Og jeg tror det er tilnærmet politisk umulig å gjøre det i løpet av et år eller to. Hvis dette noen sinne blir en realitet, så må det nok utfases over lang tid og etter en nøye vurdering.

Jeg tilhører for øvrig en gruppe som ofte er helt utelatt av diskusjonen: de med høye inntekter OG mange barn. Vi setter faktisk også stor pris på barnetrygden vår, og sparer den ikke på konto. Med inntekter som gjør at vi betaler makspris på alt, er det kjærkomne penger i kassa for oss også. Mens i mediene er det ofte framstilt som om tjener lite = trenger barnetrygd, tjener mye = bruker barnetrygd som statsfinansiert BSU for de bortskjemte ungene sine :lol:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud jeg blir så lei av den EØS-avtalen!

Anonymous poster hash: 014be...5e9
  • Liker 2
Skrevet

Hmm, men jeg leste en artikkel om dette i Aftenposten, der det ble fremstilt mye mer moderat. Mer som "Det er et problem, men vi får se på forskjellige løsninger"- ikke noe om at den forsvinner i løpet av kort tid. Håper og tror at Aftenpostens tilnærming stemmer bedre overens med den politiske virkeligheten akkurat på dette feltet, for jeg er enig med deg: å fjerne barnetrygden er et tvilsomt grep, spesielt i forbindelse med barnefattigdom. Og jeg tror det er tilnærmet politisk umulig å gjøre det i løpet av et år eller to. Hvis dette noen sinne blir en realitet, så må det nok utfases over lang tid og etter en nøye vurdering.

Jeg tilhører for øvrig en gruppe som ofte er helt utelatt av diskusjonen: de med høye inntekter OG mange barn. Vi setter faktisk også stor pris på barnetrygden vår, og sparer den ikke på konto. Med inntekter som gjør at vi betaler makspris på alt, er det kjærkomne penger i kassa for oss også. Mens i mediene er det ofte framstilt som om tjener lite = trenger barnetrygd, tjener mye = bruker barnetrygd som statsfinansiert BSU for de bortskjemte ungene sine :lol:

Men da må man diskutere HVA som er høye lønninger. Har man to foreldre med hver sin lønning i millionklassen og to barn, så burde de jo klare seg uten 2000 pr måned. Alt blir jo relativt. Mens dere som snart har 6 barn og lønninger kanskje en del under det, selv om de er høye, vil jo helt klart ha nytte av 6000 i måneden.

Skrevet

Sant, men hittil har jeg ikke sett noe mer nyansert enn at "tjener over så-og-så mye, trenger ikke barnetrygd".

Noe av saken er vel også at å skulle behovsprøve ordningen ville være fryktelig dyrt, slik at vinninga går opp i spinninga. Men hvem vet, det ser ut til at de uansett må se på hele ordningen på nytt :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Når er det egentlig EU skal innse at EU aldri kommer til å fungere? Vi kommer aldri til å bli noe USA, vi består av land med ulike språk og vidt ulike kulturer, det er ikke sammenlignbart! EU burde heller se på Norge og innse at, hei, det landet det går det skikkelig bra med... kanskje de burde ta noen tips fra OSS isteden for å prøve å forandre oss!

Gjest RockOn
Skrevet

Herregud... Er dette en dårlig spøk?

Straff de som bor i Norge, fordi ikke alle andre har det sånn.

Og det med Nav, måtte le litt da, for det er jo faktisk letter for de som ikke er fra Norge og få hjelp enn vi som bor her.

Var nettopp i en diskusjon med nav pga en egenandel på såler som min sønn trenger, de måtte ha en mer grundig og detaljert beskrivelse av hvorfor han måtte ha det. Vi som bor her, vi må krangle om alt, selv få hundrelapper i egenandel.

AnonymBruker
Skrevet

For meg får dette alvorlige konsekvenser. Jeg er enslig mor til 2, får da 2900 kr i måneden. Jeg starter på ett 4 år langt studie til høsten. Ingen støtte fra nav. Bare lånekassen og en ekstra jobb. Jeg er og helt alene med barna, så det er begrenset hvor mye jeg får jobbet.

Så de 2900, er helt avgjørende for at jeg skal få gå på skole. Og skattelette hjelper jo ingen verdens ting. For jeg tjener jo ca 50 000 i året, det betaler jeg ikke skatt på, da jeg har fratrekk på gjeld, enslig mor og barnetilsyn.

Anonymous poster hash: 8a630...d1f
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor Norge ikke kan være for seg sjøl når vi har så fett med penger. Når vi går inn i EØS så er jo de bare ute etter pengene og fordelene vi har. Norge wake up!!!!!!

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

http://www.advokatsylte.no/barn/barnetrygden-forsvinner-i-2014

Dette blir jo intet annet enn et slag i trynet til de med lav inntekt og fattige familier. Som om skattefradrag kan, for min del, veie opp for 3000 pr måned. Det er jo helt vilt at utenlandske arbeidere skal kunne sko seg så inn i granskauen på å jobbe i det norske markedet. Som at de bygger hus i hjemlandet på ræva norske lønninger. HUS.

Folk hyler og skriker om innvandrere, men utenlandsk arbeidskraft er noe man absolutt burde se på som en trussel for det norske velferdssamfunnet.

Enig.

• Liker 1
Skrevet

Vi klarer oss ikke uten arbeidskraft fra utlandet. De bidrar til økt levestandard for oss pga høy produksjon av varer og tjenester. Vi har gjort oss avhengig av det.

Ellers er jeg enig i at både kontantstøtte og barnetrygden bør forbeholdes barn som bor i Norge, men jeg tror ikke barnetrygden forsvinner.

Skrevet

Vi klarer oss ikke uten arbeidskraft fra utlandet. De bidrar til økt levestandard for oss pga høy produksjon av varer og tjenester. Vi har gjort oss avhengig av det.

Ellers er jeg enig i at både kontantstøtte og barnetrygden bør forbeholdes barn som bor i Norge, men jeg tror ikke barnetrygden forsvinner.

Det er jeg fullstendig klar over. Men samtidig fører de med seg sosiale og økonomiske utfordringer. Hadde det vært et større fokus på å utdanne og få i arbeid de som allerede er her på permanent opphold, MED familiene sine, tror jeg det kunne vært bedre. Både for integreringen og for den videre utdanning og arbeidsevnen til barn av asylsøkere.

AnonymBruker
Skrevet

Denne? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/EFTA-dom-kan-fore-til-endring-av-barnetrygden-7527855.html#.U3RdOy-W7tE

Anonymous poster hash: 0c5a0...312

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal de gi skatteletter som vil gi en med 10 000kr i inntekt 3000kr ekstra i måneden? Må de la dem tjene alt skattefritt da? For 10 000kr netto betyr ca 3000kr i skatt.

Er de dumme, eller? Jeg også trenger barnetrygden. Den er 1/5 av hva jeg får utbetalt hver måned, og går til barneklær, mat og utstyr. Foreløpig har jeg faktisk ikke veldig god råd...

Anonymous poster hash: 9036a...6cf

AnonymBruker
Skrevet

EU burde heller se på Norge og innse at, hei, det landet det går det skikkelig bra med... kanskje de burde ta noen tips fra OSS isteden for å prøve å forandre oss!

Det er ikke alt i Norge som er bedre enn andre land nedover i Europa. Noen ting ja, men langt fra alt.

Hadde andre land hatt like mye olje som Norge så hadde det vært greit å sammenligne, men man kan ikke sammenligne land som har så ulike utgangspunkt.

Anonymous poster hash: d9f48...40c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Snart er Norge i like dårlig stilt som resten av Europa også. Med mindre vi er "smartere" enn alle andre i verden, noe jeg tviler på, men håper selvfølgelig at jeg blir positivt overrasket. Vi har jo blitt late pga oljerikdommen vår, men snart er dette en saga blott!

Sittende regjering har ihvertfall ingen planer om å fjerne barnetrygden sier dem, men det kan vel sikkert endre seg med et pennestrøk.

Endret av debattanten
Gjest Gjest
Skrevet

Vi klarte oss godt uten dem før (dvs for ca 15 år siden), hvorfor ikke i dag?

AnonymBruker
Skrevet

Sykt at andre land kan bestemme over vårt land slik, at de forventer at vi punger ut til andre som ikke er nordmenn

Anonymous poster hash: f2366...a04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...